تغذیه و تناسب اندام

خواص غذایی؛دارویی و درمانی عسل

سه شنبه , 12 دی 1396پرنیت خبر
خواص غذایی؛دارویی و درمانی عسل

عسل مایعی است شیرین؛غلیظ و چسبناک که توسط زنبور عسل از شهد جمع اوری شده از نوش جاهای گیاهان تولید و به عنوان غذای خودش برای فصول نامساعد سال ذخیره می شود.‌

خواص غذایی؛دارویی و درمانی عسل

زنبور عسل یکی از مفید ترین؛مولد ترین و شگفت انگیز ترین مخلوقات خداوند است که بدون ان زندگی بر روی کره زمین؛اگر غیر ممکن نشود؛بسیار دشوار می شود.در غیاب رنبور عسل یا در شرایط عدم استفاده موثر از زنبور عسل در گرده افشانی محصولات زراعی و باغی نیازمند به این حشره؛به تدریج قابلیت تولید در کشاورزی؛منابع طبیعی؛دامپروری و...ازبین می رود و با نابودی این منابع فقر؛گرسنگی؛بیماری و مرگ ومیر فراوان جایگزین زندگی می شود. این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.

 

۱-خاصیت ضد عفونی کنندگی عسل

به علت غلظت زیاد عسل و بالا بودن فشار اسمزی ان؛هیچ موجود زنده ای قادر به ادامه زندگی در عسل نخواهد بود.یک عامل دیگر در داشتن  خاصیت ضد میکروبی توسط عسل؛تشعشع رادیواکتیو عسل است.عامل دیگر وجود چند نوع انتی بیوتیک در عسل است که موجب مرگ میکروب ها می شود.دیاستاز های موجود در عسل نیز از جمله عواملی هستند که باعث تجزیه و انهدام میکروب ها می شوند.بنا براین غلظت بالا؛تشعشع رادیواکتیو؛انتی بیوتیک ها وانریم های موجود در عسل؛ از این ماده یک محیط سترون و ضد حیات می سازند و به دلیل  عدم امکان رشد و تکثیر و زنده ماندن عوامل فاسد کننده؛عسل یک ماده فاسد نشدنی است که تا مدتی نا معلوم سالم می ما ند.ازعسل می توان به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده زخم ها؛به ویژه زخم های دهان و گلو استفاده کرد.

۲-درمان بیماری با عسل

قلب پرکاربرد ترین عضله بدن است  که بدو تولد شروع به کار می کند و با استراحت ان؛انسان و حیوانات به استراحت ابدی می پردازند.این عضله که در طول زندگی انسان هرگز استراحت ندارد؛بالطبع بیشترین مصرف انرژی را در بین تمام عضلات بدن دارد.انرژی  مورد نیاز عضلات از طریق سوختن گلوکز داخل یافته های بدن ازاد می شود و عسل منبع و سرشار از گلوکز است.علاوه بر ان عسل دارای انزیم هایی است که قادر به تجزیه و انحلال چربی ها بوده و لذا مصرف عسل باعث می شود که علاوه بر تامین انرژی فراوان برای تحریک و تقویت قلب؛چربی های داخل قلب و عروق تحلیل روند و به این وسیله باعث گشاد شدن عروق و رفع تنگی انها؛افزایش جریان خون در قلب و عروق و تنظیم فشار خون می شود وبا چنین اثراتی طبعا از خطر بروز سکته قلبی کاسته می شود. وقتی سرعت جریان خون در قلب و عروق زیاد شود؛مقدار هموگلوبین خون افزایش می یابد و این افزایش سبب جذب اکسیژن بیشتر در شش ها و در نهایت شادابی بیشتر به علت اکسیژن رسانی به سلول های بدن و دفع کارامد مواد زاید ان ها می شود.این توجیحات علمی ثابت می کند که مصرف عسل در افراد سالم موجب طول عمر بیشتر قلب انها می شود و در بیماران قلبی باعث تقویت عضله قلب و تشدید فعالیت ان می شود.برخی از پزشکان متخصص و محققین قلب و عروق با انجام تحقیقات روی بیماران قلبی از طریق مصرف خوراکی با تزریقی عسل؛مصرف عسل برای سالم نگه داشتن قلب افراد سالم یا تقویت قلب بیماران قلبی را بسیار مفید دانسته و توصیه کرده اند.

۳-بیماری های کلیوی

عسل ضد عفونی کننده ی خوبی برای مجاری ادرار است و در صورت مصرف پیوسته ان به صورت محلول در اب؛باعث افزایش و خرد شدن سنگ های مجاری ادرار و کلیه می شود.مصرف عسل به صورت محلول در جوشانده میوه ی نسترن {۳۰گرم میوه نسترن در یک لیتر اب} و اب ترب سیاه{۳فنجان در روز} و نیز با اب لیمو و روغن زیتون به میزان ۳ قاشق سوپ خوری در روز توصیه شده است.در هر صورت مصرف عسل برای درمان بیماری کلیوی باید تحت نظر پزشک انجام شود.در مورد بیماران مبتلا به دیابت شیرین ؛مصرف عسل به اندازه مصرف قند معمولی مضر است؛اما بهتر است مقدار مجاز مصرف قند از طریق عسل تامین شود نه قند معمولی یا شکر.

۴-سلامت دندان ها

ساکارز{قند یا شکر معمولی}چنان چه در دهان باقی بماند؛توسط باکتری های لاکتیک به اسید لاکتیک تبدیل شده و این اسید باعث فرسایش دندان ها می شود.اما اگر به جای قند از عسل استفاده شود؛مثل ریختن یک قاشق چایخوری عسل در چای یا ریختن یک قاشق چایخوری عسل در شیشه شیر بچه های شیرخوار؛انتی بیوتیک های عسل مانع فعالیت باکتری های لاکتیک و تولید اسید لاکتیک شده و اسیبی به دندان ها نمی رسد .فلوءور عنصری است ضروری برای استحکام دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی ان ها .این عنصر در چای وجود دارد .توصیه شده است در مصرف چای به جای قند از عسل استفاده شود تا عنصر فلوءور بهتر دندان ها را محافظت کند.

مالیدن ضمادی مرکب از یک قسمت عسل و یک قسمت سرکه ی انگور به لثه ها و دندان ها موجب جرم گیری و استحکام لثه ها و دندان ها می شود.

۵-درد های مفصلی؛استخوانی و ارتروز

در عسل اسید های مختلفی وجود دارد که یکی از انها اسیدفرمیک است. این اسید در گیاه گزنه نیز وجود دارد که مصرف درمانی گزنه به صورت دم کرده یا مالیدن روی مفاصل و استخوان  های دردناک در طب جدید نیز توصیه می شود. عسل به دلیل داشتن اسیدفرمیک؛داروی خوبی برای درمان بیماری های مفصلی و استخوانی است که به صورت خوردنی و مالیدنی روی موضع درد توصیه می شود.

برای درمان ارتروز؛مقداری عسل را روی پارچه ای تمیز بمالید و انرا روی مفصل مبتلا به ارتروز ببندید و هر۲۴ ساعت یک بار این عمل را تکرار کنید. برای درمان دردهای زانو؛ارنج؛عروق و عضلات نیز می توانید قبل از صبحانه یک قاشق غذا خوری عسل میل کنید و مقداری عسل را روی موضع دردناک بمالید و ان را ببندید.مالیدن مخلوط مساوی از عسل و گلیسیرین به محل کوفتگی؛ بهبود ان را تسریع می کند.

۶-تقویت عمومی بدن و رفع لکنت زبان

یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان جوشانده یا دم کرده ی ولرم شده ی اویشن حل کنید و ان را پس از صبحانه بنوشید.

۷-تقویت اعصاب و رفع بی خوابی

نیم ساعت قبل از خواب یک قاشق غذا خوری عسل را در یک لیوان اب بریزید و بهم بزنید و شربت عسل را بنوشید. این شربت باعث ارامش اعصاب؛انبساط عضلات و راحتی خیال می شود و شما را به خوابی خوش فرو می برد. پس از نوشیدن شربت عسل؛در رختخواب دراز بکشید{روی پشت بخوابید نه سینه } و ضمن مطالعه یک کتاب؛فکر خود را ازپرت شدن به سمت موضوعات مختلف باز دارید.شربت عسل در حدود نیم ساعت بعد اثر می کند و خوابتان می گیرد.

 

منتشر کننده:های سلامت