سبک زندگی سالم

دوره نوجوانی(آکنه؛ آغاز قاعدگی)

شنبه , 16 دی 1396پرنیت خبر
دوره نوجوانی(آکنه؛ آغاز قاعدگی)

به دنبال تغییرات هورمونی دوران بلوغ؛یکی از شایع ترین مشکلات نگران کننده که نوجوانان با آن روبه رو هستند؛جوش{آکنه} است. آکنه نوعی بیماری پوستی است که اکثرا روی صورت به وجود می آید و گاهی شانه ها؛پشت و سینه را درگیر می کند.عوارض اجتماعی جوش گاهی می تواند مهم تر از سلامت جسمی فرد باشد. عواملی که تصور می شود در شکل گیری آکنه نقش دارند عبارتند از:افزایش تولید چربی{سبوم}؛انسداد منافذ سباسه{غدد چربی} ‌

دوره نوجوانی{اکنه؛اغاز قاعدگی}

آکنه:

به دنبال تغییرات هورمونی دوران بلوغ؛یکی از شایع ترین مشکلات نگران کننده که نوجوانان با آن روبه رو هستند؛جوش{آکنه} است. آکنه نوعی بیماری پوستی است که اکثرا روی صورت به وجود می آید و گاهی شانه ها؛پشت و سینه را درگیر می کند.عوارض اجتماعی جوش گاهی می تواند مهم تر از سلامت جسمی فرد باشد. عواملی که تصور می شود در شکل گیری آکنه نقش دارند عبارتند از:افزایش تولید چربی{سبوم}؛انسداد منافذ سباسه{غدد چربی} و باکتری{پروپیونی باکتری آکنه}. در دوران نوجوانی و بلوغ سطح هورمون های جنسی بالا می رود و می تواند موجب افزایش ترشح چربی از غدد چربی {سباسه} پوست شود.به دنبال افزایش ترشح چربی؛ مجرای غدد چربی مجاور فولیکول مو بسته شده و محیط مناسبی برای رشد باکتری های به دام افتاده و ایجاد عفونت ثانویه می شود که نتیجه این فعل و انفعالات؛پاسخ التهابی شدید و ایجاد جوش {آکنه } است. این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.

 

جوش ها به دو دسته غیر التهابی یا کومدون ها{سرسفید و سرسیاه} و التهابی{با قرمزی؛برجستگی کوچک پوستی کمتر از نیم ملی متر غیر چرکی و چرکی؛ندول وکیست} تقسیم می شوند.

سه نوع رایج جوش وجود دارد که اغلب ترکیبی از انها در فرد مبتلا وجود دارد:

 

ـ سرسفید ها هنگامی شکل می گیرند که افزایش چربی غدد سباسه سبب انسداد منافذ غدد چربی شود. سرسفیدها زیر پوست قرار دارند و در صورت اضافه شدن عفونت ثانویه تبدیل به جوش های التهابی می شوند و می توانند به صورت ضایعات برجسته کوچک غیر چرکی و چرکی و یا ضایعات بزرگ {ندول و کیست} ظاهر شوند.

 

ـ سر سیاه ها زمانی شکل می گیرند که ترشحات چربی غدد چربی{سباسه} به طور مستقیم در معرض هوا قرار گرفته و اکسیده می شوند و به این ترتیب رنگ سیاه به خود می گیرند.

 

ـ آکنه کیستی؛شدیدترین شکل آکنه است.این توده های حساس ملتهب زیر پوست؛ قابل خارج کردن نیستند و نباید سعی در تخلیه ان ها کنید.آ‌کنه های کیستی می توانند جای جوش ایجاد کنند و شما نباید با فشار دادن؛ مالش دادن و دست کاری جوش های صورت خود؛احتمال ایجاد جای جوش را افزایش دهید. آکنه یم بیماری قابل درمان است و شما می توانید با درمان دارویی توسط پزشک نتیجه بهتری به دست آورید.

 

شواهدی مبنی بر اینکه رژیم غذایی یا عدم رعایت صیح بهداشت سبب ایجاد آکنه شود؛ وجود ندارد. اگر برای شما کاملا ثابت شده است که غذاهای خاصی باعث بدتر شدن آکنه شما می شود؛بهتر است از خوردن ان غذاها پرهیز کنید و می توان در خانه اقداماتی انجام داد تا نگرانی نوجوان کاهش یابد.

 

توصیه های خانگی

آکنه خفیف و متوسط اغلب با رعایت این گام ها در خانه مهار شدنی است:

 

1-از فشار دادن؛مالش خشن و دست کاری هر نوع آکنه پرهیز کنید.هرگز نباید ضایعات اکنه ایی خود را بکنید یا خالی کنید.

 

2-اگر پوست چربی دارید؛شستوشو با آب گرم(بدون ساییدن) مفید است.توجه داشته باشید؛شستشوی مفرط سبب اختلال در اکثر برنامه های درمانی می شود.

 

3-از کرم ها یا مواد ارایشی چرب و روغنی و حالت دهنده های مو  بپرهیزید.اگر مواد ارایشی استفاده می کنید باید عاری از چربی باشند(بر پایه اب یا water base).

4-تعریق می تواند اکنه را بدتر کند بنابراین پس از ورزش استحمام کنید.

 

 

5-از قرار زیاد در معرض نور خورشید یا لامپ های برنزه کننده و نظایر ان اجتناب. نور خورشید تاثیری بر بهبود اکنه ندارد و بعضی از دارو هایی که برای اکنه تجویز می کنند؛می تواند پوست را نسبت به نور خورشید بسیار حساس کند. استفاده از کلاه های دورپهن؛فکر خوبی است.

 

6-اگر نیاز دارید که صورت خود را بتراشید؛تراشیدن را با دقت و با تیغی تیز پس از نرم کردن موها با اب گرم و با استفاده از ژل یا کف مناسب انجام دهید.

 

7-زیر لباس و تجهیزات ورزشی که روی نقاط آکنه دار پوست قرار می گیرند(مثل کلاه ؛حفاظ چانه) پارچه نخی بپوشید.

 

 

8-صبور باشید رفع اکنه زمان می برد.

 

9- و در اخر برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

 

 

فراورده هایی که می توانید برای درمان آکنه خفیف تا متوسط در خانه استفاده کنید:

 

1-بنزوئیل پراکسید:یکی از درمان های اصلی اکنه در منزل است(به دو شکل محلول در اب و محلول در الکل تولید می شود).

 

2-اسید سالیسیلیک (اکسی دیلی):این فراورده ها بذرای درمان و پیشگیری از اکنه خفیف در اشکال لوسیون؛ کرم؛ژل یا پد قابل تهیه است.

 

3-الکل و استون: ترکیب الکل و استون؛ چربی را از پوست پاک می کند و اثر ضدباکتریایی اندکی هم دارد.

 

 

توجه!!!!!

هریک از فراورده های بالا ممکن است به صورت ترکیبات با نسبت های مختلف وجود داشته باشند. اگر دقیقا نمی دانید کدام محصول مناسب شماست؛ از دکتر داروساز راهنمایی بخواهید.

 

 

 

آغاز قاعدگی

 

نوجوانی برهه ای گیج کننده در زندگی است و هنگامی که تغییرات بدنی بلوغ به ان اضافه می شود؛می تواند تنش زاتر هم بشود.

یکی از اصلی ترین نگرانی ها برای دختران و والدین انها زمان اغاز بلوغ است.زمان اغاز بلوغ  بسیار متغییر است و می تواند در هر زمانی بین ۸تا ۱۳سالگی رخ دهد.اگر فردی در پایان این طیف سنی است؛این مسئله می تواند برایش تنش زا باشد. معمولا ۲تا ۳سال پس از تغییرات پستانی؛چرخه های قاعدگی شروع می شود. در چند ماه پیش از اولین  قاعدگی؛ممکن است دختر نوجوان افزایش ترشح مایعی شفاف از واژن ببیند که ناشی از تغییرات هورمونی رخ داده در بدن اوست.در مدت زمان کوتاهی؛دختر نوجوان اولین خونریزی قاعدگی را تجربه می کند.

 

چه چیز در حال رخ دادن است؟

 

بسیاری از دختران واقعا نمی دانند که قاعدگی چیست؟ تقریبا ماهی یک بار ؛ یک تخمک از یکی از دو تخمدان رها و وارد لوله ها ی فالوپ می شود که می تواند با اسپرم یک مرد بارور شود. اگر تخمک بارور شود؛به سمت رحم می رود و در انجا می ماند و رشد می کند.پوشش داخلی رحم طوری طراحی شده است که می تواند تخمک بارور شده را حفظ و تغذیه کند. اگر لقاح رخ ندهد؛این پوشش می ریزد تا چرخه تخمک گذاری بعدی اغاز شود.بدن این لایه ریخته را از طریق واژن بیرون می ریزد. این فرایند همان چیزی است که تحت عنوان «خونریزی قاعدگی» از ان یاد می شود.

 

توصیه های خانگی

 

1-دختران به کسی نیاز دارند که در مورد اغاز قاعدگی با او گفت وگو کنند چرا که اغلب با انبوهی از نادانسته ها مواجهند.مشورت با خانم مجربی از اعضای خانواده یا دوستان نزدیک؛کمک بسیار موثری است.

 

2-بعضی از دختران اولین خونزیری قاعدگی خود را در ۹ سالگی تجربه می کنندو بعضی تا ۱۵سالگی قاعده نمی شوند.اگر دختری تا ۱۶ سالگی خونریزی قاعدگی نداشته باشد باید به پزشک مراجعه کند.

 

3-سنی که اولین قاعدگی اغاز می شود به طور ژنتیکی از بدو تولد مشخص می شود انچه که دختران انجام می دهند یا در اجتماع در معرض ان قرار می گیرند؛این زمان بندی را تعیین نمی کند. البته تغذیه ضیف؛سلامت عمومی نامناسب و تنش های شدید گاهی می توانید اغاز قاعدگی را به تاخیر بیندازد.تمرین های شدید ورزشی شدید هم می تواند اغاز قاعدگی را به تاخیر اندازد.

 

4-در سال اول و دوم؛نامنظم بودن قاعدگی ظبیعی است.گاهی ممکن است دو قاعدگی به هم نزدیک رخ دهند. در حالی که در زمان دیگر به نظر می رسد یک خونریزی قاعدگی جا افتاده است. این نا منظمی تنها به این دلیل است بدن هنوز در دوره تنظیم هورمونی قرار دارد.

 

5-بعضی دختران خونریزی شدیدی دارند که ممکن است ۷روز هم به طول بیانجامد در حالی که دیگران ممکن است خونریزی اندکی داشته باشند که ۲تا۳ روز بیشتر طول نکشد.هر دو می تواند طبیعی باشد.

 

6-کرامپ یا درد قاعدگی می تواند بسیارخفیف باشد یا تا حدی شدید باشد که دختر را از انجام فعالیت های روزانه باز دارد. این درد ها درست پیش از شروع قاعدگی اغاز می شوند و ممکن است چند روز ادامه یابند. این به معنی وجود مشکل نیست ؛ولی اگر غیرقابل تحمل باشد باید به پزشک مراجعه نمود.شروع مصرف منظم بروفن(اگر ناراحتی معده نداشته باشید)از پیش از قاعدگی و ادامه ان حین قاعدگی؛از علایم درد می کاهد.

 

7-نوسان های احساسی حول وحوش زمان قاعدگی ماهانه بسیار شایع است.ممکن است به شکل زود رنجی و تحریک پذیری تا انزواطلبی؛سکوت یا حتی احساس افسردگی خود را نشان دهند.این تغییرات شایع هستند و با عنوان سندرم پیش از قاعدگی از ان یاد می شود.اگر دختری در فواصل قاعدگی به حال خود باز نمی گردد باید به پزشک مراجعه کند.

 

8-به همه دختران باید اموزش داد که چگونه هنگام جریان خونریزی ماهانه بهداشت شان را رعایت و از نوار بهداشتی استفاده کنند.همه زنان برای مدتی طولانی خونریزی های ماهانه را تجربه خواهند کرد.از اینکه از دیگر اعضای خانواده یا دوستان نزدیک راهنمایی  بخواهید؛خجالت نکشید.

 

9-هرچند قاعدگی می تواند دوره ای سخت از زندگی باشد؛اما قاعدگی بیماری نیست که تحت درمان قرار بگیرد. نباید قاعدگی را نوعی بدبختی تلقی کرد.دختران باید به یاد داشته باشند که این مسئله؛بخش طبیعی و جدایی ناپذیر زندگی شان است و گاهی مهم برای تبدیل شدن به یک زن.تشویق دختران برای ادامه فعالیت های معمول زندگی شان بسیار اهمیت دارد؛دختران نباید اجازه دهند که قاعدگی مانع انجام فعالیت های مورد علاقه شان شود.

 

منتشرکننده: های سلامت