تغذیه و تناسب اندام

پرتقال شاه میوه زمستان است

پنج شنبه , 28 دی 1396پرنیت خبر
پرتقال شاه میوه زمستان است

پرتقال یا مالته میوه ای از خانواده ی مرکبات می باشد.درخت ان همیشه سبز است و ارتفاع ان تا ۱۰ متر هم می رسد. ریشه پرتقال از جنوب شرقی اسیا (چین و هند)می باشد.نوع ایرانی0range Persian که ایتالیایی ها از قرن ۱۱میلادی کشت ان را در جنوب اروپا رایج کردند تلخ بود و جای خود را از قرن ۱۵ میلادی به نوع شیرین تر داد که تاجران کشور پرتقال از هندوستان وارد و کشت کردند.‌

پرتقال شاه میوه زمستان است.

 

پرتقال یا مالته میوه ای از خانواده ی مرکبات می باشد.درخت ان همیشه سبز است و ارتفاع ان تا ۱۰ متر هم می رسد. ریشه پرتقال از جنوب شرقی اسیا (چین و هند)می باشد.نوع ایرانی0range Persian که ایتالیایی ها از قرن ۱۱میلادی کشت ان را در جنوب اروپا رایج کردند تلخ بود و جای خود را از قرن ۱۵ میلادی به نوع شیرین تر داد که تاجران کشور پرتقال از هندوستان وارد و کشت کردند.برای همین هم در بسیاری از زبانهای دنیا(یونانی؛ترکی؛ایرانی؛عربی؛بلغاری؛جرجیانی و زبان جنوب ایتالیا) امروزه هنوز لغت میوه پرتقال با کشور پرتقال تشابه اسمی دارد. البته ریشه لغت انگلیسی(orange) از نارنگ(سانسکریت)امده و هم ریشه لغت نارنج (فارسی) و لغت های مشابه در ارمنی؛اسپانیایی؛عربی و غیره می باشد.در بعضی زبان ها هم (نظیر هلندی و المانی) ان را سیب چینی( به واسطه مبداء این میوه) میخوانند.این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.

معروف ترین گونه اصلاح شده پرتقال در دنیا تامسون ناول می باشد.بیروت؛پایتخت لبنان نیز یکی از معروف ترین مکان های پرورش ان در جهان می باشد که پرتقال بیروتی ان نیز معروف است.

پرتقال سرشار از ویتامین ث است. پرتقال درخت کوچکی است دارای برگ های سبز و گلهای سفید؛پرتقال نارنجی رنگ؛کمی ناصاف و میوه ان بسته به انواع مختلف شیرین و ترس؛زرد رنگ و یا قرمز می باشد. پرتقال یکی از قدیمی ترین میوه هایی است که بشر از ان استفاده می کرده است. در حدود ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کنفونسیوس از ان نام برده است.در حال حاضر بیشتراز۲۰۰ نوع پرتقال در امریکا کشت می شود.پرتقال اولیه؛کوچک؛تلخ و پر از هسته بوده است که در اثر تربیت مهندسی ژنتیکی و همچنین انتخاب نوع بهتر و کود  کافی درشت تر و شیرین تر شده است. پرتقال ابتدا از چین به هندوستان برده شده و سپس انجا به نقاط دیگر راه یافت.

ترکیبات شیمیایی:

پرتقال یکی از غنی ترین منابع ویتامین C می باشد.البته باید دقت کرد که ویتامین C در اثر سرما و  گرمای زیاد از بین می رود.اسانسی که از گلهای پرتقال یافته می شود بنام روغن oil Neroli  معروف است که دارای بوئی بسیار مطبوع بوده و خیلی گران است و در عطر سازی از ان استفاده می شود.

انواع پرتقال:

خونی-ماندارین-بیروتی-تامسون

خواص درمانی:

پرتقال سرشار از ویتامین های BوC دارای آهن؛کلسیم؛فسفر؛پتاسیم؛سدیم و مس است. ویتامینA در پرتقال نا پدید است. ولی در این مورد کاروتن وجود دارد و چنانچه می دانید کاروتن ماده ای زرد رنگ است که البته ان را در هویج کشف کرده اند و بعضی از میوه های دیگر هم این ماده را دارند. این ماده پروتایمین وقتی خورده شود با اسید کبد مخلوط شده و در کبد ویتامینA را می سازد و به خون می فرستد.پرتقال دارای اسید های گوناگونی است که مهمترین ان ها اسید مالیک است بیشتر مرکبات دارای اسید تارتاریک به ویژه اسیدسیتریک است.ولی اسید سیتریک در پرتقال خیلی کم و به مقدار ۲ درصد است به همین جهت مدت زیادی برخی پزشکان عقیده داشتند که پرتقال هم مثل لیمو املاح بدنی را دفع کرده و باعث تحریک پوسیدگی دندان می شود ولی بعد ها که ازمایش های علمی و عملی بطلان این عقیده را ثابت کرد پرتقال نه تنها املاح معدنی بدنی ما را کم یا معدوم نمی کند بلکه خود باعث ایجاد ان میشود.

امروزه ثابت شده که اسیدهای میوه حتی اگر به مقدار زیاد مصرف شوند برعکس اسید های شیمیایی اکسیده می شوند و در سلول می سوزند و سموم بدن را دفع می کنند و خون  را قلیایی می کنند نه تنها کلسیم را کم نمی کنند بلکه موجب می شوند که کلسیم بیشتر روی استخوان  جمع شود و استخوان بدن مارا محکم می سازد. در سال ۱۹۳۳ م.دکتر دوک در یکی از پرورشگاه های یتیمان اطفالی را که دچار کرم خوردگی دندان شده بودند مورد مطالعه و آزمایش قرار داد و سه سال متوالی به غذای روزانه انها اب پرتقال و لیمو را اضافه کرد؛و پس از ان با معانیه دقیق که به عمل امد معلوم شد نه تنها این اطفال به کرم خوردگی دندان مبتلا نشدند بلکه کرم خوردگی سابق دندان های ان ها نیز برطرف گردیده است.

-اگر پرتقال را  بعد از غذا به عنوان دسر بخورند دهان را پاک و ضدعفونی می کند ترشحات اسید معده را زیاد می کند و عمل هضم را اسان تر می سازد و اشتها را تجدید می کند.به همین جهت مصرف پرتقال بعد از غذا به همه افرادی که سوء هاضمه دارند و مبتلا به یبوست های سختی شده اند توصیه می کنند.

 

-یکی از خواص پر تقال این است که خون را رقیق می کند غلیظ شدن خون علت جوش صورت

؛اگزما می شود که گاهی به مدت طولانی شخص مبتلا به ان را به زحمت می اندازد.

 

-خواص پرتقال برای معالجه چاقی و گرفتن رژیم لاغری استفاده می شود.

 

-اب پرتقال برای دریانوردانی که مدت ها در دریا سفر کرده اند و از غذای تازه محروم هستند بسیار مفید است.

 

-پرتقال برای لطافت و زیبایی پوست به کار می رود.

 

-پوست پرتقال دارای خاصیت ضد عفونی کننده است.

 

-با پوست پرتقال اشیاء چرمی براق می شوند.

 

-پوست خشک پرتقال را اگر در بخاری بیندازید بوی دود سیگار را از اتاق های خانه به کلی برطرف می سازد.

 

-دم کرده برگ و به ویژه گل پرتقال برای افرادی که به بی خوابی دچار  شدند تجویز می شود.

 

-اگر چند دانه میخک را در پرتقال فرو کنید چیزی را به وجود می اورد که ضد بید است به همین جهت در قفسه های لباس اگر چند دانه پرتقال را به همین ترتیب تهیه کنید و بگذارید به کلی ریشه بید را خواهد کند.

 

توصیه می کنند که به بچه های خردسال وشیرخوار هر روز اب پرتقال بدهیم؛به این ترتیب که    در شیر و یا غذای آردی آن ها یک تا سه قاشق کوچک چای خوری آب پرتقال اضافه کنیم تا انها را در مقابل ویتامین C بیمه کند و از ابتلا به بیماری اسکوریت و راشیتیسم جلوگیری کند.

پرتقال شاه میوه زمستان است پرتقال سرشار از ویتامین های ب ؛ث و دارای اهن؛اهک ؛کلسیم؛ فسفر؛منیزیم؛پتاسیم؛سدیم؛ مس است.ویتامین آ در پرتقال نا پدید است؛ ولی در این میوه کاروتن وجود دارد وچنانچه می دانید کاروتن ماده ای زرد رنگ است که البته ان را در هویج کشف کرده اند و بعضی میوه های دیگر هم این ماده را دارند. این ماده پر از ویتامینی است که خون وقتی خورده شود با اسید کبد مخلوط شده و در کبد ویتامین آ‌ می سازد و به خون می فرستد. پرتقال  دارای اسیدهای مختلفی است که مهمترین انها اسید مالیک؛اسید تارتریک مخصوصا اسید نیتریک می باشد ولی اسید سیتریک در پرتقال خیلی کم است.

 

منتشر کننده: های سلامت