سبک زندگی سالم:

موبایل و آسیب چشم

شنبه , 13 آبان 1396پرنیت خبر
موبایل و آسیب چشم

امروزه با توجه گسترش کار با موبایل چشم ما در خطر است با توجه اینکه نمی توان از موبایل استفاده نکرد پس راه کار هایی برای آسیب کمتر به چشم را مرور می کنیم‌

موبایل دشمن چشم!؟

 

شما درحالي كه اين متن را مي خوانيد ممكن است در حال دچار شدن به خستگي چشم، تاري ديد، سردرد، درد گردن يا خشكي چشم باشيد، منتها ما را ملامت نكنيد. اين علائم همگي در سندرم كار با كامپيوتر از مدت ها قبل تعريف شده اند. چند سالي است صمیمی ترين و نزديك ترين دوست درصد قابل توجهي از انسانها موبايل هوشمند و تبلت شده است. در آمار بدست آمده 60 % افراد بين 9-3 ساعت و 30% بيش از 10 ساعت در روز از اين وسايل استفاده مي كنند. اين دوستان هوشمند هم اكنون باعث تشديد تمام علائم فوق در چند سال اخير شده است.

مانیتور كامپيوتر را نمي توان از حدي به چشم نزديكتر كرد ولی مشاهدات نشان مي دهد که اكثر افراد در هنگام استفاده از موبايل آنرا بسيار نزديك به صورت مي گيرند كه خود باعث تشديد خستگي چشم و ديگر علائم مي شود. فاصله موبایل به چشم در مقایسه با خواندن کتاب 20-5 سانت نزديكتر است. سيستم تصويري در موبايل طوري است كه مرتبا چشم (بسته به پيكسلهاي مختلف ) مجبور به تغییر فوكوس مي باشد. دو عامل نزديكتر بودن موبايل به صورت و تغيير فوكوس مداوم چشم در هنگام استفاده از آن سبب مي شود كه چشم بيشتر از قدرت تحمل كار انجام دهد. علاوه بر آن , لوازم الكترونيك نور آبي از خود مي فرستند که سبب تشدید در فوکوس و تطابق در چشم ها میشود بطوریکه ديدن واضح تصاوير نياز به اسپاسم دائمي چشمها دارد كه عامل خستگي و تاري چشم است.

فرد پس از استفاده طولاني از موبايل بدليل 3 عامل فوق احساس تاري ديد، خستگي , درد پشت چشم و خشكي چشم مي كند. با توجه به اينكه موقعيت سر و دست نيز در زمان استفاده از موبايل تقريباً ثابت است، به اين علائم دردهاي مفصل و گردن نيز اضافه مي شود. به علت كاهش يافتن تعداد پلك زدن در هنگام استفاده از اين وسايل چشم به سمت خشكي مي رود. يكي از مشكلات استفاده طولاني مدت از موبایل ايجاد شدن چين و چروك اطراف چشم مي باشد که به علت نياز به اسپاسم عضلات چشم و صورت براي فوكوس دائمي است.

10 نکته برای جلوگيري از ايجاد مشكلات چشم, سر و گردن و صورت ناشي از موبايل هاي هوشمند و تبلت:

به ازاي هر 20 دقيقه كار با موبايل به مدت 20 ثانيه به دور ترين نقطه اي كه ممكن است نگاه كنيد و بطور متناوب سر و دست خود را حركت دهيد.

فاصله موبايل يا تبلت تا چشم كمتر از 40-30 سانتی متر نباشد.

از رنگ سفيد يا خاكستري روشن براي رنگ زمينه موبايل استفاده كنيد.

ميزان روشنايي (نور) موبايل را تنظيم كنيد تا چشم در نگاه به آن راحت باشد.

همواره موبايل را كمي پايين تر از سطح چشم نگهداريد.

ميزان نور اتاق و محیط اطراف را كم كنيد تا ايجاد پخش نور نكند.

سايز فونت موبايل را به اندازه بزرگ كنيد تا چشم شما راحت و بدون فشار قادر به خواندن باشد.

در هنگام استفاده از موبایل بطور عمدي پلك بزنيد.

بهتر است والدين محدوديتي در طول زمان استفاده از اين وسايل براي كودكان ايجاد كنند.

در زمان كار طولاني با موبايل و تبلت 3 كار را فراموش نكنيد: پلك زدن، تنفس عميق، وقفه های كوتاه.

 

منبع: پروفسور کشکولی