پزشکی

جلوگیری از پوسیدگی دندان ها در کودکان

شنبه , 3 آذر 1397پرنیت خبر
جلوگیری از پوسیدگی دندان ها در کودکان

چگونه می توان از پوسیدگی دندان کودک پیشگیری کرد؟ علت این مشکل چیست؟ برخی از دندانپزشکان عامل اصلی پوسیدگی دندان های کودکان و شیردهی می دانند. با این حال شیردهی به کودکانی که تازه دندان در آورده اند، امری طبیعی است و این اتفاق هر موقع از شبانه روز می تواند اتفاق رخ دهد.‌

جلوگیری از پوسیدگی دندان ها در کودکان

چگونه می توان از پوسیدگی دندان کودک پیشگیری کرد؟ علت این مشکل چیست؟ برخی از دندانپزشکان عامل اصلی پوسیدگی دندان های کودکان و شیردهی می دانند. با این حال شیردهی به کودکانی که تازه دندان در آورده اند، امری طبیعی است و این اتفاق هر موقع از شبانه روز می تواند اتفاق رخ دهد. بسیاری از کودکان در سراسر جهان از مادران شیر تغذیه می شوند و مشکلی برایشان پیش نمی آیداین مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.

 

علل پوسیدگی دندان کودک

تاکنون هیچ مطالعه ای نشان نداده است که توقف شیردهی می تواند دچار پوسیدگی دندان شود. خرابی دندان بیشتر برای مصرف خوراکی شیرین، بهداشت دهی و دندان بهداشت و حضور برخی از باکتری ها در دهان بوجود می آید.

 

مراقبت ها و کاهش پوسیدگی دندان

 

بسیار مهم است که با صرف نظر از شیردهی، دندان های نوزادان را تمیز نگه داریم. باید هر گونه اثر غذا را پاک کرده و میزان Streptococcus mitens دهانی (یکی از فلورانرمال های دهان) کاهش یابد. مجله بهداشت عمومی انگلستان مقاله ای 98 صفحه ای در ارتباط با بهداشت دهانی منتشر شده است که شامل نکاتی در ارتباط با دندان های دندان در کودکان زیر 6 سال نیز می شود.

 

برخی از این موارد به شرح زیر است:

 

شیر مادر فراهم می کند بهترین و مغذی ترین مواد برای کودک.

کودکان باید از 6 ماهگی یاد بگیرند که از شیر شیشه ای بیاموزند و تا 1 سال باید کم کم این کار را کنار بگذارند.

به هیچ وجه به خوراکی یا نوشیدنی های کودکان شکر اضافه نکنید.

والدین باید دندان های کودکان خود را مسواک بزنند و یا روی نظافت آن ها نظارت داشته باشند.

به محض خروج دندان ها از لثه روزانه 2 بار آن را با دندان های خام برای کودکان مسواک زد.

از خمیر دندانی استفاده کنید که حداکثر حاوی 1000 ppm باشد.

لازم است قبل از خواب مسواك ببينيد.

بهتر است که از مواد خوراکی یا نوشیدنی شیرین کمتر استفاده کنید.

توصیه می شود که از داروهای فاقد شیریننج استفاده کنید.

 

راه های پیشگیری

 

در کنار مراقبت از دندان، بهتر است کار های زیر را نیز انجام دهید:

 

بررسی منظم و مداوم دندان ها:

 

دندانهای نوزاد را به طور مداوم بررسی کنید. این بررسی شامل همه نقطه دندان نیز می شود، به خصوص ناحیه زیر لپ بالا که دندان ها به لثه می رسند. بهتر است که به طور منظم به دندان پزشک نیز مراجعه کنید.

 

داشتن یک رژیم سالم:

 

یک رژیم سالم می تواند به استحکام دندان کمک کند. با این که میوه ها و سبزیجات سالم هستند، اما مصرف بیش از حد خوراکی ها و نوشیدنی های اسیدی مانند پرتقال یا قهوه می تواند با کاهش pH (افزایش میزان اسیدی بودن) دندان باعث آسیب دیدن دندان شود. شست و شوي دهان با آب پس از صرف غذا یا نوشیدنی می تواند کمک به کاهش آسیب وارده به دندان. باور عمومی بر این است که مصرف چربی همچنین می تواند با تغییر pH دندان، از میزان دندان های دندانی کاهش می یابد. خوردن غذاهای سالم در دوران بارداری بسیار دشوار است که دندان های نوزاد در حال شکل گیری است.

 

شیر دهی بخشی از یک رژیم غذایی سالم است. بسیار طبیعی است که گاهی مجبور به شیردهی در شب دره. بهتر است پس از شیردهی در شب، دندان های نوزاد را به صورت ملایم مسواک ببافید.

 

هرگز به صورت مشترک از یک اسپری استفاده نکنید:

 

لازم نیست که هیچ وقت به طور مشترک از وسایلی مانند قاشق که نوزاد به داخل دهانش می رسد، استفاده نکنید. این کار را افزایش می دهد احتمال انتقال باکتری عامل عامل ناراحتی دندان از والدین به نوزاد.

 

زایلیتول:

 

زایلیتول نوعی کربوهیدرات طبیعی است که در گوشت وجود دارد و مانع اتصال باکتری ها به دندان می شود. کاهش میزان باکتری در دین مادر می تواند احتمال انتقال باکتری از مادر به نوزاد را کاهش دهد.

 

فلوراید:

 

برخی از مردم بر این باورند که استفاده از فلوراید، کیفیت و استحكام مینای دندان را افزایش می دهد و ترمیم می شود. با این وجود برخی دیگر بر این باورند مصرف بیش از حد فلوراید خطرناک است و می تواند موجب ایجاد لکه بر روی مینای دندان (فلورز مینا) شود. دکتر سیرز در ارتباط با استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید برای کودکان این گونه می گوید:

 

استفاده از خمیردندان ضروری نیست، اما اگر کودکتان از دست دادن در هنگام مواج زدن ایجاد شود لذت می برد، می توانید از خمیردندان های طعم دار ملایم استفاده کنید. پیش از استفاده از خمیر دندان هایی که دارای فلوراید هستند، لازم است که با دندانپزشک کودکتان مشورت کنید. اگر کودکتان از مکمل ها یا نوشیدنی های حاوی فلوراید استفاده می کند، لازم است که از موهای خارش معمولی بدون فلوراید استفاده شود.

 

گر سوالی در مورد مشکلات دندان و دندان کودکان داشتید، حتما از متخصصین ما بپرسید.

 

منتشر کننده : های سلامت