بیماری

شیمی درمانی چیست و چگونه انجام می شود ؟

یکشنبه , 29 مهر 1397پرنیت خبر
شیمی درمانی چیست و چگونه انجام می شود ؟

شیمی درمانی نوعی تهاجمی از داروهای شیمیایی است که به منظور از بین بردن سلول های در حال رشد در بدن تخریب می شود. این معمولا برای درمان سرطان به کار می رود زیرا سلول های سرطانی رشد می کنند و سریعتر از سایر سلول ها تجزیه می شوند. یک پزشک متخصص در درمان سرطان به عنوان یک متخصص انکولوژی شناخته می شود. آنها با شما کار خواهند کرد تا طرح درمان خود را ارائه دهید‌

 

شیمی درمانی چیست و چگونه انجام می شود ؟

 

شیمی درمانی چیست؟

 

شیمی درمانی نوعی تهاجمی از داروهای شیمیایی است که به منظور از بین بردن سلول های در حال رشد در بدن تخریب می شود. این معمولا برای درمان سرطان به کار می رود زیرا سلول های سرطانی رشد می کنند و سریعتر از سایر سلول ها تجزیه می شوند. یک پزشک متخصص در درمان سرطان به عنوان یک متخصص انکولوژی شناخته می شود. آنها با شما کار خواهند کرد تا طرح درمان خود را ارائه دهید.این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.

 

شیمی درمانی اغلب در ترکیب با درمان های دیگر مانند جراحی، اشعه یا هورمون درمانی استفاده می شود. این بستگی دارد به:

 

مرحله و نوع سرطان شما

سلامت کلی شما

درمان های قبلی سرطان شما داشته اند

محل سلول های سرطانی

ترجیحات درمان شخصی شما

این یک درمان سیستمیک است که بدان معنی است که بر تمام بدن تاثیر می گذارد.

 

در حالیکه شیمی درمانی در حمله به سلول های سرطانی اثبات شده است، می تواند عوارض جانبی جدی را ایجاد کند که می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. شما باید این عوارض جانبی را در معرض خطر ابتلا به درمان قرار ندهید و تصمیم بگیرید که آیا شیمی درمانی مناسب شماست.

 

چرا شیمی درمانی استفاده می شود؟

 

شیمی درمانی عمدتا مورد استفاده قرار می گیرد برای :

 

تعداد کل سلول های سرطانی را در بدن کاهش دهید

احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهید

کاهش اندازه تومور

 

علائم جاری را کاهش دهید

 

اگر شما تحت عمل جراحی برای از بین بردن یک تومور سرطانی مانند یک لامپکتومی برای سرطان پستان قرار داشته باشید، متخصص انکولوژی ممکن است شما را به شیمی درمانی راهنمایی کند تا اطمینان حاصل شود که هر سلول سرطانی ماندگار نیز کشته می شود.

شیمی درمانی نیز برای آماده سازی شما برای درمان های دیگر استفاده می شود. این می تواند مورد استفاده قرار گیرد برای کوچک کردن تومور، به طوری که می توان آن را از جراحی برداشته و یا برای آماده شدن برای پرتودرمانی.

در مورد سرطان دیررس، شیمی درمانی ممکن است به کاهش درد کمک کند.

علاوه بر درمان سرطان، شیمی درمانی می تواند برای آماده سازی افراد مبتلا به بیماری های مغز استخوان برای درمان سلول های بنیادی مغز استخوان استفاده شود و ممکن است برای اختلالات سیستم ایمنی استفاده شود. برای کمک به اختلالاتی که سیستم ایمنی بدن از سلولهای سالم مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید تجاوز می کند، می توان از دوزهای بسیار پایین تر از داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان استفاده کرد.

 

اثرات جانبی شیمی درمانی

شیمی درمانی برای کشتن سلول هایی که به سرعت تقسیم می شوند طراحی شده است. در حالی که سلولهای سرطانی این سلول ها هستند، سلول های دیگر بدن شما نیز به سرعت تجزیه می شوند. سلول هایی که در زمینه های زیر می توانند تحت تاثیر قرار گیرند:

 

خون

مو

پوست

پوشش از روده خود را

از این رو، عوارض جانبی شیمی درمانی عبارتند از:

 

کبودی و خونریزی بیش از حد

اسهال

دهان خشک

زخم های دهان

خستگی

تب

ریزش مو

از دست دادن اشتها

حالت تهوع

استفراغ

کاهش وزن

درد از آسیب عصبی

عفونت ها

کم خونی

یبوست

نوروپاتی

لنفادم

مشکلات حافظه

مشکلات تمرکز

تغییرات پوستی

تغییر ناخن

بیخوابی

تغییرات جنسی

تغییرات باروری

دکتر شما می تواند به شما کمک کند که این عوارض جانبی را با داروها، راهنمایی های شیوه زندگی و موارد دیگر مدیریت کنید.

 

اکثر عوارض جانبی شیمی درمانی هنگامی که درمان طول می کشد، کاهش می یابد. خطر تأثیرات طولانی مدت که ممکن است حتی سالها پس از درمان، بسته به نوع شیمی درمانی استفاده شود، وجود دارد.

 

این اثرات می توانند آسیب به:

 

قلب

کلیه ها

ریه ها

اعصاب

اندام های تولید مثل

همچنین شانس ابتلا به سرطان دوم به عنوان یک نتیجه از شیمی درمانی وجود دارد. قبل از شروع درمان، با پزشک خود در مورد خطرات احتمالی و علائمی که باید آگاه باشید، صحبت کنید.

 

چگونه شیمی درمانی انجام می شود

 

شما و دکتر شما می توانند با هم کار کنند تا همه متغیرها را در نظر بگیرند و بهترین دوره درمان شما را تعیین کنند. شیمی درمانی معمولا به صورت قرص یا به طور مستقیم به رگ ها با تزریق یا IV تزریق می شود. علاوه بر این دو فرم، شیمی درمانی می تواند به روش های دیگری نیز تجویز شود.

پس از شیمی درمانی

 

دکتر و گروه درمان سرطان به طور مرتب اثربخشی درمان خود را کنترل می کنند. این شامل تکنیک های تصویربرداری، آزمایش خون و احتمالا بیشتر خواهد بود. پزشک شما می تواند درمان خود را در هر زمان تنظیم کند.

 

هرچه بیشتر با پزشک خود در مورد چگونگی تاثیر شیمیدرمانی بر روی شما به اشتراک بگذارید، تجربه درمان بهتر خواهد بود. شما می خواهید به آنها در مورد هر گونه عوارض جانبی یا مشکلات مربوط به درمان که در اختیار دارید به آنها بگوئید تا در صورت لزوم بتوانند به درمان شما تعدیل شوند.

 

منتشر کننده: های سلامت