سبک زندگی سالم

علل چاقی دوران کودکی

شنبه , 28 مهر 1397پرنیت خبر
علل چاقی دوران کودکی

چاقی دوران کودکی یک تهدید جدی برای کودکان است. کودکان در رده چاق بیش از حد به اضافه وزن اضافه شده اند و در معرض خطر تعدادی از شرایط سلامت مزمن هستند. چاقی کودکان در دوران کودکی می تواند به بزرگسالی ادامه یابد. چاقی در دوران کودکی فقط بر سلامت جسمانی تاثیر نمی گذارد. کودکان و نوجوانانی که اضافه وزن دارند و یا چاق هستند می توانند افسرده شوند و فاقد خودکفایی و عزت نفس اند.‌

علل چاقی کودکان

چاقی کودک چیست؟

 

کودکان دارای شاخص توده بدنی (BMI) در سطح یکسان یا بالاتر از 95 درصد از همسالانشان چاق هستند. BMI ابزاری است که برای تعیین وزن "وضعیت وزن" استفاده می شود. BMI با استفاده از قد و وزن شما محاسبه می شود. شاخص توده بدنی شما (که در آن BMI شما در رابطه با افراد دیگر قرار دارد) سپس با استفاده از جنسیت و سن شما تعیین می شود.

 

چاقی دوران کودکی یک تهدید جدی برای کودکان است. کودکان در رده چاق بیش از حد به اضافه وزن اضافه شده اند و در معرض خطر تعدادی از شرایط سلامت مزمن هستند. چاقی کودکان در دوران کودکی می تواند به بزرگسالی ادامه یابد.

 

چاقی در دوران کودکی فقط بر سلامت جسمانی تاثیر نمی گذارد. کودکان و نوجوانانی که اضافه وزن دارند و یا چاق هستند می توانند افسرده شوند و فاقد خودکفایی و عزت نفس اند.این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.

 

علل چاقی دوران کودکی

تاریخچه خانوادگی، عوامل روانشناختی و شیوه زندگی همه در چاقی کودکان نقش دارند. كودكانی كه والدین یا سایر اعضای خانوادهشان اضافه وزن دارند و یا چاق هستند بیشتر احتمال دارد به دنبال آن باشند. اما علت اصلی چاقی در دوران کودکی ترکیبی از خوردن بیش از حد و عدم تحرک است.

 

رژیم غذایی ضعیف حاوی مقادیر زیادی از چربی یا قند و مواد مغذی کمی می تواند باعث شود بچه ها سریع وزن اضافه کنند. فست فود، آب نبات و نوشیدنی های نرم افزاری شایع هستند. وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا (HHS) گزارش می دهد که 32 درصد از دختران نوجوان و 52 درصد پسران نوجوان در ایالات متحده، 24 گرم نوشابه یا بیشتر در روز مصرف می کنند.

 

غذاهای راحت مانند شام یخ زده، میان وعده های شور و کنسرو شده، همچنین می تواند باعث افزایش وزن ناخوشایند شود. بعضی از بچه ها چاق می شوند چون والدینشان نمی دانند چگونه می توانند غذاهای سالم را انتخاب کنند یا آماده کنند. خانواده های دیگر نمی توانند به راحتی از میوه ها، سبزیجات و گوشت تازه استفاده کنند.

 

فعالیت بدنی کافی می تواند یکی دیگر از دلایل چاقی کودکان باشد. افرادی که در سنین مختلف فعالیت دارند، کمتر وزن می گیرند. ورزش کالری را می سوزاند و به وزن شما کمک می کند. بچه هایی که تشویق به فعال شدن نمی شوند، ممکن است کمتر کالری اضافی را از طریق ورزش، زمان در زمین بازی یا سایر فعالیت های بدنی کم کنند.

 

مسائل روانشناختی همچنین ممکن است به برخی از کودکان سبب چاقی شوند. کودکان و نوجوانانی که بی حوصله، استرس یا افسرده هستند ممکن است برای مقابله با احساسات منفی بیشتر بخورند.

 

خطرات بهداشتی مرتبط با چاقی دوران کودکی

 

کودکان چاق دارای ریسک بالایی در زمینه مشکلات بهداشتی هستند که نسبت به همسالانشان که وزن سالم دارند، خطر بیشتری دارند. دیابت، بیماری قلبی و آسم یکی از جدی ترین خطرات است.

 

دیابت

دیابت نوع 2 وضعیتی است که بدن شما به طور مناسب متابولیزه نمی کند. دیابت می تواند منجر به بیماری چشم، آسیب عصبی و نارسایی کلیه شود. کودکان و بزرگسالانی که دارای اضافه وزن هستند بیشتر احتمال دارد دیابت نوع 2 را تشخیص دهند. با این حال، این وضعیت ممکن است از طریق تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی برگشت پذیر باشد.

 

بیماری قلبی

کلسترول بالا و فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری قلبی در کودکان چاق را افزایش می دهد. غذاهایی که دارای چربی زیاد و نمک هستند باعث افزایش کلسترول و فشار خون می شود. حمله قلبی و سکته مغزی دو عارضه بالقوه بیماری قلبی است.

 

آسم

آسم، التهاب مزمن ریه های هوایی است. چاقی شایعترین همبوی (زمانی که دو بیماری در همان زمان در همان فرد اتفاق می افتد) با آسم رخ می دهد، اما محققان دقیقا نمی دانند که چگونه این دو شرایط مرتبط هستند. بر اساس یک مطالعه اخیر منتشر شده در مجله Asthma Research and Practice، حدود 38٪ بزرگسالان مبتلا به آسم در ایالات متحده نیز چاق هستند. همان مطالعه نشان داد که چاقی در برخی از افراد، اما نه همه افراد مبتلا به چاقی، عامل خطر برای آسم شدید تر است.

 

اختلالات خواب

کودکان و نوجوانانی که چاق هستند نیز ممکن است از اختلالات خواب، مانند خروپف بیش از حد و آپنه خواب، رنج ببرند. وزن اضافی در ناحیه گردن می تواند راه های هوایی خود را مسدود کند.

 

 

منتشرکننده:های سلامت