بیماری ها

۱۲ نوع افسردگی و دلایل آن

شنبه , 4 آذر 1396پرنیت خبر
۱۲ نوع افسردگی و دلایل آن

همه انسان ها هر از چندگاهی غمگین می شوند، افسردگی از سوی دیگر یک وضعیت پیچیده است که با غم و اندوه، بی علاقگی و بی حالی، احساس بی ارزش بودن و عدم علاقه به فعالیت های اجتماعی مشخص می شود، هر ساله ابتلا به افسردگی در حدود ۱۵ میلیون نفر در آمریکایی ها تشخیص داده می شود.‌

افسردگی

همه انسان ها هر از چندگاهی غمگین می شوند، افسردگی از سوی دیگر یک وضعیت پیچیده است که با غم و اندوه، بی علاقگی و بی حالی، احساس بی ارزش بودن و عدم علاقه به فعالیت های اجتماعی مشخص می شود، هر ساله ابتلا به افسردگی در حدود ۱۵ میلیون نفر در آمریکایی ها تشخیص داده می شود. این مطلب توسط سامانه های‌سلامت تهیه شده است.

 

انوع افسردگی و مطالب مورد نیازی که باید راجع به هر کدام بدانید:

در کل بیش از یک نوع افسردگی وجود دارد، در اینجا متخصصان درباره ی افسردگی شدید، اختلالات عاطفی فصلی، افسردگی پس از زایمان و ... صحبت می کنند.

در مورد مبحث عمده افسردگی ابهامات زیادی وجود دارد. افسردگی می تواند شدید یا خفیف ، کوتاه مدت یا مزمن و یا تحت شرایط خاص مانند تولد نوزاد یا تغییر فصل باشد.
تشخیص نوع افسردگی افراد به پزشکان در تعیین نوع درمان کمک می کند و برای کسایی که افسردگی در آنها تشخیص داده می شود، داشتن اطلاعات در مورد اختلال خاص فرد میتواند مفید باشد. ظاهرا افراد زمانی که می دانند چه اتفاقی دارد برایشان می افتد با آن موضوع راحت تر کنار می آیند و حداقل آنها پاسخی برای اینکه چرا در حال تجربه کردن چیزی که برایشان در حال رخداد است می دهند.

در این قسمت مواردی که باید در مورد تفاوت انواع افسردگی بدانید هست، اگر به موردی در خودتان یا عزیزانتان شک کردید به متخصص روان مراجعه کنید تا شمارا در تشخیص و بهترین روش درمان یاری دهد.

-اختلال افسردگی شدید، عمده، اساسی:


در یک سال گذشته، بیش از ۱۶ میلیون آمریکایی (اکثر آنها زن بودند) این نوع افسردگی را تجربه کردند، این اختلال همچنین تحت عنوان افسردگی بالینی نیز شناخته می شود.
تحت معیارهای تشخیصی منتشر شده توسط انجمن روانپزشکی آمریکا، افراد باید حداقل پنج نشانه را برای دو هفته یا بیشتر حفظ کنند تا اختلال افسردگی شدید در آنها تشخیص داده شود.
این علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:
حس ناراحتی، پوچی، بی ارزشی، نا امیدی، گناه، از دست دادن انرژی و اشتها، علاقه نداشتن به انجام دادن فعالیت های لذت بخش، تغییرات در عادت خواب و افکار مرگ و خودکشی
اکثر موارد بالا قابل درمان است.

اختلال افسردگی شدید دو نوع است: افسردگی غیر طبیعی و افسردگی مالیخولیایی
افرادی که در نوع اول قرار میگیرند علاقه زیادی به خوردن و خوابیدن دارند آنها احساسی واکنش نشان می دهند و افرادی مضطرب هستند.
کسانی که در نوع دوم هستند، مشکل خواب دارند و میل بیش از حد به اندیشیدن به افکاری که حس گناه به آنها می دهد دارند.
جوانان با افسردگی غیر طبیعی و سالمندان بیشتر با نوع مالیخولیایی آن مواجه هستند.

-افسردگی مقاوم به درمان

گاهی اوقات افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی به راحتی به درمان پاسخ نمی دهند. حتی پس از استفاده از یک ضد افسردگی و سپس دوتا و همینطور تا سه و چهارمی نیز افسردگی همچنان در جای خود باقیست که امکان دارد به دلیل ژنتیک یا حتی محیط نیز باشد.
کمک به افرادی که افسردگی مقاوم به درمان دارند با تلاش کامل برای اطمینان از تشخیص بیماری و شناسایی سایر علائم روانپزشکی و پزشکی و دلیل این علائم صورت می گیرد.
برای بیماران دارو و دوز مناسب و مدت زمان مصرف آن تجویز می شود، اگر دارو جواب نداد، پزشک سعی می کند که دارو را با دارویی مشابه یا دارویی از رده دیگر( مانند ضد روان پریشی) انتخاب کند.
 

-افسردگی Subsyndromal

کسی که علائم افسردگی را دارد اما تمام نشانه های افسردگی اساسی را ندارد ممکن است subsyndromal باشد. شاید فرد فقط سه یا چهار نشانه از افسردگی را داشته باشد نه ۵ تا، آن هم برای مدت یک هفته و نه دو هفته.

دکتر نوبل می گوید: “به جای نگاه کردن به علائم من معمولا به عملکرد نگاه میکنم”.آیا بیمار توانایی رفتن به سرکار و انجام کارهای روزانه خودش را دارد؟ اگر شخص در حال دست و پا زدن باشد ممکن است از درمان با دارو استفاده شود.

 

-اختلال افسردگی مداوم

افراد مبتلا به اختلال افسردگی مداوم(PDD) در اغلب روزها خلق و خوی بی حوصله و ناراحت به علاوه ی حداقل دوتا از علائم افسردگی را برای دوسال و یا حتی بیشتر دارند.
در کودکان و نوجوانان PDD افسرده خویی یا (dysthymia) نامیده می شود که اگر علائم کج خلقی یا زودرنجی تشخیص داده شود و یا اگر افسردگی برای مدت یکسال یا بیشتر بماند نشانه آن است. شاید به خودی خود از بین برود یا به شدت کاهش پیدا کند ولی در کل این افسردگی در سطح پایینی رخ می دهد که برای تشخیص این نوع افسردگی کودکان و نوجوانان باید دو مورد از موارد زیر را داشته باشد:
مشکل خواب(چه کم چه زیاد)، خستگی و انرژی پایین، کمبود عزت نفس، تمرکز پایین یا مشکل در تصمیم گیری، پرخوری یا کم خوری،ناامیدی
معمولا PDD به ترکیبی از دارو و روان درمانی نیاز دارد

 

-اختلال افسردگی قبل از قاعدگی(PMDD)

بیش از ۱۰٪ زنان از سن بلوغ خود این اختلال را تجربه کرده اند.
این فرم شدید PMS (سندروم پیش از قاعدگی) باعث ایجاد افسردگی، ناراحتی، اضطراب، کج خلقی و همچنین علائم شدید دیگر در هفته قبل از پریودی می شود.
این امر می تواند واقعا ناراحت کننده باشد و حتی باعث ناتوانی و اختلال در انجام کارهای روزانه یک زن شود.
دانشمندان معتقدند این زنان ممکن است حساسیت غیر طبیعی به تغییرات هورمونی در طول دوران قاعدگی داشته باشند. استفاده از داروهای ضد افسردگی مخصوصا بازدارنده های سروتونین بسیار موثر است. نوع خاصی از داروی ضدبارداری نیز می تواند موثر باشد.
محققان دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو در حال بررسی استفاده از نوردرمانی برای بهبود کیفیت خواب و خلق و خوی زنان مبتلا به PMDD هستند.

 

-افسردگی دو قطبی

نوسانات زیاد در انرژی و رفتار، از سربلندی تا ناامیدی نشانه هایی از افسردگی دو قطبی هستند. این نوع افسردگی به افسردگی مانیا یا سرخوشی نیز معروف است برای تشخیص این نوع افسردگی فرد باید حداقل یک نوع سرخوشی یا مانیا داشته باشد و در جوانی خودش را نشان می دهد. در حالی که این بیماری در زنان و مردان به نسبت مساوی تشخیص داده می شود اما مطالعات به تفاوت های جنسیتی اشاده می کنند: به نظر می رسد مردان رفتار مانیایی بیشتری دارند و زنان به علائم افسردگی گرایش دارند.
دوقطبی بدون درمان بدتر میشود اما با تثبیت کننده های خلق، داروهای ضد روان پریشی و صحبت درمانی مدیریت می شود.
در حالی که مطالعات بیشتری لازم است، مطالعات اخیری که توسط دکتر سیت و همکارانش انجام شده نشان می دهد که نوردرمانی ممکن است یک درمان باالقوه برای درمان بیماری دو قطبی باشد.
همچنین مطالعات نشان داده که قرار گرفتن در مقابل نور وسط روز می تواند علائم افسردگی را کاهش دهد و عملکرد افراد مبتلا به اختلال دو قطبی را بهبود بخشد.

-اختلال خلقی(DMDD)

جیغ زدن و بد اخلاقی می تواند از نشانه های افسردگی خلقی باشد که در کودکان، با تنظیم احساساتشان مبارزه می کند.
از دیگر علائم آن میتوان به کج خلقی و زودرنجی، حالت عصبی و در بیشتر روزها یا هر روز، درگیری در مدرسه یا خانه یا با همسایه ها اشاره کرد.
دکتر نوتل می گوید:”این ها کودکانی هستند که از بروز عاطفی بالایی برخوردارند و فقط نمی توانند احساسات خود را کنترل کنند بنابراین احساسات خود را اعمال می کنند.”
در حال حاضر DMDD با استفاده از داروها، روان درمانی و آموزش به والدین در مورد چگونگی برخورد با رفتارهای تحریک پذیر کودک مورد درمان قرار می گیرد.

 

-افسردگی پس از زایمان( پریناتال)

تولد یک لذت عظیمی را به ارمغان می آورد اما گاهی اوقات می تواند به افسردگی پس از زایمان یا (PDD) منجر شود، نوعی که روی یک زن از هر چهار زن و روی یک مرد از هر هشت مرد تاثیر می گذارد.
در زنان افسرگی پس از زایمان احتمالا ناشی از تغییرات در هورمون ها، خستگی و سایر عوامل است. در مردان به دلیل محیط، تغییر نقش و تغییرات شیوه زندگی که با والدین همراه است به وجود می آید.
این افسردگی می تواند تا یک سال اول پس از تولد نوزاد رخ دهد ولی معمولا درجا پس از تولد رخ می دهد.
احساسات شدید غم و اندوه، اضطراب و خستگی از علائم آن هستند و می تواند زندگی روزمره را مختل کند و به مادر و بچه آسیب بزند.
افسردگی پس از زایمان معمولا با داروهای ضد افسردگی و صحبت درمانی، درمان میشود.

 

-اختلال عاطفی فصلی

اختلال عاطفی فصلی (SAD) یک نوع تکراری افسردگی است (‌به عنوان افسردگی فصلی نیز شناخته می شود) که معمولا در پاییز و زمستان بروز می کند و با تغییرات در حالت روحی همراه است و این افراد از انرژی پایینشان رنج می برند.
آنها ممکن است دچار پرخوری،‌پر خوابی، افزایش اشتیاق به کربوهیدرات، افزایش وزن و دوری از اجتماع شوند.
زنان و جوانان و همچنین کسانی که سابقه فامیلی دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
تشخیص SAD بعد از حداقل دوسال علائم فصلی و تکراری صورت می گیرد.
در حالی که هنوز علت دقیق آن مشخص نیست تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به دلیل نامتعادل شدن ماده ای در مغز به نام سروتین باشد همچنین فراوانی ملاتونین که هورمون خواب است و کاهش ویتامین D نیز در این افسردگی نقش دارد.
این نوع افسردگی با نوردرمانی و گاهی اوقات دارو، درمان می شود.

-اختلال خلقی ناشی از ماده‌ :


استفاده یا عدم استفاده از داروهای آرام بخش می تواند خلق و خوی شما راتغییر دهد.
علائمی مانند افسردگی، اضطراب و از دست دادن علاقه به انجام فعالیت های لذت بخش، معمولا مدت کوتاه پس از مصرف یا سو استفاده از مصرف از یک ماده و با پس از ترک آن ظاهر می شود.
موادی که می توانند به این نوع افسردگی منجر شوند شامل الکل(اگر بیش از حد نوشیده شود)، داروهای ضد افسردگی و بنزودیازپین ها ( که در سیستم عصبی مرکزی عمل می کنند).
 

-افسردگی روانی

افراد مبتلا به افسردگی روانی، افسردگی شدید همراه با روان پریشی و جنون دارند که با قطع ارتباط با واقعیت تعریف می شود.
علائم افسردگی روانی شامل توهم ( دیدن یا شنیدن چیزهایی که اصلا وجود ندارند) و تصورات (باورهای دروغین در مورد اتفاقات) است.
یکی از بیماران دکتر نوبل، دوسال پس از درمان اعتراف کرد که به مدت یکسال هیچ کدام از غذاهایی که پدرش درست میکرد را مصرف نمیکرد چون فکر میکرد غذاها مسموم است.
او به سادگی از افسردگی روانی ای که کامل درمان نشده بود رنج می برد.

 

-افسردگی به دلیل بیماری

مقابله با بیماری های شدید مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان، مولتیپل اسکلروز و ایدز و... میتواند به خودی خود باعث افسردگی شود.
به علاوه التهاب ناشی از بیماری نیز می تواند سبب افسردگی شود. به گفته دکتر نوبل التهاب باعث آزاد شدن برخی مواد شیمیایی توسط سیستم ایمنی بدن می شود که وارد مغز می شود و با تغییراتی که در مغز ایجاد می کند می تواند باعث ایجاد افسردگی در برخی افراد شود. او می گوید داروهای ضد افسردگی میتواند به مقابله با بیماری های ذهنی و جسمی کمک کند.

منتشر کننده سامانه های‌سلامت

Karen Pallarito November 17, 2017