بیماری

توده زیر چانه و علت بوجود آمدن آن

چهارشنبه , 9 آبان 1397پرنیت خبر
توده زیر چانه و علت بوجود آمدن آن

یک توده زیر چانه یک ضربه، جرم یا ناحیه متورم است که زیر چانه، همراه فک و یا قسمت جلویی گردن ظاهر می شود. در بعضی موارد، بیش از یک توده ممکن است رشد کند. توده های زیر چانه معمولا بی ضرر هستند. اغلب اوقات، آنها ناشی از گره های لنفاوی متورم هستند. این تورم معمولا توسط عفونت ایجاد می شود. سرطان، کیست ها، آبسه ها، تومورهای خوشخیم، و دیگر مسائل پزشکی نیز می تواند باعث بروز توده زیر چانه شود.‌

توده زیر چانه و علت بوجود آمدن آن

 

یک توده زیر چانه یک ضربه، جرم یا ناحیه متورم است که زیر چانه، همراه فک و یا قسمت جلویی گردن ظاهر می شود. در بعضی موارد، بیش از یک توده ممکن است رشد کند.

توده های زیر چانه معمولا بی ضرر هستند. اغلب اوقات، آنها ناشی از گره های لنفاوی متورم هستند. این تورم معمولا توسط عفونت ایجاد می شود.

سرطان، کیست ها، آبسه ها، تومورهای خوشخیم، و دیگر مسائل پزشکی نیز می تواند باعث بروز توده زیر چانه شود.

 

یک توده زیر چانه ممکن است به عنوان جوش یا آبسه ظاهر شود. این ممکن است نرم و سخت باشد. برخی از توده ها حساس به لمس یا حتی با لمس درد می گیرند، در حالی که برخی باعث درد نمی شوند. هنگامی که توده های گردن درد ایجاد نمی کنند، می توانند مدت زیادی طول بکشد تا قبل از اینکه آنها را متوجه شوید.این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.

 

علل توده های زیر چانه

توده های چانه می توانند به واسطه موارد زیر ایجاد شوند:


عفونت ها


هر دو عفونت باکتریایی و ویروسی می تواند باعث ایجاد یک توده در زیر چانه شود. اغلب این توده ها گره های لنفاوی متورم هستند.

گره های لنفاوی بخشی از شبکه سیستم ایمنی بدن شما هستند که بدن شما را از بیماری ها محافظت می کند. بسیاری در سر و گردن قرار دارند، از جمله زیر فک و چانه. گره های لنفاوی کوچک و انعطاف پذیر هستند. آنها می توانند گرد یا شکل لوبیا باشند.

 

عفونت های رایج که باعث تورم در گره های لنفاوی می شوند عبارتند از:

 

عفونت های تنفسی فوقانی، از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا

سرخک

عفونت گوش

عفونت سینوس

گلو درد

یک دندان آلوده (آبسه) یا هر گونه عفونت دهان

مونوکلئوزیس (مونو)

عفونت های پوستی مانند سلولیت

بسیاری از شرایط دیگر می توانند گره های لنفاوی را تحریک کنند و یک لکه زیر چانه تولید کنند. این شامل ویروس هایی مانند HIV و سل می شود. اختلالات سیستم ایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید همچنین می تواند باعث ایجاد تورم غدد لنفاوی شود.

اگر یک توده زیر چانه ناشی از یک گره لنفاوی متورم داشته باشید، ممکن است علائم دیگر نیز مانند دیگر موارد زیر را تجربه کنید:

 

دیگر گره های لنفی متورم، مانند در کشاله ران یا زیر دست

علائم عفونت تنفسی فوقانی مانند سرفه، گلودرد یا آبریزش بینی

لرز و یا عرق شب

تب

خستگی

توده های زیر چانه ناشی از تورم گره های لنفاوی به علت عفونت, باید خودشان از بین بروند. دکتر شما ممکن است به شما توصیه کند که تورم را کنترل کنید.درمان عفونت باعث کاهش تورم غدد لنفاوی خواهد شد.

 اگر عفونت دارید، ممکن است آنتی بیوتیک یا داروهای ضد ویروسی تجویز شود. پزشک ممکن است داروهای ضد بارداری مانند ایبوپروفن (Advil)، ناپروکسن (Aleve) یا استامینوفن (Tylenol) را برای درمان درد و التهاب پیشنهاد کند. در موارد شدید، ممکن است نیاز به از بین بردن گره های لنفاوی آلوده داشته باشید.

 

سرطان

سرطان همچنین می تواند باعث ایجاد یک توده در زیر چانه شود. اگر چه احتمال دارد که سرطان بیشتر به افراد سالخورده برسد، اما در هر سنی ممکن است ظاهر شود.

راه های مختلفی وجود دارد که سرطان می تواند باعث ایجاد یک توده شود. به عنوان مثال، یک توده زیر چانه می تواند زمانی  شکل بگیرد که:

 

سرطان بر یک ارگان مجاور مانند دهان، گلو، تیروئید یا غدد بزاقی تأثیر می گذارد

سرطان از یک ارگان دور، متاستاز می کند یا به غدد لنفاوی گسترش می یابد

سرطان در سیستم لنفاوی (لنفوم) رخ می دهد

سرطان پوست غیر ملانوم زیر چانه ظاهر می شود

سارکوم زیر چانه ظاهر می شود

برخی از سرطان ها همچنین می توانند غدد لنفاوی را تحریک کنند. این شامل لوسمی، بیماری هوچکین  است.

 

توده های سرطانی معمولا سخت هستند. آنها حساس به  لمس نیستن یا درد نمی کنند.

علائم مرتبط با نوع سرطان متفاوت است. برخی از علائم هشدار دهنده ممکن است شامل:

 

زخمهایی که درمان نمی شوند

تغییرات مثانه یا فعالیت روده شما

توده های دیگر در بدن

مشکل بلعیدن

سوء هاضمه

تخلیه غیر قابل توضیح یا خونریزی

تغییرات در اندازه، شکل و رنگ زگیل، مول و زخم دهان

سرفه ناخوشایند

کاهش وزن نامعلوم

تغییر در صدا

عفونت های تکراری

وقتی یک توده زیر چانه توسط تومور سرطانی ایجاد می شود، تعدادی از درمان های موجود وجود دارد. پزشک شما ممکن است شیمی درمانی، پرتودرمانی یا جراحی را برای حذف تومور پیشنهاد کند. درمان بستگی به تعدادی از عوامل، از جمله سلامت فعلی شما، نوع سرطان و مرحله آن است. پزشک شما به شما در درک درستی از درمان مناسب برای شما کمک خواهد کرد.

 

منتشر کننده : های سلامت