بیماری ها

سرطان پوست

دوشنبه , 7 خرداد 1397پرنیت خبر
سرطان پوست

بیشتر سرطان های پوست سرطانی مخرب (سرطانی) رشد پوست هستند. آنها از سلول های اپیدرمی، لایه سطحی پوست تشکیل شده اند. بر خلاف ملانوما بدخیم پوست، اکثریت قریب به اتفاق این انواع سرطان پوست به ندرت به سایر قسمت های بدن (متاستاز) گسترش می یابد و به تهدید کننده زندگی تبدیل می شود.‌

سرطان پوست




بیشتر سرطان های پوست سرطانی مخرب (سرطانی) رشد پوست هستند. آنها از سلول های اپیدرمی، لایه سطحی پوست تشکیل شده اند. بر خلاف ملانوما بدخیم پوست، اکثریت قریب به اتفاق این انواع سرطان پوست به ندرت به سایر قسمت های بدن (متاستاز) گسترش می یابد و به تهدید کننده زندگی تبدیل می شود. این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.

سه نوع عمده از سرطان پوست وجود دارد:  کارسینوم سلول پایه (شایع ترین )کارسینوم سلول سنگفرشی (دومین شایع ترین)، که از سلول های پوست حاصل می شود، و ملانوما، که از سلول های پوستی تولید کننده رنگدانه (ملانوسیت ها) اما کمتر شایع است، هر چند خطرناک تر از دو نوع اول است. دیگر انواع نادر از سرطان پوست عبارتند از لنفوم، سرطان سلول های مرکل و سرطان های دیگر بافتی در پوست، از جمله سارکوم ها و نیز تومورهای مو و عرق. در این مقاله، تنها شایع ترین انواع سرطان، کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی را بررسی خواهیم کرد.



عوامل خطر سرطان پوست چیست؟



شایع ترین عوامل خطر برای سرطان پوست به شرح زیر است.

قرار گرفتن در معرض نور اشعه ماوراء بنفش، یا از خورشید یا از تخت های برنزه. افراد فاسد پوست، با چشم های فندقی یا آبی، و افرادی که موهای بور یا قرمز دارند، به ویژه آسیب پذیر هستند. مشکل در مناطقی با ارتفاع زیاد یا در نزدیکی استوا که در معرض نور خورشید شدیدتر است، بدتر است.
یک سیستم ایمنی که به طور مداوم سرکوب شده (از دست دادن ایمنی بدن) از بیماری های زمینه ای مانند عفونت HIV / AIDS یا سرطان، یا از برخی داروها مانند پردنیزون یا شیمی درمانی
قرار گرفتن در معرض اشعه یونیزاسیون (اشعه ایکس) و یا مواد شیمیایی شناخته شده برای پیشگیری از سرطان مانند آرسنیک
انواع خاصی از عفونت های ویروسی
افرادی که سابقه ابتلاء به یک سرطان پوست دارند، احتمال دارد 20٪ احتمال ابتلا به سرطان پوست دوم در دو سال آینده داشته باشند.
بیماران سالمند دارای سرطان های پوستی بیشتری هستند.

 

آیا سرطان پوست ارثی است؟


از آنجایی که اکثر سرطان های پوست به علت قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش هستند، سرطان پوست به طور کلی در نظر گرفته نمی شود که به ارث برده شود. اما این واقعیت که سرطان پوست بسیار رایج در میان افراد ضعیف رنگدانه است و رنگ پوست به ارث برده می شود، از این پیشنهاد حمایت می کند که ژنتیک بسیار مهم است. برخی از سندرم های ژنتیکی بسیار نادر وجود دارند که منجر به افزایش تعداد سرطان پوست در افراد مبتلا به آن می شود.



سرطان پوست چیست؟



به جز در موارد نادر، اکثر سرطان های پوست از جهش های DNA ناشی از نور ماوراء بنفش که بر سلول های اپیدرم تاثیر می گذارد، بوجود می آیند. به نظر می رسد بسیاری از این سرطان های اولیه توسط نظارت ایمنی طبیعی تحت کنترل قرار می گیرند، که در مواجهه با آنها ممکن است توده های سلول های بدخیم را آغاز کند که به تومورها رشد می کنند.

 

انواع مختلف سرطان پوست چیست؟



انواع مختلفی از سرطان پوست وجود دارد:

سرطان سلول بازال شایع ترین سرطان پوست در انسان است. بیش از 1 میلیون مورد جدید از کارسینوم سلول بازال در ایالات متحده در هر سال تشخیص داده می شود. چندین نوع مختلف کارسینوم سلول بازال وجود دارد، از جمله نوع سطحی، حداقل مضطرب؛ نوع گره ای، شایع ترین؛ و فراموشکار، که بیشترین چالش برای درمان است زیرا تومورها اغلب به بافت اطراف آن (نفوذ) بدون مرز مشخص تعریف می شوند.
کارسینوم سلول سنگفرشی حدود 20 درصد از سرطان های پوست را تشکیل می دهد اما در افراد مبتلا به سرطان سینه شایع تر است. در بیشتر موارد، رفتار بیولوژیکی آن بسیار شبیه کارسینوم سلول پایه با شانس کوچک اما قابل توجهی از گسترش دور است.
سرطان های رایج پوستی شامل ملانوما، کارسینوم سلول مرکل، فیبروکسیتومات آتتیپی، لنفوم پوستی و درماتوفیبروسارکوم می باشد.

 

علائم و نشانه های سرطان پوست چیست؟



بیشتر کارسینوم های سلول های بنیادی، اگر علائمی دارند، کمی داشته باشند. کارسینوم سلول سنگفرشی ممکن است دردناک باشد. هر دو فرم سرطان پوست ممکن است به عنوان یک درد ظاهر شود که خونریزی، oozes، crusts، و یا در غیر این صورت درمان نمی شود. آنها به عنوان یک ضربه به آرامی رو به رشد در پوست شروع می شود که ممکن است پس از ترومای جزئی خونریزی کند. هر دو نوع سرطان پوست ممکن است لبه ها و زخم های مرکزی ایجاد کند.

علائم و نشانه های کارسینوم سلول بازال عبارتند از:

ظاهر شدن یک گل سرخ صورتی، قرمز، مروارید و یا شفاف
رشد پوستی و یا ضایعات پوستی با مرزهای بلند که در مرکز فرو می روند
پچ قرمز رنگ پوستی که ممکن است پوسته یا خارش داشته باشد، اما معمولا دردناک نیست
یک منطقه سفید، زرد یا موم با مرز ضعیف تعریف شده که ممکن است شبیه یک اسکار باشد

علائم و نشانه های کارسینوم سلول سنگفرشی عبارتند از:

تکه های قرمز پایدار و ضخیم با مرزهای نامنظم که ممکن است به راحتی خونریزی کنند
افتادن درد که هفته ها طول نمی کشد
رشد بالایی با سطح خشن که در وسط قرار دارد
رشد مانند زگیل

کراتوزهای Actinic (AK)، همچنین به نام کراتوز خورشید، ضخیم پوسته پوسته شده، آسیب نور نور ماوراء بنفش، اغلب در ناحیه صورت، پوست سر و پشت دست است. این پیش آگهی ها در نظر گرفته می شود، زیرا در صورت عدم درمان، تا 10٪ از کراتوز های فعال ممکن است به کارسینوم سلول های سنگفرشی تبدیل می شود.

     

شایع ترین مکان هایی که سرطان پوست ایجاد می کند کدامند؟



سرطان پوست معمولا در مناطقی از پوست که در طول سال ها به طور مرتب در معرض نور خورشید قرار گرفته اند مانند روی صورت و بینی، گوش ها، پشت گردن و ناحیه سفتی پوست سر است. شایعتر این تومورها ممکن است در سایتهایی با تنها قرار گرفتن در معرض نور خورشید مانند پشت، قفسه سینه یا اندامها ظاهر شوند. با این حال، ممکن است سرطان پوست در هر نقطه از پوست رخ دهد.



چگونه پزشکان سرطان پوست را تشخیص می دهند؟



معاینه پوست توسط یک متخصص پوست راه پیشگیری از تشخیص قطعی سرطان پوست است. در بسیاری از موارد ظاهر به تنهایی برای تشخیص کافی است.

بیوپسی پوست معمولا برای تأیید سوء ظن سرطان پوست استفاده می شود. این کار با تخلیه ناحیه تحت تومور با بی حسی موضعی مانند لیدوکایین انجام می شود. بخش کوچکی از تومور برداشته می شود و برای معاینه توسط یک متخصص آسیب شناسی فرستاده می شود که در زیر میکروسکوپ بافتی را بررسی می کند و بر اساس ویژگی های تومور تشخیص می دهد.

 


 از آفتاب سوختگی تا چین و چروک به سرطان پوست
 


مرحله سرطان پوست چیست؟



هیچ سیستم مشخصی برای کارسینوم سلول بازال وجود ندارد. اگر تومور گسترده تر از 2 سانتیمتر باشد (حدود ¾ اینچ قطر)، احتمالا یک تومور جدی تر است. سرطان سلول بازال گوش ها، بینی و پلک نیز ممکن است از نظر اندازه بیشتر باشد.

سیستم پیشگیرانه برای کارسینوم سلول سنگفرشی وجود دارد. تومورهای بزرگ که ضخیم تر از 2 میلی متر هستند، در ساختار عصبی پوست نفوذ می کنند، در گوش رخ می دهند و برخی از ویژگی های نگران کننده در زیر میکروسکوپ نگرانی بیشتری دارند. اگر تومور در یک فاصله از تومور اولیه متاستاز شود، احتمال دارد که سرطان یک تومور خطرناک باشد.



درمان سرطان پوست چیست؟




چند روش موثر برای درمان سرطان پوست وجود دارد. انتخاب درمان بستگی به محل و اندازه تومور، ویژگی های میکروسکوپی سرطان و سلامت عمومی بیمار دارد.

داروهای موضعی: در صورت کارسینوم سلول های بنیادی سطحی، ممکن است از برخی کرم ها، ژل ها و محلول ها استفاده شود، از جمله ایمیویموود (آلدورا) که با تحریک سیستم ایمنی بدن باعث تولید اینترفرون می شود که به سرطان حمله می کند و فلوروآوراسیس 5-FU) یک داروی شیمیدرمانی است. برخی از بیماران عوارض جانبی این درمان موضعی را تجربه نمی کنند، اما برخی دیگر ممکن است قرمزی، التهاب و تحریک را تجربه کنند. یک نقص از داروهای موضعی این است که هیچ بافتی برای بررسی وجود ندارد تا مشخص شود که آیا تومور به طور کامل برداشته شده است یا نه.

تخریب توسط electrodessication و curettage (EDC): ناحیه تومور با بی حسی موضعی خارش گرفته شده و با استفاده از یک دستگاه تیز (curette) مکرر کشیده می شود و سپس لبه با سوزن الکتریکی کوتریزه می شود. مزیت این روش این است که سریع، آسان و نسبتا ارزان است. معایب آن این است که زخم اغلب ناخوشایند است و میزان عود تا 15٪ است.
برداشت جراحی: ناحیه اطراف تومور با بی حسی موضعی پوشیده شده است. سپس یک بخش فوتبال بافتی از جمله تومور برداشته می شود و سپس لبه های زخم با بخیه ها بسته می شود. برای ایجاد تومورهای بسیار بزرگ، گرافت های پوستی یا فلپ ها برای بستن نقص لازم است. مزایای استفاده از این روش درمان این است که میزان بهبودی بیش از 90٪ وجود دارد، نمونه های جراحی می تواند مورد بررسی قرار گیرد تا اطمینان حاصل شود که کل تومور با موفقیت برداشته می شود و تولید اسکار معمولا بیشتر از Cosmopolitan انجام می شود. روش. این یک روش پیچیده تر است و گران تر از EDC است.
جراحی میکروسکوپ Mohs: این محل بیهوش شده محلی است و جراح تومور قابل مشاهده را با یک حاشیه کوچک بافت طبیعی از بین می برد. بافت بلافاصله تحت یک میکروسکوپ ارزیابی می شود و مناطقی که نشان می دهند دخالت تومورهای میکروسکوپی باقی مانده مجددا حذف می شوند و حاشیه ها دوباره بررسی می شوند. این چرخه ادامه می یابد تا زمانی که تومور بیشتر دیده نشود. این گزینه پیچیده تر و گران تر درمان انتخاب برای تومورهایی است که حفظ بافت طبیعی با اهمیت است، در حالیکه حاشیه های تومور در تومورهایی که قبلا درمان شده اند و در برخی از تومورهای با خطر بالا مورد استفاده قرار گرفته اند ضعیف هستند.
پرتو درمانی: ده تا پانزده جلسه درمان، دوز بالای تابش را به تومور و یک ناحیه پوست اطراف کوچک می رسانند. این نوع درمان در افرادی که به هیچ روش جراحی نامزد نیستند مفید است. مزیت پرتودرمانی این است که برش درگیر نیست. معایب این جایگزین گران قیمت این است که سطح درمان شده را نمی توان آزمایش کرد تا اطمینان حاصل شود کل تومور از بین رفته و زخم های زخم در طول زمان بدتر می شوند. به همین دلیل است که معمولا برای بیماران مسن نگهداری می شود.
انواع دیگر درمان های سرطان پوست شامل جراحی سر و گردن است که با انجماد بافت، فتوودینامیک درمان (PDT) که در آن دارو و نور آبی برای از بین بردن بافت سرطانی استفاده می شود، جراحی لیزر برای تخلیه لایه بالای پوست و تخریب ضایعات، و داروهای خوراکی vismodegib (Erivedge) و sonidegib (Odomzo.



علائم سرطان پوست



چه نوع از پزشکان سرطان پوست را درمان می کنند؟


نوع اصلی پزشک که  سرطان پوست را درمان می کند، یک متخصص پوست است. پزشک یا مراقب اصلی شما ممکن است ابتدا علامت سرطان پوست را متوجه شود، اما برای آزمایش و درمان بیشتر به متخصص پوست مراجعه خواهد کرد. شما همچنین ممکن است یک انکولوژی شناسایی کنید که یک متخصص سرطان است.

در صورت برداشتن جراحی تومور، بسته به اینکه چقدر پوست برداشته شده است، ممکن است پس از حذف تومور، یک جراح پلاستیک یا بازسازی را ببینید تا بتوانید ظاهر پوست، به ویژه روی صورت را بازگردانید.



پیش آگهی و میزان بقا برای سرطان پوست چیست؟



پیش آگهی برای سرطان پوست غیر ملانوم به طور کلی عالی است. هر دو کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی بسیار قابل درمان هستند. از کارسینوم سلول بازال و مرگ و میر ناشی از سرطان پوست سرطان سلول سنگفرشی، عمدتا در افراد مبتلا به ایمنی وجود ندارد. بسته به روش درمان و محل و نوع سرطان پوست، احتمال ابتلا به سرطان پوستی که قبلا درمان شده است، به میزان 1 تا 2٪ برای جراحی Mohs و تا 10٪ تا 15٪ برای تخریب با استفاده از الکترود است و کورتاژ.

تشخیص زودهنگام سرطان پوست می تواند منجر به نتایج بهتر شود. پوست خود را بشناسید و اگر هر مول و یا نقاطی که مشکوک هستند، ببینید یک متخصص پوست برای غربالگری سرطان پوست. آگاهی در تشخیص و درمان سرطان های پوست در ابتدا بسیار مهم است.

 

آیا امکان پیشگیری از سرطان پوست وجود دارد؟



بسیاری از سرطان های پوست را می توان با اجتناب از عوامل ایجاد کننده که باعث ایجاد تومور می شود جلوگیری می کند. استراتژی های پیشگیری شامل حفاظت از خورشید با استفاده از کرم های ضد آفتاب، لباس های محافظ و جلوگیری از خورشید در ساعت های پیک ساعت 9 صبح تا 3 صبح است. والدین باید اطمینان حاصل کنند که کودکان از خورشید محافظت می شوند. از تختهای برنزه استفاده نکنید، که یکی از علل اصلی قرار گرفتن در معرض نور ماوراء بنفش و یک عامل خطر مهم برای سرطان پوست است. آکادمی پوست آمریکا (AAD) افزایش قابل توجهی در تعداد و هزینه سرطان پوست را نشان داده است. افزون بر این، تعداد کل سرطان های پوست افزایش یافته است و درمان جدید پیشرفت برای ملانوم، گرچه گران است، فقط بخش کوچکی از هزینه کل درمان سرطان پوست را تشکیل می دهد. اکثر سرطان های پوستی توسط متخصصین پوست در یک محیط اداری هزینه می شوند.



استفاده از کرم ضد آفتاب و ویتامین D



منبع اصلی ویتامین D در معرض نور خورشید قرار دارد که منجر به تولید ویتامین در پوست می شود. برخی معتقدند که کرم های ضد آفتاب از بسیاری از اشعه های خورشیدی که منجر به کمبود ویتامین D نمی شود، جلوگیری می کنند. در واقع، تعداد بسیار کمی از افراد در معرض پوست هر کرم ضدآفتاب قرار می گیرند، بنابراین ترکیبات ویتامین D رخ می دهد. هیچ دلیلی وجود ندارد که از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید زیرا ترس از ویتامین D کم است. اگر نگرانی وجود دارد، ویتامین D را می توان با خوردن سبزیجات برگ و یا مصرف مکمل مولتی ویتامین خوراکی دریافت کرد.

 

منتشر کننده : های سلامت