طب سنتی:

چگونه با طب سنتی گلو درد را درمان کنیم؟

یکشنبه , 14 آبان 1396پرنیت خبر
چگونه با طب سنتی گلو درد را درمان کنیم؟

در این مطلب روش‌هایی طبیعی را برای کاهش التهاب و گلودرد ارائه می‌دهیم‌

هر کدام از ما ممکن است در این روزهای سرد پاییزی، یک روز صبح از خواب بلند شویم و احساس التهاب و خارش در گلوی‌مان کنیم که می‌تواند به مرور زمان، شدیدتر شود و آزارمان دهد. گلودرد ممکن است با دیگر علائم سرماخوردگی همراه باشد،‌ اما گاهی هم به تنهایی بروز می‌کند. این حالت معمولا از رایج‌ترین ناراحتی‌ها به خصوص هنگام صبح است که به کمک داروهای گیاهی و روش‌های طبیعی می‌توان آن را تا حد زیادی تسکین داد.

علایم گلودرد

علایم گلودرد بسته به علت آن متفاوت است:

– درد یا احساس خارش در گلو

– درد گلو که با بلعیدن، بدتر می‌شود.

– مشکل در بلعیدن

– خشکی گلو

– غدد دردناک و ورم کرده در گردن و فک

– تورم و قرمز شدن لوزه‌ها

– تکه‌های سفید یا چرک روی لوزه‌ها

– صدای خشن یا گنگ و مبهم

همچنین عفونت‌های معمول که باعث گلودرد می‌شوند، علایم دیگری همچون تب، لرز، سرفه، آبریزش بینی، عطسه، خشکی بدن، سردرد، بی‌اشتهایی و استفراغ دارند.

 

دلایل گلودرد

عفونت ویروسی، عفونت باکتریایی، عوامل محیطی مثل خشکی هوا، بیماری ریفلاکس معده و مری می‌توانند باعث ایجاد گلودرد شوند.

ميكروب‌ها بيشتر درد دارند!

گلودرد ويروسي چند روزه و حتي بدون درمان خوب مي‌شود، اما گلودرد ميكروبي هر روز كه بگذرد، شديد و شديدتر مي‌شود. اگر گلودردتان خيلي شديد است حتما باید زیر نظر متخصص قرار بگیرید. یادتان باشد عفونت ميكروبي ممكن است موجب دل درد، سردرد، تهوع، استفراغ و كاهش شديد اشتها شود كه در عفونت ويروسي به طور خيلي مشخص و شديد وجود ندارد.

گياهان درمانگر

درمان گلودرد بسته به نوع آن، شیوه‌های درمانی متفاوتی دارد. در اینجا درمان‌های گیاهی گلودرد ناشی از سرماخوردگی را برای‌تان آورده‌ایم.

غرغره‌ی آب لیموترش

اولین درمان گیاهی که طب سنتی پیشنهاد می‌کند، غرغره کردن آب لیموترش است. بعضی‌ها به دلیل طعم ترش آن سراغ این ماده‌ی غذایی فوق‌العاده نمی‌روند، اما باید بدانید خواص ضد عفونی‌ کنندگی لیموترش در همین طعم ترش و اسیدی آن است. این ترش خوشمزه، ضدعفونی کننده است و تولید گلبول‌های سفید را فعال می‌سازد، به این ترتیب قدرت دفاعی طبیعی بدن را تحریک می‌کند.

هر روز آب لیموترش را با آب گرم مخلوط کرده و چندین بار آن را غرغره کنید. حتما موقع غرغره کردن مقدار کمی از آن را نیز قورت دهید. می‌توانید به جای لیموترش از جوش شیرین یا سرکه‌ی سیب نیز استفاده کنید.

.

آویشن همیشه موثر

این گیاه خاصیت فراوانی دارد و می‌توان در درمان بیماری‌های مختلف به خصوص گلودرد از آن استفاده کرد. دمنوش آویشن برای نرم کردن گلو و رفع مشکلات تنفسی بسیار موثر است. نوشیدن یک تا دو فنجان دمنوش آویشن در روز، شما را از شر گلودرد رها می‌کند. همچنین می‌توانید دو تا سه قطره از افشره‌ی خوراکی آن را روی یک حبه قند چکانده و در دهان‌تان بگذارید تا به آرامی ذوب شود.

روغن زیتون، مسکن قوی

بسیاری از افراد نمی‌دانند که هنگام سرماخوردگی و گلودرد، مصرف یک قاشق روغن زیتون می‌تواند مثل مسکن قوی عمل کند. بلعیدن یک قاشق روغن زیتون باکیفیت آن هم قبل از خواب، باعث تسکین گلودرد شده و برای مدتی شما را از سرفه کردن راحت می‌کند، در نتیجه می‌توانید به راحتی بخوابید و استراحت کنید..

عسل معجزه‌گر

عسل در طب سنتی درمانگر فوق‌العاده‌ای است. این شیرین طبیعی «تقویت کننده‌ی» طبیعی محسوب می‌شود و برای تقویت بدن، ایده‌آل است. زمانی که بدن شما قوی‌تر باشد بیماری‌تان زودتر بهبود می‌یابد..

اگر گلودرد دارید همان نسخه‌ی قدیمی مادربزرگ‌ها یعنی ترکیب عسل، آب لیموترش و کمی آب جوش را امتحان کنید. مصرف یک قاشق غذاخوری عسل قبل از خواب معجزه می‌کند و باعث می‌شود خواب، راحت و بدون سرفه‌ای داشته باشید..

سیر، ضد ویروس قدیمی

سیر خواص ضد ویروسی و ضد عفونی کنندگی قوی دارد، بنابراین بهترین انتخاب برای درمان گلودرد است. به این منظور، برای خود آش یا سوپ تهیه کرده و حتما به آن سیر اضافه و میل کنید. چند روز استراحت هم به درمان شما، کمک زیادی می‌کند.

مریم‌گلی شفابخش

پیشنهاد می‌کنیم برای درمان گلودرد حتما گیاه مریم‌گلی را امتحان کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد دهان‌شویه‌های تهیه شده از گیاه مریم‌گلی برای تسکین گلودرد بسیار مفید است. برگ‌های این گیاه نیز خواص ضد التهابی و ضد عفونی دارد. یک تا سه گرم برگ خشک مریم‌گلی را در یک فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. روزانه پنج مرتبه با این محلول غرغره کنید.

گیاه مریم‌گلی برای زنان باردار، شیرده، کودکان زیر ۱۸ ماه و افرادی که دچار سرطان سینه و صرع هستند، منع مصرف دارد.

اکیناسه، قاتل سرماخوردگی

گیاه اکیناسه که به «سرخارگل» نیز معروف است، خاصیت ضد ویروسی و ضد باکتریایی فوق‌العاده‌ای دارد. این گیاه، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و برای مقابله با عفونت‌ها و بیماری‌های تنفسی بسیار موثر است. در نتیجه برای درمان سرماخوردگی و برطرف کردن گلودرد نیز کارآیی بالایی دارد. به جای استفاده از آنتی‌بیوتیک که تاثیر چندانی در درمان گلودرد ندارند، از این گیاه استفاده کنید.

سرکه‌ی سیب، سرشار از ویتامین

سرکه‌ی سیب سرشار از ویتامین، ضد باکتری و ضد ویروس است و سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند. سرکه‌ی سیب درمان موثر و ارزان قیمتی برای گلودرد محسوب می‌شود. یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را در یک لیوان آب گرم بریزید و روزانه دو تا سه مرتبه غرغره کنید. اگر گلودردتان شدید است، هر یک ساعت این کار را تکرار کنید.

اسطوخودوس، ضد التهاب

اسطوخودوس نیز مانند آویشن، ضد درد و ضد التهاب است و برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل برونشیت و… بسیار موثر است. این گیاه، گلودرد و سرفه را درمان می‌کند. ۲۰ گرم اسطوخودوس را با یک لیتر آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید. محلول را از صافی رد کنید و روزانه سه فنجان از این بنوشید. این کار را حداکثر پنج تا هفت روز تکرار کنید.

توجه داشته باشید که از روغن ضروری این گیاه بدون نظر پزشک استفاده نکنید.

درخت چای، ضد عفونت

روغن این گیاه بسیار مورد استفاده است، زیرا خاصیت ضد قارچ، ضد ویروس و ضد باکتری خوبی دارد. دو قطره روغن ضروری درخت چای را با کمی عسل مخلوط کنید و قبل از این که قورتش دهید، چند لحظه در دهان خود نگه دارید. هر روز، سه مرتبه این کار را انجام دهید تا علائم بیماری کاملا از بین برود.

روغن ضروری این گیاه برای زنان باردار، شیرده و کودکان زیر سه سال منع مصرف دارد.

بخور بدهید

داخل یک کاسه‌ی بزرگ آب جوش، چند قطره روغن گیاهی اوکالیپتوس، اسطوخودوس یا نعناع فلفلی بچکانید. یک حوله روی سرتان بیندازید و حسابی بخور بدهید تا مجاری تنفسی‌تان تمیز شود. این کار باعث نرم شدن گلو می‌شود. مصرف عرقيجات كه از تقطير گياهان حاصل مي‌شود، نيز مي‌تواند همين خواص را داشته باشد.

یادتان باشد هوای خیلی خشک باعث تشدید سوزش گلو می‌شود. برای رهایی از خشکی هوا می‌توانید از دستگاه‌های بخور استفاده کنید یا اینکه یک کاسه آب روی رادیاتور قرار دهید تا به آرامی بخار و هوا را مرطوب کند.

آب بنوشید

زمانی که گلوی‌تان درد می‌کند، نوشیدن آب بهترین راه مرطوب نگه داشتن این ناحیه است. توجه داشته باشید ویروس‌ها در مکان‌های سرد و خشک بیشتر جولان می‌دهند. پس باید در این مواقع آب بیشتری بنوشید. البته مصرف دمنوش‌های مختلف به دلیل گرم‌تر بودن و خواص درمانی گیاهان، مفیدتر هستند. تا می‌توانید مایعات مفید از دمنوش‌ها گرفته تا آب میوه‌های طبیعی میل کنید تا ویروس از بدن‌تان دفع شود.

استراحت کنید

زمانی که سرما می‌خورید و گلوی‌تان درد می‌گیرد حتما خودتان را گرم نگه دارید و استراحت کنید تا بدن‌تان از انرژی و توان خود برای مقابله با میکروب‌ها استفاده کند.