سبک زندگی سالم

۱۰ اشتباه مراقبت از چشم که انجام می دهیم

یکشنبه , 21 آبان 1396پرنیت خبر
۱۰ اشتباه مراقبت از چشم که انجام می دهیم

در اینجا چگونگی اطمینان از سالم ماندن چشم با افزایش سن بیان شده است.‌

۱۰ اشتباه مراقبت از چشم که انجام می دهیم


سلامت چشم در خانه


در اینجا چگونگی اطمینان از سالم ماندن چشم با افزایش سن بیان شده است.این مقاله توسط سامانه های سلامت جمع آوری شده است.
۱) بینایی خود را سالم نگه نداشتن
شما از زمانی که چشمانتان را باز میکنید تا زمانی که بخوابید به چشمانتان تکیه میکنید، اما شما واقعا از چشمانتان در حدی که لیاقت دارند مراقبت میکنید؟
۲)خوابیدن با لنزهای تماسی
دونوع لنز تماسی برای مصرف شبانه وجود دارد ولی مصارف آنها نیز ریسکی است.
مطالعه آکادمی چشم پزشکان آمریکایی نشان داده که خطر ابتلا به زخم قرنیه در افرادی که دارای لنزهای تماسی طولانی مدت هستند ۱۰ تا ۱۵ برابر بیشتر از افرادی است که فقط در طول روز از آن استفاده می‌کنند.
حتی به خوابیدن با لنز فکر هم نکنید زیرا شما قرنیه‌های خود را از اکسیژن محروم میکنید و این یک راه حل عالی  برای ایجاد عفونت و رشد باکتری است.
چرت زدن تا ۲۰ دقیقه با لنز اشکالی ندارد ولی بهتر است که لنز را از چشمانتان خارج کنید و اگر ناخودآگاه با لنز خوابیدید و یکدفعه بیدار شدید و یادتان آمد درجا لنز را از چشمانتان خارج نکنید.
اگر چشمانتان خشک شد از اشک مصنوعی استفاده کنید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبرکنید سپس لنز را خارج کنید و بقیه روز از عینک طبی استفاده کنید.

۳) لمس کردن و مالیدن چشم‌ها

چه با لنز و بدون لنز مردم با تکان دادن‌ غیرضروری و مالیدن چشمهایشان مشکل دارند. زمانی که دچار خارش چشم میشوید چشمانتان را ببندید و روی پلک خود را مالش دهید و از مالش شدید چشم که باعث پاره شدن رگهای خونی و التهاب آن میشود به شدت خودداری کنید.
دلیل دیگری که باید از دست زدن به چشمان خود بپرهیزید:
چشمان شما با بافت‌های مرطوب مخاطی محافظت می‌شوند که به راحتی میتوانند خاک و میکروب را جمع آوری کنند و محل خوبی برای رشد باکتری‌ها باشند.
اگر با کسی دست بدهید و سپس چشمان خود را با دستانتان مالش دهید شما این میکروب ها را انتقال می‌دهید و فرصت خوبی برای گرفتن سرماخوردگی طرف مقابل بدست آورده‌اید.

۴)عدم معاینه سالانه چشم

بسیاری از افراد مدت طولانی به چشم پزشک مراجعه نمی‌کنند چون آخرین باری که به پزشک مراجعه کردند(حتی ده سال پیش) مشکل بینایی نداشتند و نمره‌ی کامل بینایی را دریافت کردند اما مشکل بینایی نباید بیشترین دلیل شما برای مراجعه به پزشک باشد بلکه شما باید برای بررسی کامل سلامت چشم خود معاینه شوید.
هیچ گیرنده دردی در پشت چشم وجود ندارد بنابراین اگر پارگی رگ یا ایجاد تومور در پشت چشم رخ دهد تا زمانی که برای بینایی شما مشکل ایجاد کند یا حتی بدتر، شما آگاه نخواهید شد.

۵)کار با دستگاه‌های الکترونیک در طول روز مخصوصا شب‌ها

صفحه‌های الکترونیک مانند صفحه‌هایی که در کامپیوتر، تبلت و گوشی‌های هوشمند موجود است نور آبی را منتشر میکند که چشم پزشکان معتقدند به اندازه‌ی اشعه ماورا بنفش خورشید مضر است. به علاوه تمرکز بر هرچیزی برای ساعت‌ها می‌تواند باعث فشار بر چشم و سردرد شود.
اگر من به شما بگویم بی وقفه دور شهر خودتان برای ساعتها بدوید، ماهیچه ساق پای شما به شدت محروج خواهد شد، نخواهد شد؟ اکنون به چشمهایتان فکر کنید وقتی در طول روز پشت کامپیوترتان هستید و به آنها استراحت نمی‌دهید.
در عوض شما میتوانید قانون ۲۰-۲۰ را دنبال کنید:
به ازای هر ۲۰ دقیقه‌ای که به صفحه نگاه میکنید، ۲۰ ثانیه به چشمان خود استراحت دهید و به نقطه ای دیگر نگاه کنید و آگاهانه برای پلک زدن تلاش کنید به اندازه ای که شاید قبل از آن به اندازه کافی انجام نداده‌اید.

۶)کشیدن خط چشم بر مجرای اشک:

وقتی داخل چشم خود را میکشید ذرات آن‌را با اشک خود مخلوط میکنید و این ذرات می‌توانند میکروب را وارد چشمتان کنند و باعث عفونت چشم شوند، اگر از لنز استفاده می‌کنید لنز شما با ذرات آرایشی پوشیده می‌شود و چشمانتان از اکسیژن محروم میماند.
خط چشم مایع به دلیل داشتن مخزنی که در هنگام استفاده در معرض هوا قرار میگیرد قابلیت  جذب باکتری را دارد و خطرناک تر است و استفاده از مداد نرمی که درپوشش گذاشته شده و با تراشیده شدن نوک مداد امن تر است.

۷) خوابیدن با آرایش

پاک نکردن ریمل در هنگام خواب علاوه بر کثیف شدن رو بالشی میتواند باعث مسدود شدن غدد در اطراف روزنه‌ها ‌شود و همچین باعث حساس شدن پوست و جوش زدن و برآمدگی در پلک میشود.
خوابیدن با مژه مصنوعی اکیدا ممنوع زیرا اگر در طول خواب چشمانتان را بمالید چسب وارد قرنیه شما می‌شود و باعث التهاب شدید چشم می‌شود.

 

۸)استفاده از محلول، لنز و قطره‌ها

استفاده از محلول شست و شوی لنزی که کمی از تاریخ آن گذشته اشکالی ندارد مگر نه؟
البته که دارد!
این محلول‌ها تمیز کننده هستند و برای از بین بردن باکتری‌های لنز مصرف میشوند، پس شما می‌خواهید مطمئن شوید که تمام این موارد همچنان به خوبی کار خود را انجام می‌دهند.
همچنین برای لنزها نیز هر سری باید محلول استریلی که داخل آن قرار میگیرد را عوض کرد زیرا این محلول ها خاصیت استریل خود را به مرور زمان از دست می‌دهند. و همچنین از آب مقطر و آب خوراکی به هیچ عنوان برای لنزها استفاده نکنید و حتما از قطره چشم و محلول استریل استفاده کنید.

۹)عادت به قطره کاهش قرمزی چشم

این قطره های چشم شامل vasoconstrictors است که باعث تنگ شدن رگ خونی و کمرنگ شدن موقت قرمزی چشم میشود در حالی که این قطره‌ها همچنین حاوی مواد نگهدارنده و دیگر مواد شیمیایی هستند که میتواند مشکل شمارا در طول زمان بدتر کند. و این فقط مسئله زمان است قبل ازینکه اثرات برگشتن به حالت اولتان را تجربه کنید.

۱۰) استفاده نکردن مداوم از عینک آفتابی

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که عینک آفتابی فقط برای تابستان یا برای تیپ زدن است اما استفاده از آن در زمستان به خاطر انعکاس نور از برف حتی مهم‌تر است.
عدم استفاده از UV مناسب میتواند باعث بروز مشکلات عمده چشمی و پوستی در نواحی چشم شود.
از محافط بودن عینک هایتان در برابر اشعه‌های UVB و UVA اطمینان حاصل کنید و هر زمان خورشید بیرون می آید از عینک استفاده کنید.

 

manda MacMillan August 11, 2014: Refrence

این مقاله توسط سامانه های سلامت جمع آوری شده است