سبک زندگی سالم

سلامت چشم

چهارشنبه , 1 آذر 1396پرنیت خبر
سلامت چشم

می‌گویند چشم پنجره‌ی روح است.ما نمیدانیم که آیا این مطلب درست است یا نه ولی چیزی که میدانیم داشتن چشمان سالم، دید عالی و بینایی واضح به دور از درد و سایر علائم که برای سلامت شما مهم است.‌

سلامت چشم

می‌گویند چشم پنجره‌ی روح است.ما نمیدانیم که آیا این مطلب درست است یا نه ولی چیزی که میدانیم داشتن چشمان سالم، دید عالی و بینایی واضح به دور از درد و سایر علائم که برای سلامت شما مهم است.
خبر خوب این است که یادگیری بیشتر در مورد مشکلات بینایی و علائم آن و درمان آنها آسان شده است.
بر اساس یک نظرسنجی که توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری(CDC)  انجام شده است حدود ۲۱ میلیون آمریکایی مشکل بینایی دارند.
درحالی که بسیاری از این مشکلات نسبتا بی خطر هستند بعضی دیگر مانند آب‌سیاه یا گلوکوم، تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا(شایعترین علل کوری در افراد مسن است) میتواند خیلی خطرناک باشد.

اگرچه بسیاری از مردم در سنین میانسالی به بیماری های چشم دچار می‌شوند اما تا مدت‌ها  و زمانی که بیماری پیشرفت میکند و درمان آن سخت می‌شود علائم آن مشخص نمی‌شود.
یکسری از مردم تا زمانی که به چشم پزشک مراجعه نکنند متوجه مشکل بینایی خود نمی‌شوند و چشم پزشک با چک آپی که انجام می‌دهد از سلامت شبکیه چشم، عصب بینایی، فشار چشم و ... مطمئن می‌شود.

خطر ابتلا به بیماری چشم با افزایش سن زیاد می‌شود. اما موارد دیگر نیز می‎‌تواند باعث افزایش مشکلات بینایی در شما شود. برای مثال آفریقایی ها، آمریکایی ها و کسانی که سابقه بیماری آب سیاه را در خانواده خود دارند درصد ابتلا به این بیماری در آنها بیشتر است. همچنین افرادی که دیابت دارند احتمال ابتلا به بیماری چشمی‌ای به نام رتینوپاتی دیابتی که به شبکیه آسیب می‌زند در آنها بیشتر است.
 متخصصان می‌گویند با تشخیص به موقع این بیماری‌ها نیمی از بیماری‌های بینایی و نابینایی ناپدید میشوند!

علائم بیماری چشم

در برخی موارد علائم برخی بیماری‌ها ممکن است باهم شباهت داشته باشند. به عنوان مثال آبریزش چشم میتواند علائم التهاب ملتحمه، آلرژی و یا گل‌مژه باشد. همچنین حساسیت به نور میتواند علت آب مروارید، میگرن و یا شالازیون باشد.
استراحت دادن به چشم‌ها می‌تواند به بهبود علائم کمک کند اما به طور کلی اگر دچار درد شدید یا پایدار هستید باید به چشم پزشک مراجعه کنید.

در ادامه برخی از شایع ترین علائم بیماری‌های چشم نامبرده شده:

 

درمان بیماری چشم

چشم پزشکان معمولا مشکلات انکساری مانند دوربینی و نزدیک بینی را با عینک و لنز درمان میکنند اما بیماری های جدی‌تر با ترکیبی از داروها و یا جراحی درمان می شوند. بهترین روش برای محافظت از دید شما معاینات متعدد توسط چشم پزشک می باشد و با این معاینات می توانید احتمال ابتلا به بیماری‌های چشم با افزایش سن را کاهش دهید. این مطلب توسط سامانه های سلامت گردآوری شده است.

 

اینجا چند روش معمول برای درمان نامبرده شده:

در زیر برخی از بیماری های چشم نامبرده شده است:

 

گلوکاما(Glaucoma)

گلوکاما زمانی که فشار مایع درون چشم زیاد می شود رخ می‌دهد و به عصب بینایی آسیب میزند. افراد مبتلا به این بیماری می توانند بینایی خود را از دست بدهند و کور شوند و این بیماری یکی از علل اصلی نابینایی در آمریکا می باشد.
درمان زود هنگام از طریق قطره چشم و جراحی میتواند به کاهش روند پیشرفت بیماری کمک کند. این بیماری ممکن هست در هر سنی رخ دهد ولی معمولا افراد مسن به آن دچار می شوند.

آب مروارید(Cataracts)

حالت سایه افتادن یا ابری شدن عدسی چشم است که باعث تار شدن و من شدن بینایی می‌شود و معمولا با افزایش سن زمانی که پروتئین های چشم شروع به چسبندگی می کنند و دلیل ابری پیدا میکنند رخ می دهد که بینایی را دشوار میکند.
بیش از هفتاد درصد آمریکایی ها تا هشتاد سالگی آب مروارید دارند و افراد سیگاری، چاق، با فشار خون بالا، مصرف کننده داروی های خاص و یا دیابتی احتمال ابتلا به آب مروارید در آن ها بیشتر است.

از علائم دیگر می توان به دوبینی و مشکل دید در شب و دیدن هاله اطراف نور و ب روح دیدن یا زرد دیدن رنگ ها اشاره کرد.
یک چشم پزشک با معاینه جامع می تواند آب مروارید را تشخیص دهد. عینک های تجویزی می توانند به افرادی با آب مروارید کمک کنند، اما ممکن است برای برداشتن آن از جراحی استفاده کنند.

 

التهاب ملتحمه(conjunctivitis(pink eye))

با تشکر از علائم برجسته ی آن، التهاب ملتحمه بیشتر با نام مستعارش یعنی چشم صورتی شناخته می شود. اگرچه تشخیص عامل این بیماری دشوار است و عواملی مانند ویروس، باکتری، آلرژی، مواد شیمیایی و حتی یک مژه ی شل یا لنز تماسی کثیف میتواند از علل آن باشد.
علاوه بر صورتی یا قرمز شدن چشم این بیماری می تواند باعث التهاب چشم، آبریزش، خارش، سوزش شود و همچنین ترشحی که ویروس و باکتری عامل آن باشند میتواند مسری باشد.
در برخی موارد عفونت در اثر استفاده از کمپرس های سرمایی و اشک مصنوعی رفع می شود اما اگر درد، حساسیت به نور، دید تار دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

 

تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا(macular degeneration)

حدود ده میلیون نفر در ایالت متحده تحت تاثیر این بیماری هستند که به دید مرکزی آسیب می زند
دو نوع AMD یا دژنراسیون ماکولا سنی وجود دارد که نوع اول آن
AMD مرطوب است که هنگام رشد رگهای خونی زیر شبکیه رخ میدهد و نوع دوم آن
AMD خشک است که حدود ۸۰٪ از همه موارد این بیماری را شامل میشود که در هنگام نازک شدن شبکیه رخ می دهد.
اگرچه درمان های اولیه مانند ویتامین های چشم میتواند پیشرفت این بیماری را تسکین دهد ولی درمانی برای این بیماری وجود ندارد.

گل مژه(Sty)

گل مژه ها قرمز هستند و برآمدگی هایی هستند که به علت مسدود شدن یکی از غدد چربی چشم به وجود می آیند.
آنها معمولا در لبه پلک ظاهر می شوند و از شایع ترین علائم آن می توان به حساسیت به نور، احساس رطوبت و آبریزش چشم اشاره کرد.

 

قرمزی چشم(Red eye)

زمانی که رگهای خونی چشم در اثر خشکی، آلرژی و یا عفونتی مانند التهاب ملتحمه متورم میشوند چشم میتواند قرمز شود.
اغلب مواقع قرمزی چشم خطرناک نیست اما اگر با درد و کاهش بینایی همراه بود حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

 

شالازیون(Chalazion)

گاهی اوقات با گل مژه اشتباه گرفته می شود، شالازیون قرمز است و وقتی غده های چربی پلک مسدود می شوند میتواند پدیدار شود.

 

کوررنگی(Color blindness)

اگر چه زنان کمتر به این بیماری مبتلا می شوند، ۸٪ مردان کوررنگی دارند، مشکل تشخیص دادن سایه رنگ های مشابه از هم است.

 

دیدن جسم شناور(Eye floaters)

اغلب به نظر می رسد لکه های کمرنگ در مقابل میدان دید شما است، علت دیدن این لکه ها تکان خوردن ماده ژله ای در داخل چشم به نام زجاجیه است اما دیدن این اجسام شناور معمولا بی خطر است مگر اینکه با نور یا فلش نوری همراه باشد که ممکن است دچار جدا شدگی زجاجیه خلفی یا pvd شده باشید که می تواند باعث پاره شدن شبکیه و یا جدا شدن شبکیه شود که درآن صورت سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

 

خشکی چشم(Dry eye)

یکی از مشکلات داشتن اشک کافی برای مرطوب کردن چشم است چون چشم خشک با علایمی مانند تاری دید، سوزش، خارش همراه است که استفاده از اشک مصنوعی یا داروهای تجویزی می تواند به کاهش ناراحتی کمک کند.
(اشک مصنوعی ایرانی و اشک مصنوعی خارجی با وجود اختلاف قیمت قابل ملاحظه از نظر کاربردی تفاوت چندانی ندارند)
 

رتینوپاتی دیابتی(Diabetic retinopathy)

این بیماری بر افراد دیابتی تاثیر می گذارد و هنگامی رخ می دهد که قند خون بالا به رگ های  خونی شبکیه آسیب می زند که در نهایت می تواند منجر به از دست دادن بینایی فرد شود.

 

خستگی چشم(Eye strain)

استفاده از عینک های طبی یا لنزهای طبی اشتباه میتواند دلیل خستگی و ناراحتی چشم باشد همچنین خیره شدن به صفحه های الکترونیکی مانند گوشی موبایل، تبلت و کامپیوتر را نیز می توان از دلایل خستگی چشم نام برد.

 

اکانتاموبا کراتایتیس(Acanthamoeba Keratitis)

دلیل این بیماری نادر مقاورم در برابر داروی قرنیه آمیبی میکروسکوپی به نام اکانتاموبا کراتایتیس است که در دریا، دریاچه و خاک زندگی می کند.
علائم آن می تواند شامل درد چشم، قرمزی چشم، تاری دید و حساسیت در برابر نور شود این عفونت میتواند منجر به از دست دادن بینایی دائمی و کوری شود.

 

گردآورنده: سامانه های سلامت