بیماری ها

كبد چرب غير الكلی

چهارشنبه , 1 آذر 1396پرنیت خبر
كبد چرب غير الكلی

کبد چرب یکی از شایع ترین بیماری های حال حاضر می باشد که بسیاری از افراد درگیر آن هستند.اغلب مردم بر ابن باورند که کبد چرب تنها از طریق مشروبات الکلی به وجود می آید اما در این مطلب دکتر حسن رجبعلی نیا متخصص داخلی(فوق تخصص گوارش) در سامانه های سلامت به عوامل کبد چرب غیر الکلی پرداخته است. ‌

كبد چرب غير الكلی

کبد چرب یکی از شایع ترین بیماری های حال حاضر می باشد که بسیاری از افراد درگیر آن هستند.اغلب مردم بر ابن باورند که کبد چرب تنها از طریق مشروبات الکلی به وجود می آید اما در این مطلب دکتر حسن رجبعلی نیا متخصص داخلی(فوق تخصص گوارش) در سامانه های سلامت به عوامل کبد چرب غیر الکلی پرداخته است.  


كبد چرب غير الكلی وضعيتی است كه در آن رسوب تدريجی چربی در كبد را شاهد هستيم كه در فرم ساده آن فقط رسوب سلولهای چربی در كبد وجود دارد و در فرم پيشرفته تر،التهاب بافت كبدی را بهمراه رسوب چربی داريم.
شيوع اين بيماری بدليل كم تحركی،افزايش وزن و چاقی روزافزون،رو به افزايش است و در بسياری از كشورهای دنيا،اين بيماری،شايعترين بيماری كبدی در حال حاضر ميباشد. اين بيماری در افراد چاق(بخصوص با چاقی شكمي)،بيماران مبتلا به قند،افراد دارای چربي خون بالا و افراد مبتلا به سندرم متابوليك شايعتر می باشد. 
اكثر مبتلايان ب كبد چرب بدون علامت هستند و بصورت اتفاقی در طی آزمايشات و يا سونوگرافی كه برای بررسيهای ديگر انجام ميگيرد شناسايی ميگردند؛ اين بيماری در افراد ٤٠ تا ٦٠ ساله شايعتر است اگرچه در هر فرد بالای ١٠ سال می تواند اتفاق بيفتد.
بيشتر بيماران علامتی ندارند؛تعدادی از بيماران از نشانه هايی مانند خستگی،احساس ناخوشی و احساس سنگينی در قسمت بالای شكم زير دنده های سمت راست رنج ميبرند. 
تشخيص كبد چرب براساس تستهای عملكردی كبد،روشهای تصويربرداری مانند سونوگرافی،سی تی اسكن(CT Scan)يا ام آر آی(MRI) و در صورت نياز بيوپسي كبد ميباشد.فايبرواسكن كبد روشی است كه اين روزها در تشخيص بيماری كبد چرب خيلی كمك كننده است و جايگزينی براي بيوپسی كبد ميتواند باشد.
درمان كبد چرب بر كنترل وضعيتهايی كه همراه اين بيماري ميباشند مثل چاقی،ديابت و افزايش چربی خون متمركز است؛كاهش وزن بايد از طريق ورزش كردن صورت پذيرد و بهتر است كاهش وزن بيشتر از ١/٦ كيلوگرم در هفته نباشد. داروهايی نيز در درمان كبد چرب بكار ميروند ك يكی از آنها ويتامين ای(Vit E) ميباشد؛بايد بدانيم ك تجويز دارويی جهت كبد چرب،حتما بايد تحت نظر پزشك صورت گيرد. مصرف الكل نيز بايد در اين بيماران كاملا منع گردد.
كبد چرب بيماريست ك ميتواند بسمت سيروز يا همان نارسايی كبد پيشرفت كند و اين مسير معمولا كم سر و صدا اتفاق می افتد؛پس بايد كبد چرب را جدی گرفت و در درمان آن اهتمام ورزيد.

 

مشاوره رایگان با  دکتر حسن رجبعلی نیا

منتشر کننده: سامانه های سلامت