پزشکی

علل شایع کاهش توانایی یادگیری در دانش اموزان:

دوشنبه , 11 دی 1396پرنیت خبر
علل شایع کاهش توانایی یادگیری در دانش اموزان:

کم خونی فقر اهن به علت کاهش قدرت یادگیری؛موجب افت تحصیلی دانش اموزان می شود و گاهی حتی ضریب هوشی این دانش اموزان ۵تا۱۰ امتیاز کمتر از حد طبیعی براورد می شود.‌

علل شایع کاهش توانایی یادگیری در دانش اموزان

اهن اساسی ترین ماده اولیه برای ساختن گلبول های قرمزخون است.دانش اموزانی که دچار کم خونی فقر اهن هستند؛ همیشه احساس خستگی و ضعف می کنند.این افراد اغلب از ورزش و فعالیت های بدنی دوری می کنند و یا در هنگام ورزش خیلی زود خسته می شوند. در این افراد تغییرات رفتاری به صورت بی حوصلگی و بی تفاوتی مشاهده می شود. این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است

۱-کم خونی فقر اهن:

کم خونی فقر اهن به علت کاهش قدرت یادگیری؛موجب افت تحصیلی دانش اموزان می شود و گاهی حتی ضریب هوشی این دانش اموزان ۵تا۱۰ امتیاز کمتر از حد طبیعی براورد می شود.همچنین در این دانش اموزان  میزان ابتلا به بیماری عفونی بیشتر است زیرا سیستم ایمنی انان قادر به مبارزه با عوامل بیماری زا نیست. از دیگر علایم بالینی کم خونی فقر اهن:رنگ پریدگی دایم زبان؛مخاط؛داخل پلک ولب ها؛کمرنگ شدن خطوط کف دست؛سیاهی رفتن چشم؛سرگیجه؛سردرد؛بی اشتهایی؛حالت تهوع؛خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست ها وپاها می باشد.

در سنین مدرسه؛بدن به دلیل رشد به اهن بیشتری نیاز دارد و مصرف ناکافی منابع غذایی حاوی اهن در این دوران منجر به کمبود اهن می شود.دختران در سنین بلوغ؛علاوه بر جهش رشد به علت عادت ماهانه و از دست دادن خون؛نسبت به کم خونی فقر اهن بسیار حساس تر و اسیب پذیر تر هستند و به این دلیل کم خونی فقر اهن در دختران در مقایسه با پسران نوجوان شیوع بالا تری دارد.

۲-مشکلات تیرویید:

تیرویید غده مهمی در بدن است.این غده ید را که از طریق مواد غذایی به بدن ما می رسد جذب کرده و ان را تبدیل تی۴وتی ۳ می کند و این دو هورمون سوخت و ساز بدن؛رشد  ونمو؛اعمال مغزی و....را تنظیم می کند.

به هر دلیلی ترشح این دو هورمون افزایش پیدا کند؛متابولیسم بدن بالا رفته و علا یمی مثل بی قراری ؛اظطراب ؛تعریق؛تپش قلب و..ایجاد می شود.و از طرف دیگر به هر دلیلی ترشح این هورمون ها کاهش بیابد متابولیسم بدن پایین اومده و علایمی مثل خواب الودگی؛بی حوصلگی؛خستگی دایمی؛اختلال در تفکر؛اختلال در یادگیری؛اختلال در حرکت و... ایجاد می شود.

یکی از دلایل شایع کم کاری تیرویید؛کمبود ید در اب و مواد غذایی می باشد.در این حالت ابتدا غده تیرویید برای جبران کمبود ید حجم خود را افزایش می دهد که به این حالت گواتر می گویند ولی اگر مقدار ید دریافتی بدن افزایش پیدا نکند؛علایم کم کاری تیرویید نمایان می شود.

پس با توجه به اینکه کمبود ید در مواد غذایی می تواند باعث کم کاری تیرویید و اختلال در اموزش و یادگیری و فعالیت های فکری شما دانش اموزان عزیز شود

مصرف منابع غذایی غنی از ید به طور مرتب به شما توصیه می شود.غذاهای ید دار عبارت اند از:غذاه های دریایی مثل ماهی؛میگو؛صدف؛خرچنگ و نمک ید دار.

۳ـ افت قند خون

یکی دیگر از دلایل شایع کاهش قدرت یادگیری در دانش اموزان افت قند خون حین درس خواندن است .می دانید که تنها غذای سلول های مغزی و عصبی؛قند می باشد.لذا برای انجام فعالیت های فکری از جمله درس خواندن بایستی انرژی لازم و کافی از طریق قند ها به سلول مغزی برسد.یکی از علل شایع افت قند در دانش اموزان نخوردن صبحانه است زیرا پس از صرف شام؛برای حدود ۱۰تا۱۲ ساعت مواد غذایی و به خصوص قند به بدن نمی رسد و بدن تمام ذخایرقندی خود را مصرف می کند و لذا در صورت نخوردن صبحانه ؛دانش اموز دچار افت قند و به دنبال ان دچار کاهش قدرت یادگیری و تمرکزدر کلاس می شود.

تا حد ممکن از قند هایی با گلوکزانرکس پایین مثل:میوه های تازه و خشک؛سبزیجات؛غلات با فیبر و...استفاده کنید تا قند خون شما دایما در یک سطح مناسب ثابت بماند و اختلالی در یادگیری شما ایجاد نشود.

http://www.hisalamat.cam

منتشر کننده :های سلامت