تغذیه و تناسب اندام

انجیر

چهارشنبه , 5 بهمن 1396پرنیت خبر
انجیر

انجیر لذت کاهست؛هم خوشی در اطعام؛هم صحت در بدن است؛هم انبساط تن؛در معالجه کبد و تصفیه خون مفید است ودر مورد سل و سرطان بسیار مفید است .عربها بیماری سفلیس را با خوردن انجیر و بادام و امساک از چیزهای دیگر معالجه می گردد. انجیر گرم و تر و برای درد سینه و سرفه نافع است. ولی افراط ان برای چشم و معده مضر است و مصلح ان کرفس است.انجیر سرشار از ویتامین های آ ؛ب ؛ ث و دارای مواد چربی ازیته ؛ قند ؛اهن و...‌

انجیر

 

انجیر لذت کاهست؛هم خوشی در اطعام؛هم صحت در بدن است؛هم انبساط تن؛در معالجه کبد و تصفیه خون مفید است ودر مورد سل و سرطان بسیار مفید است .عربها بیماری سفلیس را با خوردن انجیر و بادام و امساک از چیزهای دیگر معالجه می گردد.

انجیر گرم و تر و برای درد سینه و سرفه نافع است. ولی افراط ان برای چشم و معده مضر است و مصلح ان کرفس است.انجیر سرشار از ویتامین های آ ؛ب ؛ ث  و دارای مواد چربی ازیته ؛ قند ؛اهن ؛کلسیم می باشد.اگر در شیر بجوشانند؛جوشانده ای است که غرغره ی ان برای تورم لثه های دندان سودمند است.این مطلب را سامانه های سلامت تهیه کرده است.

انجیر درختی از تیره گزنه ها جزو دسته توت ها که بلندیش تا ۱۲ متر می رسد و بر خلاف توت یک پایه است وگلهای نر و ماده اش بر روی یک درخت است.

درخت انجیر بومی غرب اسیا است و واویلف روسی؛ منشا ان را آسیای صغیر می داند؛جنوب عربستان نیز:محل تولید انجیرهای بر یعنی اجداد انجیر  را ایران می دانند ولی مدرکی برکشت انجیر در ایران تا قبل از قرن ۱۴ میلادی در دست نیست. در صورتی که شناخت مصریان از انجیر به ۵۰۰۰سال قبل از میلاد بر می گردد.گسترش کشت انجیر در شرق آهسته تر از غرب بوده است.تولید انجیر در ایالت کالیفورنیا که ۹۹ درصد تولید انجیر امریکا را تشکیل می دهد؛برای اولین بار در سال ۱۷۶۹ اغاز شده است.ودر سال ۱۸۸۵ کاشت تجاری ان شروع گردیده و امروز در بیشتر نقاط دنیا؛نواحی گرمسیری و نقاط معتدل انجیر کشت می گردد.

 

دید کلی:

 

درخت انجیر که نام علمی آن فیکوس FICUS)) می باشد از خانواده Moraccee)) موراسه است ودارای ۶۰۰ گونه می باشد که اغلب انواع آن وحشی یا زینتی است و هم صنعتی.فیکوس بنگالنسیس و فیکوس رلیگوزا انواع زینتی این گیاه می باشند که در تزئینات وبه عنوان گیاه ااپارتمانی مصرف زیاد دارند.

انواعی که در باغبانی از نظر مصرف میوه آن مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از فیکوس کاریکا؛فیکوس پالماتا و فیکوس پودوماریکا.فیکوس کاریکا همان انجیر معمولی است که به عنوان میوه مورد استفاده قرار می گیرد. ولی فیکوس پالماتا و فیکوس پودوکاریکا بیشتر برای تلقیح انواع انجیر خوراکی استفاده می شوند.

 

مشخصات گیاه شناسی:

 

برگ درخت انجیر پنجه ای و دارای ۳تا ۵ لوب می باشد.قسمتی که به اسم میوه انجیر معروف است و در مورد تغذیه انسان قرار می گیرد در حقبقبت میوه نیست بلکه زايده مجوفی است که گلهای انجیر به تعداد زیاد در داخل ان قرار گرفته اند و مواد قندی در این زایده با رسپتاکل جمع می شود.گل های نر و گل های ماده درخت انجیر از یکدیگر جدا ولی روی یک پایه یعنی در داخل رسپتاکل واقع شده اند و به عبارت دیگر درخت انجیر گیاهی است  یک پایه.

اگر میوه انجیر را باز کنیم و به شکل یه سطح دراوریم گلهای نر که حامل دانه گرده هستند ودر کنار و به طرف خارج صفحه واقع شده و گلهای ماده که حامل تخمدان و در صورت تلقیح شدن حامل بذر خواهند بود در وسط صفحه قرار دارند.تلقیح گلهای ماده انجیر به وسیله حشرات مختلف که مهمترین آنها حشره ای بسیار کوچک از خانواده کالسیدیده می باشد انجام می گیرد.

 

خواص دارویی انجیر:

 

بر اساس تحقیقات انجام شده؛برگهای درخت انجیر بهه دلیل داشتن خصوصیات مدر بودن؛تسکین  دهندگی و دافع کرم روده مورد استفاده قرار گرفته و دم کرده برگ درخت انجیر مسکن بوده و برای معالجه سرفه تجویز شده است.میوه انجیر برای نرم کردن سینه و روده و دارای خاصیت ویژه ای می باشد.جوشانده انجیر در التهاب دستگاه تنفسی و غرغره کردن آن برای گلو درد و سرما خوردگی مفید بوده و عفونت های لثه را نیز درمان می کند .خوردن انجیر تازه و خشک سبب لینت مزاج و یبوست کودکان تهیه شده است.

انجیر از نظر طب قذیم ایران ؛ گرم و تر است.

-انجیر تعرق بدن را زیاد می کند.

-ادرار اور است. اگر ترشح ادرار کم باشد؛خوردن انجیر  باعث ازدیاد ان می شود.

-حرارت بدن را کاهش میدهد.

-چاق کننده است و برای ان هایی که می خواهند وزن اصافه کنند بسیار مفید است.بدین منظور می توان ان را با شیر مخلوط کرد  و در بین غذاها خورد.

-انجیر تازه یا خشک یبوست را برطرف می کند و یکی از بهترین میوه ها برای تمیز کردن روده بزرگ و رفع یبوست است.در قدیم برای از بین بردن یبوست از شربت انجیر استفاده می کردند.

-برای درمان ناراحتی های سینه حدود ۲۰ گرم از خرما ؛عناب؛انجیر خشک و مویز را با هم مخلوط کرده  و اسیاب می کنند. سپس این پودر را با یک لیتر اب می جوشانند تا حجم ان به نصف برسد.از این جوشانده می توان به مقدار سه فنجان در روز مصرف نمود.

-جوشانده انجیر خشک درمان کننده التهاب مجاری دستگاه تنفسی ؛کلیه؛ ذات الریه؛ذات الجنب؛سرخک؛مخملک و آبله می باشد.

-جوشانده غلیظ انجیر خشک برای رفع سرماخوردگی بسیار مفید است و غرغره کردن آن گلودرد را برطرف می کند.

-برای برطرف کردن سیاه سرفه؛برونشیت و ذات الریه از قهوه ی انجیر استفاده کنید.برای درست کردن این قهوه ؛انجیر خشک را ابتدا بو می دهند سپس ان را اسیاب می کنند تا به صورت پودر در اید.

-انجیر دستگاه هاضمه را تقویت می کند.

-انجیر برای درمان سو هاضمه مفید است

-سوپ انجیر بسیار مقوی است و برای افزایش شیر در زنان شیرده مفید است.برای تهیه سوپ انجیر نرسیده را با گوشت بپزید.

-برای برطرف کردن ورم گلو ؛۵۰ گرم انجیر زرد را در ۵۰۰ گرم شیر ریخته و مدت ۱۵ دقیقه بگذارید بماند.سپس ان را غرغره  کنید و مقداری از ان را نیز بنوشید.میتوانید  ان را با عسل هم شیرین کنید.

-انجیر خشک جوشیده شده در شیر برای درمان آٰنژین ؛ورم لثه و ورم مخاط دهان مفید است.

-یکی از دارو های ببسیار موثر برای درمان آرتروز و درد مفاصل؛مخلوط شیر بز و انجیر سیاه می باشد.این مخلوط سموم مختلف  را از بدن خارج کرده و درد را از بین می برد.

-انجیر به خصوص انجیر خشک خیسانده در اب یا شیر؛موثرترین درمان برای رفع یبوست است.

-انجیر را می توان همراه با میوه های دیگر مصرف کرد.انجیر با میوه های اسیدی مانند پرتقال و گریپ فروت  سازگار نیست.

-انجیر برای ان هایی که قند خونشان پايین می اید و یک دفعه احساس صعف می کنند مناسب است؛زیرا قند ان به سرعت در روده کوچک جذب می شود.

-خوردن انجیر باعث افزایش نیروی جنسی  می شود

-برای برطرف کردن ورم بناگوش و دمل ها؛ضمادی از انجیر خشک با آرد جو گندم درست کنید و روی ورم دمل بگذارید.

-دم کرده انجیر با شنبلیله ؛برای درد سینه مفید است.

-برای رفع ورم طحال؛انجیر را به مدت ۹ روز در سرکه خیس کنید وهر روز پنج عدد از ان را با سرکه بخورید.

-انجیر ضد سرطان است.

-انجیر در معالجه بیماری پوستی موثر است.

-مربا و کمپوت انجیر برای درمان یبوست موثر است؛لذا می توان ۳ یا ۴ انجیر تازه راچهار قطعه کرد و در نیم لیتر شیر جوشانده تا بپزد و ان را با ۱۲ عدد کشمش صبح ناشتا بخورند.

-هضم انجیر اسان است و مصرف ان برای بچه ها و اشخاصی که از بستر بیماری بزخاسته اند و دوره نقاهت را می گذرانند؛بسیار مفید است.

-انجیر به علت دارا بودن دانه های ریز؛باعث تقویت معده و روده می شود؛ولی برای کبددهای ضعیف زیان اور است.

-سرشار بودن انجیر از پتاسیم:تامین کننده سلامتی کودکان ضعیف و کم خون و بی اشتها است.

-اگر انجیر و عسل را به طور مساوی با هم مخلوط نمایید و بخورید؛جهت زخم معده بسیار مفید است.

-انجیر به علت داشتن پتاسیم؛درجه قلیائیت بدن را بالا برده و در دفع اوره و جربی خون بسیار موثر است.

-شربت انجیر؛تسکین دهنده دردهای گلو و سرفه است.

-انجیر خشک خیسانده شده در شیر بسیار خوشمزه و برای درمان یبوست شدید بسیار مفید است.هکچنین خوردن انجیر خشک خیسانده در روغن زیتون در صبح ناشتا؛برای رفع یبوست موثر است.

 

مضرات

 

-انجیر برای کبد های ضعیف مناسب نیست و آنهایی که کبد ضعیف دارند؛باید انجیر را با گردو بخورند.

-زیاده روی در مصرف انجیر باعث نقخ شکم و اسهال می شود و برای چشم نیز مضر است.

-انجیر برای مبتلایان به بیماری قند مضر است.

-انجیر برای مبتلایان به اختلالات معده و روده مضر است.

-زیاده روی در خوردن انجیر؛برای معده و چشم زیان اور است پ خنثی کننده زیان ان ؛کرفس است.

 

خرید و نگهداری انجیر

 

موقع خرید انجیر دقت کنید که تازه و پوست ان صاف باشد.اگر بوی ترشیدگی می داد؛ان را نخرید؛زیرا این بو نشان می دهد که قند موجود در انجیر تخمیر و میوه خراب شده است.انجیر تازه را حتما باید در یخچال نگهداری کنید؛ولی انجیر خشک را می توانید در یخچال یا در هوای اتاق نگهداری کنید.البته باید در یک ظرف یا بسته بندی بدون هوا و رطوبت باشد که در اینصورت برای چندین ماه می توان ان را نگه داشت.

منتشر کننده: های سلامت