پزشکی

چه رنگی از زبان شما در مورد سلامتی شما آشکار است؟

پنج شنبه , 6 بهمن 1396پرنیت خبر
چه رنگی از زبان شما در مورد سلامتی شما آشکار است؟

رنگ زبان بیشترین اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهد. به همین ترتیب، رنگ آن چیزی است که ما در اینجا تمرکز می کنیم. زبان شما درباره سلامتی شما چیست؟زبان از سه بخش تشکیل شده است: گردن، بدن و ریشه. اره نوک است بدن بقیه زبان است که به گلو گسترش می یابد و ریشه زبان را به پایه دهان تعبیر می کند.‌

چه رنگی از زبان شما در مورد سلامتی شما آشکار است؟


سلامت رنگ زبان



"اگر تغییری در پوست، زخم و یا درد (زبان) نداشته باشد، باید توسط یک متخصص پزشکی بررسی و ارزیابی شود اگر در عرض دو هفته از بین نرفته باشد." - دکتر دانیل آلان، پزشک خانواده در کلینیک کلیولند

"بگو آه ..."

همیشه تعجب می کنید که چرا پزشکان دهان خود را در طول بازرسی منظم بررسی می کنند؟ خوب، هنگامی که دكتر از شما می خواهد «آه» بگوید، آنها به لوزه ها و زبان های شما نگاه می كنند.

ممکن است متوجه شوید که این روال معمولا طول می کشد - چند ثانیه است. به همین دلیل است که پزشکان می توانند با نگاهی به بینش ارزشمندی از طریق زبان نشان دهند.

اگر شما در مورد آن فکر می کنید، زبان اغلب نادیده گرفته می شود. این برای دیگران قابل مشاهده نیست (بیشتر)؛ ما به آن توجه زیادی نمی کنیم مگر اینکه ما آن را مسواک بزنیم .

زبان، با این حال، برای سلامتی و عملکرد ما بسیار مهم است. بدون آن، ما نمی توانستیم بخوریم، نوشیدنی، طعم، جویدن یا صحبت کنیم.

در این مقاله، ما در حال بحث در مورد آنچه زبان شما می تواند در مورد سلامت خود نشان دهد هستیم ؛همانطور که معلوم است، این بسیار زیاد است.این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.



درس آناتومی سریع

 

زبان ما "پوست" ندارد. در عوض، آن با  بافت صورتی، مرطوب (مخاطی) پوشیده شده و با جریان خون زیادی حفظ می شود. مخاطی و محتوای خون بالا؛ زبان را به رنگ قرمز و صورتی رنگ می دهد.

رنگ زبان بیشترین اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهد. به همین ترتیب، رنگ آن چیزی است که ما در اینجا تمرکز می کنیم.
زبان شما درباره سلامتی شما چیست؟

زبان از سه بخش تشکیل شده است: گردن، بدن و ریشه. اره نوک است بدن بقیه زبان است که به گلو گسترش می یابد و ریشه زبان را به پایه دهان تعبیر می کند.



رنگ های غیر عادی



همانطور که اشاره شد، زبان سالم همیشه دارای رنگ قرمز صورتی است. رنگ های خاصی که ممکن است غیر معمول در نظر گرفته شوند عبارتند از:

- سیاه

- آبی

- قرمز روشن

- رنگ بنفش

- سفید

- رنگ زرد


سفید

 

زبان بی صدف به شدت رایج ترین نوع تغییر رنگ است. این اغلب به حفظ بهداشت دهان و دندان کمک می کند. سایر شرایطی که ممکن است موجب سفید شدن زبان  شود عبارتند از:

زخم های خفیف: زخم های سفید پوستی روی زبان. زخم های خلخالی اغلب ضایعات سفید و زرد را در مرکز قرار می دهند. اگرچه دردناک است، زخم های دهلی نو اغلب بی ضرر هستند. با این حال، موارد تکراری باید برای آزمایش شرایط احتمالی مورد بررسی قرار گیرد.

- Leukoplakia: یک بیماری همراه با تحریک زبان که ناشی از جویدن توتون است. این وضعیت موجب می شود که سلول های مخاطی ؛غشای مخاطی ایجاد شود. تغییر رنگ زمانی رخ می دهد که آپکس زبان یا درخت داخلی دهان پات های خاکستری مایل به خاکستری را نشان می دهد.

- تورش دهانی (کاندیدیازیس): منعطف از یک مخمر به نام Candida albicans. این مخمر سفیدرنگ و تکه های بافت کرمی روی سطح زبان ایجاد می کند. ریزش مو می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد، هر چند افراد با سیستم ایمنی سرکوب شده، بسیار جوان و افراد مسن به ویژه در معرض خطر هستند.


سیاه



به طوری عجیب و غریب به نظر می رسد، شرایط پزشکی به طور معمول زبان سیاه را ایجاد نمی کند. گاهی اوقات زبان با کشیدن پاپیلا، ضربه های کوچک روی سطح آن ممکن است سیاه باشد. زبان سیاه ممکن است به علت برخی از داروهای OTC (مثلا آنتی بیوتیک ها و بیسموت)، محصولات دهانشویه، کمبود بهداشت دهان و یا مصرف دخانیات باشد.


آبی

 

یک زبان که آبی به نظر می رسد باید همیشه یک اورژانس پزشکی باشد. همانطور که در مورد سایر قسمت های بدن دیده می شود، رنگ آبی اغلب یک قطعه خون را در جایی نشان می دهد.

زبان آبی ممکن است نشانه سینوسیوس باشد، وضعیتی جدی که باعث تخریب اکسیژن در بافت ما می شود. Cyanosis ممکن است ناشی از اختلالات خون، بیماری های ریه خون یا بیماری قلبی باشد.


قرمز روشن



یک زبان قرمز روشن ممکن است به دلیل دو چیز باشد. گلوسیت، یا التهاب زبان، شایع ترین است. زبان قرمز روشن نیز ممکن است نشانه ای از کمبود مواد مغذی باشد. پزشک خانواده، دکتر دانیل آلان، می گوید: "کمبود فولیک اسید و ویتامین B-12 ممکن است زبان شما را به ظاهر قرمز تبدیل کند."

شرایط سخت تر عبارتند از تب اسکارلت، که باعث می شود که زبان یک بافت قرمز و با شکوه داشته باشد. دکتر آلن می گوید: "اگر تب بالا و زبان قرمز دارید، شما باید دکتر خانوادگی خود را ببینید." تب همراه با آنتی بیوتیک های مناسب می تواند به راحتی قابل درمان باشد.


رنگ بنفش



زبان ناهموار در مقايسه با ساير تغييرات زباني است. دو زبان "مظنون معمول" برای زبان بنفش وجود دارد:

- کمبود مواد مغذی، به ویژه وقتی که ما کمبود ویتامین B2 (ریبوفلاوین) نداریم.

- به عنوان پیشگام به زبان آبی، که یک بیماری بالقوه شدید پزشکی است. بنابراین، فردی که زبان آن رنگ های رنگی را نشان می دهد، نیاز به نظارت توسط کارکنان پزشکی تا زمانی که رنگ از بین می رود.

زبان بنفش نیز ممکن است ناشی از بیماری های خاص باشد و نیاز به بررسی توسط یک پزشک مجاز دارد.


رنگ زرد



همانند یک زبان بنفش، زرد یک رنگ نادر برای زبان است. این معمولا پیش از رشد زبان سیاه است. به طور متناوب، زبان زرد ممکن است نشانه ای از زردی باشد - یک بیماری پزشکی سبب رنگ زرد شدن یا سبز شدن پوست به علت سطح بالای بیلی روبین می شود.

 

 



هنگامی که مسواک بزنید، اطمینان حاصل کنید که یک زبان سریع را چک کنید. تمیز کردن زبان با استفاده از زبان انگشتی میتواند برخی از چیزهای سفید را که حلق آویز شده است از بین ببرد.

همچنین توجه داشته باشید هر گونه توده ها، ضایعات و یا دیگر رشد های عجیب و غریب. زخم هایی که در یک دوره 14 روزه کاهش نمی یابند باید توسط پزشک بررسی شوند.

منتشر کننده: های سلامت