تغذیه و تناسب اندام

نارگیل

چهارشنبه , 3 اسفند 1396پرنیت خبر
نارگیل

درخت نارگیل ؛درختی است زیبا و تنومند که به صورت قایم رشد کرده و بدون انشعابات می باشد. برگ های ام بسیار بزرگ و زیبا است.گل های این گیاه زرد و نارنجی می باشد.میوه های نارگیل بیضی شکل و سبز هستند.که با یک پوسته سخت قهوه ای پوشیده شده اند. در قاعده ی میوه نارگیل سه سوراخ وجود دارد که چشم های نارگیل نامیده می شوند.گوشت این میوه سفیدرنگ و چرب است و درون ان با یک شیره یا مایع شیرین پر شده است.این مطلب ت‌

نارگیل

 

نارگیل با نام علمی (nucifera Cocos) گیاهی است که ابتدا در جنوب اسیا کشت می شد و در حال حاضر به صورت درخت نارگیل در تمام مناطق استوایی وجود دارد.مردم اقیانوس ارام از تمام قسمت های این درخت استفاده کرده و ان را به عنوان یک غذای اضلی مصرف می کنند.

درخت نارگیل ؛درختی است زیبا و تنومند که به صورت قایم رشد کرده و بدون انشعابات می باشد. برگ های ام بسیار بزرگ و زیبا است.گل های این گیاه زرد و نارنجی می باشد.میوه های نارگیل بیضی شکل و سبز هستند.که با یک پوسته سخت قهوه ای پوشیده شده اند. در قاعده ی میوه نارگیل سه سوراخ وجود دارد که چشم های نارگیل نامیده می شوند.گوشت این میوه سفیدرنگ و چرب است و درون ان با یک شیره یا مایع شیرین پر شده است.این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.

 

قسمت های قابل استفاده:

 

ریشه؛گل آذین و دانه (پوسته ؛آب و روغن هسته)قابل استفاده می باشند.ضرب المثلی درباره ی نارگیل بین مردم اقیانوس آرام معروف است که می گوید هر کس که درخت نارگیل می کارد. برای خودش و بچه هایش؛لباس؛ظرف؛نوشابه؛غذا و خانه درست می کند.این نشان می دهد که تمام قسمت های این درخت؛مفید و قابل استفاده هستند.

 

فواید قسمت های مختلف درخت نارگیل :

 

ریشه:

قابض؛ادرار آور(مدر) و کرم کش

شیره گل:

شیرین و مطبوع؛تب بر؛ مقوی باٍ (تقویت کننده ی نیروی جنسی) نشاط اور؛مدر و سمی.

پوسته:

مدر (ادرار آور) و برطرف کننده ی بوی بد

مغز:

شیرین، خنک کننده،روغنی،اشتها آور، مقوی باء ، ملین(ضد یبوست) و نیروبخش

روغن:

شیرین،ضدعفونی کننده،دافع حشرات،هضم کننده، مقوی باء،اشتهاآور و تقویت کننده موی سر

اثرات درمانی:

×اسهال

آب نارگیل یک غذای ایده آل برای جایگزین کردن مایعات از دست رفته در اسهال می باشد.

×سنگ های ادراری (مانند سنگ مثانه)

برای درمان سنگ های ادراری،گل های نارگیل را خشک کرده و پودر کنید و سپس ان را با ماست بخورید.

×سردرد

آب نارگیل سردردی را که در اثر تماس زیاد با نور خورشید بروز می کند،تسکین می دهد.

×کرم ها

جوشاندن ریشه نارگیل با مقدار کمی از انقوزه برای پاک سازی و رهایی از کرم های روده بسیار نافع است.

×زخم وجراحت

روغن کهنه نارگیل،تسکین دهنده سریع زخم ها می باشد.

×استفراغ

اضافه کردن شکر،عسل و پودر فلفل به اب نارگیل یک ترکیب مطلوب برای پیشگیری از استفراغ می باشد.

×زخم های دهانی:

غرغره کردن شیره حاصل از نارگیل چرخ و رنده شده برای تسکین و معالجه ی زخم های دهان مفید است.

×خارش

در خارش های معمول،شیر نارگیل برای کاهش التهابات سودمند و کاربردی است.

×جای زخم (اسکار):

پوست درخت انجیر مقدس هندی و انجیر معابد را در شیر نارگیل به صورت خمیر در اورده و در سرتاسر زخم ها بمالید.این کار به تسکین و ترمیم پوست به دلیل خاصیت قابض و مغذی بودن این ترکیب،کمک می کند.

×اگزما

چند عدد سیر را در روغن نارگیل بیندازید و روی شعله گاز قرار دهید تا رنگ ان تیره شود. سپس این سیرها را در روغن نارگیل له کنید.بعد،آن را از صافی رد نمایید. این مخلوط یک ترکیب موثر برای رفع التهابات ناشی از اگزما است.

×رشد موها :

شستوشوی موها با شیره نارگیل یک عمل بسیار موثر برای تغذیه قسمت های انتهایی ریشه ی موها است.این کار در بین هندی ها که موهای بسیار جذاب دارند،شایع است.

 

چند نکته :

 

شیره نارگیل با شیر نارگیل همان مایع آبکی درون نارگیل است،اما شیر نارگیل از جوشاندن مخلوط  مساوی آب و گوشت نارگیل خرد شده حاصل می شود،به طوری که وقتی به حالت کف الود درامد آن را از شعله بر می دارند و سپس صاف می کنند.

نارگیل به دلیل داشتن چربی زیاد و مواد مغذی چاق کننده است.

نارگیل هنگامی که نارس است مقدار بیشتری شیره دارد،ولی به تدریج که میوه می رسد مقدار شیره ان کمتر می شود.پس برای اطمینان از تازه بودن نارگیلی که می خرید، آن را تکان دهید تا صدای شیره ی ان را بشنوید.دقت کنید که نارگیل سنگین تر تازه تر است.

این میوه به دلیل گرم بودن ممکن است در گرم مجازان مشکلاتی ایجاد کند.لذا این گونه افراد باید آن را با میوه های ترش،لیمو و یا هندوانه بخورند.

نارگیل دیر هضم است،ینابراین کسانی دچار ناراحتی های گوارشی هستند،باید هنگام مصرف ان مراقب باشند.

با این که روغن نارگیل یک روغن گیاهی است،اما دارای مقدار زیادی چربی اشباع می باشد. به همین دلیل افراد دچار چربی خون بالا و بیماران قلبی نباید از روغن نارگیل

 استفاده نمایند.

 

فواید روغن نارگیل بر سلامتی،مراقبت از پوست و مو،تسکین استرس،بیماری های قلبی،کلسترول،کاهش وزن،مشکلات کلیه، هضم،متابولیسم،فشارخون بالا،سیتم ایمنی،بهداشت دندان، دیابت،قدرت و استحکام استخوانها،HIV و سرطان را در بر می گیرد. این فواید می تواند به خاطر اسید لوریک،اسید کاپریک،و اسید کاپریلیک و خواص ضد میکروبی ،آنتی اکسیدانی،ضد قارچی، آنتی باکتریال،آرامش بخشی ان باشد.

روغن نارگیل معمولا روغن محبوب ورزشکاران و به ویژه بدنسازان و افرادی است که رژیم می گیرند.دلیل این مسيله آن است که روغن نارگیل کالری کمتری نسبت به سایر روغن ها دارد و محتوی چربی آن به راحتی تبدیل به انرژی می شود و موجب انباشته شدن چربی در قلب و عروق نمیشود.روغن نارگیل همچنین به بالا بردن سطح انرژی و استقامت بدنی بدنسازان نیز کمک می کند و در نتیجه عملکرد تمرینی انها را ارتقاء می بخشد

 

فواید روغن نارگیل برای سلامتی شامل موارد زیر است:

 

مراقبت از مو: روغن نارگیل یکی از بهترین مواد مغذی موجود برای تغذیه  موها است.این ماده به رشد سالم موها کمک کرده و به انها شفافیت و زیبایی میبخشد ماساژ مداوم سربا  روغن نارگیل ،شوره و شپش سر را از بین می برد، حتی اگر پوست سر شما خشک باشد.روغن نارگیل به میزان زیاد در هندوستان برای مراقبت از مو مورد استفاده قرار می گیرد این ماده یک حالت  دهنده فوق العاده برای موهاست و به رشد دوباره موهای تخریب شده نیز کمک میکند.همچنین پروتئین های لازم برای تغذیه موهای آسیب دیده را نیز فراهم میکند.به همین دلیل به عنوان روغن مخصوص مراقبت از مو در بسیاری از محصولات حالت دهنده مو و کرم های ضد شوره مورد استفاده قرار می گیرد.

کاهش وزن :  روغن نارگیل برای کاهش وزن بسیار مفید است .این ماده حاوی اسیدهای چرب متوسط و کوتاه است که به از بین بردن اضافه وزن کمک می کند. هضم این روغن نیز به خاطر کمکی که به عملکرد سالم تیروئید و سیستم آنزیم های بدن می کند، بسیار راحت است. از این گذشته با از بین بردن فشار وارد بر لوزالمعده؛ متابولیسم بدن را نیز بالا می برد، در نتیجه انرژی بیشتری می سوزاند و به افراد چاق کمک می کند وزنشان را پایین بیاورند.به همین دلیل است که افرادیکه در مناطق گرمسیری زندگی می کنند و اکثرا از این روغن استفاده می کنند، نه چاق هستند و نه اضافه وزن دارند.

التهاب لوزالمعده: روغن نارگیل همچنین برای درمان بیماری التهاب لوزالمعده نیز مفید است.

 

گوارش: روغن نارگیل اگر در آشپزی مورد استفاده قرار گیرد،سیستم گوارش بدن را ارتقاء بخشیده و در نتیجه از بروز بسیاری از مشکلات مربوط به معده و هضم غذا جلوگیری می کند.چربی های اشباع موجود در این روغن خواص ضد میکروبی دارند و به مقابله با باکتری ها، قارچ ها، و انگل های مختلف که موجب سوءهاضمه می شوند؛کمک می کند.روغن نارگیل همچنین به جذب سایر مواد مغذی مثل ویتامین ها، مواد معدنی و آمینو اسیدها نیز کمک میکند.

 

سیستم ایمینی: روغن نارگیل برای سیستم ایمنی بدن نیز مفید است.این روغن با لیپیدها،اسید کاپریک واسید کاپریلیک موجود در خود که خواص ضد قارچ ، ضد ویروسی و ضدباکتریایی دارند،سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.بدن انسان اسید لوریک را به مونولورین تبدیل می کند که گفته می شود به مقابله با ویروس ها و باکتری های ایجاد کننده بیماری هایی مثل تبخال،آنفولانزا، ویروس سیتومگال و حتی HIV کمک می کند.همچنین به مقابله با باکتری های مضری مثل لیستریا مینوسیتوژن و هلیکوباکتر پیلوری و تک یاختگانی مثل جاردیالاملیا نیز کمک میکند.

عفونت ها:

روغن نارگیل به خاطر خواص ضد قارچی،ضد ویروسی،و ضد باکتریایی خود در مقابل بسیاری از عفونت ها نیز موثر است. طبق تحقیقات انجام گرفته،روغن نارگیل ویروس هایی که موجب آنفولانزا ، سرخک، هپاتیت، تبخال، سارس و از این قبیل می شود را از بین می برد.همچنین باکتری که موجب ایجاد زخم معده، عفونت های گلو، عفونت های مجرای ادرار، ذات الریه، و سوزاک می شود را از بین می برد. روغن نارگیل بر قارچ ها و مخمرهایی که کاندیدیاز،عفونت قارچی، مرض قارچی انگشتان ،برفک، و از این قبیل را ایجاد می کند نیز موثر است.

کبد: وجود تری گلیسیرید و اسیدهای چرب با زنجیرهای متوسط به جلوگیری از بیماری های کبد کمک می کند چون اینها موادی هستند که وقتی به کبد می رسند به سادگی به انرژی تبدیل می شوند و در نتیجه حجم کار کبد را کم می کنند و از انیاشته شدن چربی نیز جلوکیری می کنند.

کلیه ها: روغن نارگیل از ابتلا به بیماری های کلیوی و مثانه جلوگیری می کند.همچنین به برطرف کردن سنگ کلیه نیز کمک می کند.

دیابت: روغن نارگیل به کنترل قند خون کمک می کند و در نتیجه ترشح انسولین را تنظیم می کند. همچنین به استفاده سودمند از گلوکز خون نیز کمک می کند که به این طریق در پیشگیری و درمان دیابت موثر است.

استخوان ها: همانطور که قبلا ذکر شد، روغن نارگیل توانایی بدن را برای جذب مواد معدنی مهم بالا  می برد.این مواد شامل کلسیم و منیزیم می شود که برای رشد استخوانها ضروری هستند. در نتیجه روغن نارگیل برای خانم هایی که در سنین میانسالی در معرض پوکی استخوان ها ضروری قرار دارند می تواند مفید باشد.

منتشر کننده: های سلامت