سبک زندگی سالم

چرا دندان من خیلی حساس است؟

شنبه , 6 اسفند 1396پرنیت خبر
چرا دندان من خیلی حساس است؟

آیا تا به حال پس از خوردن بستنی یا یک قاشق غذاخوری از سوپ داغ احساس درد یا ناراحتی کرده اید؟ اگر چنین است، شما تنها نیستید در حالی که درد ناشی از غذاهای گرم یا سرد می تواند نشانه ای از حفره باشد، این نیز در افرادی که دندان های حساس دارند، رایج است. درد یا ناراحتی در دندان ها به عنوان پاسخ به محرک های خاص مانند دمای گرم یا سرد است.‌

چرا دندان من خیلی حساس است؟



آیا تا به حال پس از خوردن بستنی یا یک قاشق غذاخوری از سوپ داغ احساس درد یا ناراحتی کرده اید؟ اگر چنین است، شما تنها نیستید در حالی که درد ناشی از غذاهای گرم یا سرد می تواند نشانه ای از حفره باشد، این نیز در افرادی که دندان های حساس دارند، رایج است.

حساسیت دندان یا "حساسیت دنتین" دقیقا همان چیزی است که به نظر می رسد: درد یا ناراحتی در دندان ها به عنوان پاسخ به محرک های خاص مانند دمای گرم یا سرد است.

ممکن است به طور موقت یا یک مشکل مزمن باشد، و این می تواند یک دندان، چند دندان یا تمام دندان ها را در یک فرد تأثیر بگذارد. این می تواند تعدادی از علل مختلف داشته باشد، اما اغلب موارد دندان های حساس به راحتی با تغییر در رژیم بهداشت دهان شما درمان می شود.این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.


علائم دندان حساس



افرادی که دارای دندان های حساس هستند ممکن است درد و ناراحتی را به عنوان یک پاسخ به محرک های خاص تجربه کنند. شما ممکن است این درد را در ریشه دندان های آسیب دیده احساس کنید. شایع ترین عوامل عبارتند از:

غذاهای گرم و نوشیدنی
غذاهای سرد و نوشیدنی
هوای سرد
غذاهای شیرین و نوشیدنی
غذاهای اسیدی و نوشیدنی
آب سرد، به خصوص در طول تمیز کردن روزانه دندانپزشکی
مسواک زدن یا مسواک زدن دندان
دهانشویه بر اساس الکل

علائم شما ممکن است با هیچ دلیلی مشخص نشود و با گذشت زمان ادامه پیدا کند. آنها ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشند.


دندان های حساس چیست؟



برخی از افراد به علت داشتن مینا نازک، دندانهای حساستری نسبت به دیگران دارند. مینا لایه بیرونی دندان است که از آن حفاظت می کند. در بسیاری از موارد مینای دندان می تواند از:

1- مسواک زدن دندان هایتان خیلی سخت است
2- با استفاده از یک مسواک سخت
3- دندان هایتان را در شب تیز کنید
4- به طور منظم خوردن یا نوشیدن غذاهای اسیدی و نوشیدنی

گاهی اوقات، شرایط دیگر می تواند منجر به حساسیت دندان شود. برای مثال، ریفلاکس معده (GERD) می تواند اسید را از معده و مری به وجود آورد و ممکن است در طول زمان دندان ها را از بین ببرد. شرایطی که موجب استفراغ مکرر می شوند - از جمله gastroparesis و bulimia - همچنین می تواند اسید را در معرض مینای دندان قرار دهد.

رکود زعفران می تواند بخش هایی از دندان را که در معرض و محافظت نشده است را ترک کند، همچنین باعث حساسیت می شود.

پوسیدگی دندان، دندان های شکسته، دندان های خرد شده و پر کردن یا خالی کردن فرسوده می تواند عاج دندان را در معرض قرار دهد و باعث حساسیت شود. اگر این مورد باشد، به احتمال زیاد حساسیت در یک دندان خاص یا منطقه در دهان به جای اکثریت دندان ها احساس می شود.

دندانهایتان ممکن است بعد از کار دندانپزشکی مانند پر کردن، تاج و یا سفید کردن دندانها به طور موقت حساس باشند. در این مورد، حساسیت نیز به یک دندان یا دندانهای اطراف دندان که کار دندانپزشکی را در بر می گیرد محدود می شود. این باید بعد از چند روز کاهش یابد.


دندان های حساس چگونه تشخیص داده می شوند؟



اگر برای اولین بار احساس حساسیت دندان را تجربه کنید، با دندانپزشک خود ملاقات کنید. آنها می توانند به سلامت دندان های شما نگاه کنند و مشکلات احتمالی مانند حفره ها، پرش های شل و یا لثه هایی را که می تواند حساسیت را ایجاد کند بررسی کنید.

دندانپزشک شما می تواند این کار را در تمیز کردن روزانه دندانپزشکی انجام دهد. آنها دندان های شما را تمیز می کنند و امتحان بصری را انجام می دهند. آنها ممکن است دندان های خود را با استفاده از ابزار دندانپزشکی برای بررسی حساسیت لمس کنند و همچنین ممکن است یک اشعه ایکس روی دندان ها خود را برای جلوگیری از علل حفره ها نظم دهند.


حساسیت دندان چگونه درمان می شود؟


اگر حساسیت دندان شما ملایم باشد، می توانید از درمان های دندانپزشکی بدون سابقه استفاده کنید.

خمیر دندان را انتخاب کنید که به طور خاص برای دندان حساس ساخته شده است. این خمیردندان هیچ مواد مضر را ایجاد نمی کند و ممکن است مواد حساس کننده ای ایجاد کند که باعث ناراحتی در سفر به عصب دندان می شود.

هنگامی که به دهانشوئی می آید، دهان شستشوی الکل را انتخاب کنید، زیرا آن را به دندانهای حساس کمتر تحریک می کند.

با استفاده از مسواک های نرمتر و مسواک زدن نیز می توانید کمک بگیرید. مسواک نرم به همین ترتیب برچسب گذاری خواهد شد.

این به طور معمول چندین برنامه کاربردی را برای استفاده از این داروها می گیرد. شما باید در عرض یک هفته پیشرفت کنید.

اگر درمان های خانگی کار نمی کنند، می توانید با دندانپزشک خود در مورد خمیر دندان و دهانشویه تجویز صحبت کنید. آنها همچنین ممکن است در محل کار ژل فلوراید یا عوامل حساس به حساسیت نسخه تجویز کنند. این می تواند به تقویت مینای دندان و محافظت از دندان ها کمک کند.


درمان شرایط پزشکی که باعث حساسیت دندان می شود



اگر شرایط اساسی باعث حساسیت دندان شما می شود، قبل از اینکه مینای دندان را از بین ببرید و به دندان ها آسیب برسانید، می خواهید آن را درمان کنید.

GERD را می توان با کاهش دهنده اسید درمان کرد و بولیمیایی تحت روانپزشک نظارت می شود.

با استفاده از مسواک زدن به راحتی و حفظ بهداشت دهان و دندان، می توان بافت های رسیده را درمان کرد. در موارد حساسیت شدید و ناراحتی ناشی از رکود اقتصادی حاد، دندانپزشک شما ممکن است از یک پیوند لثه استفاده کند. این روش شامل گرفتن بافت از کام و قرار دادن آن بر روی ریشه برای محافظت از دندان است.

شما می توانید خود را برای جلوگیری از خم شدن یا چرخاندن دندان ها با توجه به اینکه در طول روز این کار را انجام ندهید، آموزش دهید. کاهش استرس و کافئین قبل از خواب نیز می تواند مانع از حساسیت دندان های شما شود.

منتشر کننده: های سلامت