تغذیه و تناسب اندام

آیا غذای خام باعث کاهش سرعت متابولیسم شما می شود؟

دوشنبه , 8 اسفند 1396پرنیت خبر
آیا غذای خام باعث کاهش سرعت متابولیسم شما می شود؟

متابولیسم شما به تمام واکنش های شیمیایی که در بدن شما رخ می دهد اشاره می کند. داشتن متابولیسم سریع بدان معنی است که بدن شما کالری بیشتری را می سوزاند. از سوی دیگر، داشتن متابولیسم آهسته بدان معنی است که بدن شما کالری کمتری را می کشد، و باعث می شود که وزن کم یا کمتری حفظ شود‌

آیا غذای خام باعث کاهش سرعت متابولیسم شما می شود؟

 

متابولیسم شما به تمام واکنش های شیمیایی که در بدن شما رخ می دهد اشاره می کند.

داشتن متابولیسم سریع بدان معنی است که بدن شما کالری بیشتری را می سوزاند.

از سوی دیگر، داشتن متابولیسم آهسته بدان معنی است که بدن شما کالری کمتری را می کشد، و باعث می شود که وزن کم یا کمتری حفظ شود.

برخی از غذاها ممکن است سوخت و ساز شما را افزایش دهد. اما چگونه مواد غذایی ناخواسته بر آن تاثیر می گذارد؟

این مقاله به بررسی اینکه غذاهای فرآوری شده، سوخت و ساز بدن شما را کاهش می دهد.این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.


غذای ناسالم چیست؟


مواد غذایی نوشیدنی به غذاهای فرآوری شده که به طور کلی کالری زیاد، کربوهیدرات های تصفیه شده و چربی های ناسالم هستند، اشاره دارد. آنها همچنین حاوی مواد مغذی مانند پروتئین و فیبر هستند.

بعضی از نمونه ها عبارتند از سیب زمینی سرخ کرده، چیپس سیب زمینی، نوشیدنی های شیرین و بیشتر پیتزا ها.

غذای خام به طور گسترده ای در دسترس است، ارزان و راحت است. همچنین، آن اغلب به شدت به فروش می رسد، به ویژه برای کودکان، و با ادعاهای سلامت گمراه کننده و بسیار ترویج می شود ،در حالی که خوشمزه است.

جالب توجه است، غذای ناخواسته نیز ممکن است مغز شما را با یک روش بسیار قدرتمند تحت تاثیر قرار دهد، به خصوص هنگامی که اغلب مصرف می شود و در مقدار زیاد.

این ممکن است انتشار گسترده ای از دوپامین، یک انتقال دهنده عصبی باشد که به کنترل پاداش و مرکز لذت مغز کمک می کند.

هنگامی که مغز شما با مقدار دوپامین در چنین مقادیر غیر طبیعی غوطه ور است، ممکن است در بعضی افراد باعث ایجاد وابستگی غذایی شود .



خلاصه:


غذای ناسالم ارزان است، کم مواد مغذی و کالری زیاد است. این مرکز پاداش در مغز شما تاثیر می گذارد و در بعضی افراد ممکن است رفتارهای اعتیاد آور ایجاد کند.

این انرژی کمتری برای کمبود غذا مصرف می کند

این انرژی برای هضم، جذب و متابولیسم مواد غذایی که می خورید، نیاز دارد.

این به عنوان تاثیر گرمائی مواد غذایی (TEF) اشاره می شود و به طور کلی حدود 10 درصد از هزینه انرژی روزانه خود را در بر می گیرد .

پروتئین متابولیزه کننده در مواد غذایی نیاز به انرژی بیشتری نسبت به متابولیسم کربوهیدرات ها و چربی ها دارد.

در واقع خوردن یک پروتئین با پروتئین بالا می تواند بدن شما را به میزان 100 کالری بیشتر در روز بسوزاند.

علاوه بر این، درجه ای که غذاها پردازش می شود بر TEF تأثیر می گذارد. به طور کلی هنگام مصرف غذاهای کامل از مواد مغذی پیچیده، در مقایسه با غذاهای فاسد شده و فرآوری نشده، بیشتر است.

برای بررسی این مطالعه، یک مطالعه کوچک در 17 فرد سالم، دو وعده ی ساندویچی را که در سطح پردازش آنها متفاوت بود، مقایسه کرد، اما ترکیبات مغذی و کالری آنها متفاوت نبود.

این تحقیق نشان داد کسانی که ساندویچ سیب زمینی با پنیر چدار را مصرف می کنند، دو برابر کالری بیشتری از هضم و متابولیسم غذا می خورند، نسبت به افرادی که ساندویچ را با دانه های تصفیه شده و پنیر پردازش می خورند.

 نتایج نشان می دهد که غذاهای فرآوری شده نیاز به انرژی کمتری برای هضم و متابولیزه شدن نسبت به کل مواد غذایی دارند. این باعث می شود که کالری کمتری در طول روز سوزانده شود و باعث کاهش وزن و تعمیر و نگهداری شود.

منتشر کننده : های سلامت