پزشکی

بوتاکس چیست؟

شنبه , 13 اسفند 1396پرنیت خبر
بوتاکس چیست؟

هنگامی که بوتاکس تزریق می شود، بوتاکس سیگنال هایی را از اعصاب شما به عضلات شما متصل می کند. این مانع از عضلات هدفمند قراردادن است که می تواند شرایط عضلانی خاص را بهبود بخشد و ظاهر خطوط و چین و چروک ها را از بین ببرد.‌

 

بوتاکس چیست؟


بوتاکس یک داروی تزریقی است که از نوع سم بوتولینوم نوع A تولید شده است. این سم توسط باکتری Clostridium botulinum تولید می شود.

اگر چه این همان سمی است که باعث می شود بوتولیسم - یک شکل تهدید کننده از مسمومیت غذایی  پیدا کند- اثرات آن متفاوت است با توجه به مقدار و نوع قرار گرفتن در معرض آن .برای مثال، بوتاکس فقط در دوزهای کوچک و هدفمند تزریق می شود.

هنگامی که بوتاکس تزریق می شود، بوتاکس سیگنال هایی را از اعصاب شما به عضلات شما متصل می کند. این مانع از عضلات هدفمند قراردادن است که می تواند شرایط عضلانی خاص را بهبود بخشد و ظاهر خطوط و چین و چروک ها را بهبود بخشد.

برای خواندن بیشتر درباره ایمنی بوتاکس، استفاده های رایج، عوارض جانبی برای نگاه کردن و ... بیشتر بدانید.این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.


آیا ایمن است؟



اگرچه سم بوتولینوم خطرناک است، اما دوزهای کوچک مانند آنهایی که در استفاده از بوتاکس استفاده می شوند، در نظر گرفته می شوند.

در واقع تنها 36 مورد از عوارض جانبی ناشی از مصرف لوازم آرایشی در سالهای 1989 تا 2003 به اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) گزارش شده است. سیزده مورد از این موارد ممکن است بیشتر از یک وضعیت اساسی نسبت به داروی خود داشته باشد.

با توجه به این نکته، برخی محققان بر این باورند که برنامه های کاربردی لوازم آرایشی ممکن است خطر کمتر از تزریق بوتاکس را داشته باشند، زیرا دوزها معمولا بسیار کوچکتر هستند.

یک مطالعه 2005 نشان داد که اثرات نامطلوب بیشتر با استفاده از درمان گزارش می شود. این ممکن است مربوط به وضعیت زیر باشد، یا ممکن است به این علت باشد که برای درمان بیماری مورد نیاز است.
با این حال، خطر کلی حداقل است و بوتاکس به طور کلی در نظر گرفته شده است.
شما باید همیشه به متخصص پوست و یا جراح پلاستیک برای تزریق بوتاکس بروید. اگر تزریقات شما مطابق با استانداردهای FDA آماده نیستند یا توسط یک دکتر بی تجربه تزریق می شود، بیشتر به احتمال زیاد عوارض جانبی را تجربه خواهید کرد.
اگر باردار یا شیردهی دارید، باید منتظر بوتوکس باشید.

 


چگونه استفاده می شود؟

 



بوتاکس به طور معمول برای توانایی آن در کاهش چین و چروک و خطوط ظریف شناخته شده است. به عنوان مثال، تزریق بوتاکس می تواند عضلات را که باعث می شود:
چروک هایی که در گوشه بیرونی چشم ظاهر می شوند
خطوط  بین ابروها
چروک پیشانی
همچنین برای درمان بیماری های عضلانی تحت درمان استفاده می شود. این شامل:

چشم تنبل
تکان دادن چشم
میگرن های مزمن
اسپاسم گردن (دیستونی گردن رحم)
مثانه بسیار فعال
عرق کردن بیش از حد (hyperhidrosis)
شرایط خاص نورولوژیکی، مانند فلج مغزی



اثرات جانبی


عوارض جانبی برای تماشا چیست؟



اگرچه تزریق بوتاکس نسبتا ایمن است اما عوارض جزئی ممکن است داشته باشد. این شامل:

درد، تورم یا کبودی در محل تزریق
سردرد
تب
لرز

برخی عوارض جانبی به محل تزریق بستگی دارند. به عنوان مثال، اگر تزریقات را در ناحیه چشم دریافت کنید، ممکن است تجربه کنید:

پلک ها را از بین می برد
ابروهای ناهموار
چشم های خشک


جراحی در اطراف دهان ممکن است یک لبخند "کشیده" یا خسته کننده داشته باشد.

اکثر عوارض جانبی معمولا موقت هستند و در عرض چند روز باید از بین بروند.

با این حال، پلک ها، پوسیدگی و عدم تقارن همه ناشی از اثرات ناخواسته بوتاکس  بر روی عضلات اطراف مناطق هدف دارویی می باشند و این عوارض جانبی ممکن است چندین هفته طول بکشد تا پس از مصرف سموم بهبود یابد.

در موارد نادر، ممکن است علائم مانند بوتولیسم را تجربه کنید. اگر شروع به تجربه کردید، به پزشک فوری مراجعه کنید:

مشکل صحبت کردن
مشکل بلعیدن
دشواری تنفس
مشکلات بینایی
از دست دادن کنترل مثانه
ضعف عمومی

 

آیا اثرات طولانی مدت وجود دارد؟



از آنجا که اثرات تزریق بوتاکس موقت است، اکثر افراد در طول زمان تزریق مکرر دریافت می کنند. با این حال، تحقیق در مورد اثربخشی و ایمنی درازمدت محدود است.
یک مطالعه 2015، اثراتی را در شرکت کنندگان که هر 6 ماه یک بار تزریق بوتاکس دریافت کرده اند، برای کمک به درمان بیماری های مثانه، مورد بررسی قرار دادند. محققان در دو سال گذشته پنجره ی مشاهدات را محدود کردند.

آنها در نهایت نتیجه گرفتند که خطر عوارض جانبی در طول زمان افزایش نمی یابد. افرادی که تزریق مکرر دریافت کرده اند نیز در دراز مدت موفق به درمان شدند.

با این حال، نتایج یک بررسی 2015 نشان می دهد که عوارض جانبی پس از تزریق 10 یا 11 ممکن است ظاهر شوند.

به عنوان مثال، محققان در یک مطالعه شامل 45 شرکت کننده در طول دوره 12 سال بودند. شرکت کنندگان به طور منظم تزریق بوتاکس را دریافت کردند. در طی این مدت، 20 مورد عوارض جانبی نامطلوب گزارش شده است. اینها عبارتند از:

مشکل بلعیدن
پلک افتاده
ضعف گردن
حالت تهوع
استفراغ
تاری دید
ضعف عمومی یا مشخص
مشکل جویدن
خشونت
ادم
مشکل صحبت کردن
تپش قلب

برای درک اثرات بالقوه درازمدت، تحقیقات بیشتری لازم است.


نکته



اگر در پی  درمان های بوتاکس هستید، مهم است که با یک  پزشک حرفه ای مجاز کار کنید. اگر چه ممکن است ارزان تر با کسی که مجوز ندارد کار کند، انجام این کار خطر ابتلا به عوارض را افزایش می دهد. به خاطر داشته باشید که سموم به مدت سه تا شش ماه طول می کشد و احتمالا شما به درمان های مختلف نیاز دارید.

همانطور که با هر روش، عوارض جانبی ممکن است. در مورد فرایند تزریق و در دوره بهبودی بعدی، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند هر سوالی را که ممکن است دارند پاسخ دهند و درباره مزایا و خطرات فردی خود صحبت کنند.

منتشر کننده : های سلامت