پزشکی

8 مزایای پزشکی گیاه جینسینگ

چهارشنبه , 17 اسفند 1396پرنیت خبر
8 مزایای پزشکی گیاه جینسینگ

جینسینگ در قرن ها در پزشکی سنتی چینی استفاده شده است. این گیاه آهسته رشد یافته و کوتاه با ریشه های گوشتی می تواند به سه دسته تقسیم شود: بسته به اینکه چقدر رشد کرده است: تازه، سفید یا قرمز. جینسینگ تازه قبل از 4 سال برداشت میشود، در حالی که جینسینگ سفید بین 4-6 سال برداشت میشود و بعد از 6 سال یا بیشتر، جینسینگ قرمز برداشت میشود. ‌

8 مزایای پزشکی گیاه جینسینگ

 


جینسینگ در قرن ها در پزشکی سنتی چینی استفاده شده است.

این گیاه آهسته رشد یافته و کوتاه با ریشه های گوشتی می تواند به سه دسته تقسیم شود: بسته به اینکه چقدر رشد کرده است: تازه، سفید یا قرمز.

جینسینگ تازه قبل از 4 سال برداشت میشود، در حالی که جینسینگ سفید بین 4-6 سال برداشت میشود و بعد از 6 سال یا بیشتر، جینسینگ قرمز برداشت میشود.

انواع مختلفی از این گیاه وجود دارد، اما محبوب ترین جینسینگ آمریکایی (Panax quinquefolius) و جینسینگ آسیایی (Panax ginseng) است.

جینسینگ آمریکایی و آسیایی در غلظت ترکیبات فعال و اثرات آن بر بدن متفاوت است. اعتقاد بر این است که جینسینگ آمریکایی به عنوان عامل آرامش بخش عمل می کند، در حالیکه گونه های آسیایی یک اثر شاداب کننده دارد .این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.



در اینجا 8 مزایای پزشکی مبتنی بر شواهد جینسینگ وجود دارد.

 

آنتی اکسیدان قوی که سبب کاهش التهاب می شود



جینسینگ دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهابی مفید است

برخی از مطالعات آزمایشگاهی نشان داده اند که عصاره های جینسینگ و ترکیبات گینسنوزید می توانند التهاب را مهار و ظرفیت آنتی اکسیدانی را در سلول ها افزایش دهند

نتایج در انسان نیز امیدوار کننده است.

در یک مطالعه به بررسی اثرات داشتن 18 ورزشکار جوان مرد 2 گرم عصاره جینسینگ قرمز کره سه بار در روز به مدت هفت روز.

پس از آن مردان پس از انجام یک آزمایش ورزشی سطح معینی از نشانگرهای التهابی را آزمایش کردند. این سطوح به طور قابل توجهی کمتر از گروه پلاسبو بود که تا 72 ساعت بعد از آزمایش ادامه داشت .

مطالعه دیگری به دنبال افراد مبتلا به التهاب پوست بود. این بهبود در التهاب و فعالیت آنتی اکسیدانی پس از درمان با عصاره جینسینگ قرمز کره یافت شد.

در نهایت، یک مطالعه بزرگتر به دنبال 71 زن یائسه بود که 3 گرم جینسینگ قرمز یا یک روزه دارونما به مدت 12 هفته مصرف کردند. سپس فعالیت آنتی اکسیدانی و نشانگرهای استرس اکسیداتیو اندازه گیری شد.

محققان نتیجه گرفتند که جینسینگ قرمز ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو کمک کند با افزایش فعالیت آنزیمی آنتی اکسیدان .

 

بهبود عملکرد مغز

 

جینسینگ می تواند به بهبود عملکرد مغز مانند حافظه، رفتار و خلق کمک کند.

برخی از مطالعات آزمایشگاهی  نشان می دهد که اجزای جینسینگ مانند جینسنوزید ها و ترکیبات K می توانند مغز را از آسیب ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کنند.

در یک مطالعه 30 فرد سالم به دنیا آمدند که روزانه به مدت چهار هفته 200 میلی گرم جینسینگ پنانکس مصرف کردند. در پایان مطالعه، آنها بهبود در سلامت روان، عملکرد اجتماعی و خلق و خوی نشان دادند.

با این وجود، پس از 8 هفته، این مزایا معنی دار نشد و به نظر می رسد اثرات جینسینگ با استفاده طولانی کاهش یابد .

مطالعه دیگری نشان داد که چگونه دوزهای 200 یا 400 میلی گرم جینسنگ Panax بر عملکرد ذهنی، خستگی ذهنی و میزان قند خون در 30 فرد سالم قبل و بعد از آزمایش 10 دقیقه ای تمرکز می کنند.

دوز 200 میلی گرم در مقایسه با دوز 400 میلی گرم در بهبود عملکرد ذهنی و خستگی در طی آزمایش موثر بود .

ممکن است جینسینگ از جذب قند خون توسط سلولها کمک کند، که می تواند باعث افزایش عملکرد و کاهش خستگی ذهنی شود. با این وجود هنوز روشن نیست که چرا دوز پایین تر از آنکه بالاتر باشد موثرتر است.

یک مطالعه سوم نشان داد که مصرف روزانه 400 میلی گرم جینسینگ Panax به مدت هشت روز، باعث بهبود مهارت های آرامش و ریاضی می شود .

علاوه بر این، مطالعات دیگر تاثیر مثبت بر عملکرد و رفتار مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر تأثیر مثبت گذاشت .

 

 

می تواند اختلال نعوظ را بهبود بخشد
 


تحقیقات نشان داده است که جینسینگ ممکن است یک جایگزین مفید برای درمان اختلال نعوظ (ED) در مردان باشد .

به نظر می رسد ترکیبات در آن ممکن است از استرس اکسیداتیو در رگ های خونی و بافت های آلت تناسلی محافظت کنند و به بازگرداندن عملکرد طبیعی کمک کنند .

علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که جینسینگ ممکن است تولید اکسید نیتریک را افزایش دهد، ترکیباتی که باعث بهبود آرامش عضلات در آلت تناسلی و افزایش گردش خون می شود

یک مطالعه نشان داد که مردان مبتلا به جینسینگ قرمز کره ای بهبود 60٪ در علائم ED، در مقایسه با بهبودی 30٪ توسط دارو مصرف شده برای درمان .

علاوه بر این، یک مطالعه دیگر نشان داد که 86 مرد مبتلا به ED بهبودی قابل توجهی در عملکرد نعوظ و رضایت کلی بعد از مصرف 1000 میلی گرم عصاره عصاره جین سنگ برای 8 هفته (27) داشتند.

با این حال، مطالعات بیشتری برای به دست آوردن نتایج قطعی در مورد اثرات جینسینگ بر روی ED (24) مورد نیاز است.


جینسینگ ممکن است علائم اختلال نعوظ را کاهش دهد با کاهش استرس اکسیداتیو در بافت و افزایش جریان خون در عضلات پنیر.



می تواند سیستم ایمنی را افزایش دهد


جینسنگ ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کند.

برخی مطالعات برای بررسی اثرات آن بر سیستم ایمنی بر روی بیماران سرطانی تحت جراحی یا درمان شیمی درمانی تمرکز دارند.

در یک مطالعه 39 نفر با سرطان معده بعد از عمل جراحی، به مدت دو سال با روزانه 5،400 میلی گرم جینسینگ مصرف کردند.

جالب توجه است، این افراد بهبود قابل ملاحظهای در عملکرد سیستم ایمنی و عود علائم پایین (target = "_ blank" 28) داشتند.

در مطالعه دیگری اثر عصاره جینسینگ قرمز بر روی نشانگرهای سیستم ایمنی در افراد مبتلا به سرطان معده پیشرفته تحت شیمی درمانی پس از عمل بررسی شد.

پس از سه ماه، افرادی که عصاره جینسینگ قرمز داشتند نشانگرهای سیستم ایمنی بدن بهتر از گروه کنترل و پلاسبو بودند .

علاوه بر این، یک مطالعه نشان داد افرادی که جینسینگ را مصرف می کنند، می توانند تا 5 سال بعد از جراحی زیبایی، 35٪ بالاتر از بیماری بدون بیماری را داشته باشند و تا 38٪ بیشتر از میزان بقای آنها نسبت به افرادی که از آن استفاده نمی کنند، 30٪ باشد.

به نظر می رسد عصاره جینسینگ می تواند تاثیر واکسیناسیون علیه بیماری ها مانند آنفولانزا را افزایش دهد .

حتی اگر این مطالعات نشان دهنده بهبود در نشانگرهای سیستم ایمنی در افراد مبتلا به سرطان باشد، برای اثبات اثربخشی جین سنگ در افزایش مقاومت به عفونت در افراد سالم ضروری است.


جینسینگ ممکن است سیستم ایمنی بدن را در افراد مبتلا به سرطان تقویت کند و حتی اثرات واکسیناسیون خاص را نیز افزایش دهد.


می تواند مزایای بالقوه ای را در برابر سرطان داشته باشد
 


جینسینگ ممکن است در کاهش خطر ابتلا به سرطان های خاص مفید باشد.

Ginsenosides در این گیاه نشان داده شده است که به کاهش التهاب کمک می کند و حفاظت آنتی اکسیدانی را فراهم می کند .

چرخه سلولی فرایندی است که سلولها به طور طبیعی رشد و تقسیم می کنند. گینسنوزید ها می توانند از طریق جلوگیری از تولید سلول های غیرطبیعی و رشد سلول ها به این چرخه برسند .

بررسی چندین مطالعه نشان داد افرادی که جینسینگ را مصرف کرده اند خطر ابتلا به سرطان 16 درصد کمتر است

علاوه بر این، یک مطالعه مشاهده شده نشان داد افرادی که جینسینگ را مصرف می کنند احتمال ابتلا به انواع سرطانی مانند لثه، دهان، مری، معده، روده بزرگ، کبد و سرطان کمتر از کسانی است که از آن استفاده نمی کنند .

جینسینگ همچنین ممکن است به بهبود سلامت بیماران تحت شیمی درمانی کمک کند، عوارض جانبی را کاهش دهد و برخی داروها را بهبود بخشد .

در حالی که مطالعات در مورد نقش جینسینگ در پیشگیری از سرطان برخی از مزایا را نشان می دهد، آنها غیرقابل حل هستند .

 

می تواند خستگی را کاهش دهد و سطح انرژی را افزایش دهد
 

 


نشان داده شده است که جینسنگ برای مبارزه با خستگی و ترویج انرژی کمک می کند.

مطالعات مختلف حیوانی برخی از اجزای جینسینگ مانند پلی ساکارید ها و oligopeptides، با استرس اکسیداتیو پایین و تولید انرژی بالا در سلول ها، که می تواند به مبارزه با خستگی کمک کند ، مرتبط است.

یک مطالعه چهار هفته ای به بررسی تأثیر 1 یا 2 گرم عصاره گیاه انگور Panax یا پلاسبو برای 90 نفر با خستگی مزمن پرداخته شد.

کسانی که جینسینگ Panax داده شده اند، خستگی فیزیکی و ذهنی کمتر و همچنین کاهش استرس اکسیداتیو کمتر از مصرف دارونما  بوده است.

مطالعه دیگری به 364 بازماندگان سرطان که 2،000 میلی گرم جینسنگ آمریکایی یا یک پلاسبو را تجربه می کنند، داده شد. پس از هشت هفته، افراد گروه جین سنگ دارای سطوح خستگی به میزان قابل توجهی کمتر از گروه پلاسبو بودند .

علاوه بر این، بررسی بیش از 155 مطالعه نشان داد که مکمل های جینسنگ نه تنها به کاهش خستگی کمک می کند بلکه باعث افزایش فعالیت بدنی نیز می شود .


جینسینگ ممکن است در کاهش خستگی و افزایش فعالیت بدنی با کاهش آسیب اکسیداتیو و افزایش تولید انرژی در سلول ها کمک کند.

 



 

 

می تواند کاهش قند خون
 


به نظر می رسد جینسینگ در کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت و بدون آن سودمند است

نشان داده شده است که جینسینگ آمریکایی و آسیایی بهبود عملکرد سلول های پانکراس، افزایش تولید انسولین و افزایش جذب قند خون در بافت ها است .

علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که عصاره های جینسینگ از طریق ارائه آنتی اکسیدانی محافظت می کنند که باعث کاهش رادیکال های آزاد در سلول های مبتلا به دیابت می شود .

یک مطالعه اثرات 6 گرم جینسینگ قرمز کره ای همراه با داروهای ضد دیابتی معمولی یا رژیم غذایی را در 19 فرد مبتلا به دیابت نوع 2 بررسی کرد.

جالب توجه است که آنها قادر به حفظ قند خون خوب در طول 12 هفته مطالعه بودند. آنها همچنین کاهش 11٪ قند خون، کاهش انسولین ناشتا 38٪ و افزایش حساسیت به انسولین را نیز به میزان 11٪ کاهش دادند .

مطالعات دیگر نشان داد که جینسینگ آمریکایی پس از انجام یک آزمایش نوشیدنی شیرین، در بهبود 10 درصدی قند خون کمک کرد .

به نظر می رسد که جینسینگ قرمز غلیظ می تواند حتی در کنترل قند خون موثر باشد. جینسینگ تخمیر شده با کمک باکتری های زنده تولید می شود که جینزنوزید ها را تبدیل به یک فرم راحت تر جذب می کند

در واقع، یک مطالعه نشان داد که مصرف 2.7 گرم روزانه جینسینگ قرمز تخمیر شده در کاهش قند خون و افزایش سطح انسولین بعد از غذا در مقایسه با یک دارونما موثر بود .
جینسینگ، به خصوص جینسینگ قرمز جلبک دریایی، ممکن است به افزایش تولید انسولین، افزایش میزان جذب قند خون در سلول ها و حفاظت آنتی اکسیدانی ها کمک کند.
 

 

آسان برای اضافه کردن به رژیم غذایی خود
 


ریشه جینسینگ را می توان از بسیاری جهات مصرف کرد. این می تواند خام خورده شود یا شما می توانید آنرا به راحتی بخورید تا آن را نرم کنید.

همچنین می توانید در آب برای چای تهیه کنید. برای انجام این کار، فقط آب گرم را به جینسینگ بریده تازه اضافه کنید و آن را چند دقیقه صبر کنید.

جینسینگ را می توان به دستور العمل های مختلف مانند سوپ و همبرگر اضافه کرد. و عصاره را می توان در فرم های پودر، قرص، کپسول و روغن یافت.

چقدر شما باید شرایطی را که میخواهید بهبود یابید بستگی دارد. به طور کلی، دوز روزانه 1-2 گرم ریشه جینسینگ خام یا 200-400 میلی گرم عصاره پیشنهاد می شود. بهتر است با دوزهای پایینتر شروع شود و در طول زمان افزایش یابد.

به عصاره جینسینگ معمولی که حاوی 2-3٪ کل گینسنوزید ها است نگاه کنید و آن را قبل از غذا مصرف کنید تا جذب را افزایش دهید و مزایای کامل را دریافت کنید.

 

منتشر کننده : های سلامت