بیماری ها

پسوریازیس شدید؛و مدیریت آن

دوشنبه , 22 اسفند 1396پرنیت خبر
پسوریازیس شدید؛و مدیریت آن

بیماری پسوریازیس، یک بیماری شایع پوستی است که، چرخه زندگی سلول‌های پوستی را بهم می‌زند. پسوریازیس با افزایش سرعت ساخت سلول بر سطح پوست ، باعث بوجود آمدن تکه های نقره ای ضخیم و خارش دار، خشک و یا تکه های قرمز که گاهی اوقات دردناک هم هستند، می‌شود. این تکه ها بیشتر در نقاط اطراف پوست سر، آرنج و زانو ظاهر می‌شوند.‌

پسوریازیس شدید؛و مدیریت آن

 

بیماری پسوریازیس، یک بیماری شایع پوستی است که، چرخه زندگی سلول‌های پوستی را بهم می‌زند. پسوریازیس با افزایش سرعت ساخت سلول بر سطح پوست ، باعث بوجود آمدن تکه های نقره ای ضخیم و خارش دار، خشک و یا تکه های قرمز که گاهی اوقات دردناک هم هستند، می‌شود. این تکه ها بیشتر در نقاط اطراف پوست سر، آرنج و زانو ظاهر می‌شوند. برای بعضی از افراد بیماری پسوریازیس فقط آزاردهنده است، اما برای بعضی دیگر این بیماری بخصوص اگر با ورم مفاصل همراه باشد، باعث از کار افتادگی می‌شود.این مطلب توسط های سلامت تهیه شده است.

 

بررسی اجمالی



مصرف داروهای شما به عنوان پزشک شما، اولین گام در پیشگیری از بروز پسوریازیس است. اما شما می توانید چیزهای دیگر برای به حداقل رساندن علائم و کمک به سرعت بهبود آن انجام دهید.


مرطوب کردن


پوست خود را مرطوب نگه دارید

مرطوب نگه داشتن پوست می تواند راه طولانی در جلوگیری پسوریازیس باشد و  همچنین می تواند باعث کاهش قرمزی و بهبود زخم پوست شود، و موجب تشدید ترشح آن می شود.

بنیاد ملی پسوریازیس (NPF) توصیه می کند از کرم ها یا پماد های سنگین که در آب استفاده می کنند استفاده کنند. به دنبال مرطوب کننده هایی که بدون عطر و یا بدون الکل هستند. عطرها و الکل واقعا می توانند پوست شما را خشک کنند. اگر شما به دنبال یک راه حل طبیعی یا مقرون به صرفه هستید، می توانید از روغن های پخت و پز یا کوتاه کردن استفاده کنید تا رطوبت پوست خود را حفظ کنید. در صورت شک و تردید، از متخصص پوست خود درخواست کنید.

دوش کوتاهتر را با آب گرم برافروختن برای محافظت از رطوبت پوست خود داشته باشید. اطمینان حاصل کنید که از صابون های دارای عطر استفاده کنید. همیشه بعد از دوش گرفتن، شستن صورت یا شستن دستها، مرطوب کننده را استفاده کنید.

اگر شما ترجیح می دهید حمام بخورید، یا به دنبال خشک کردن پوست خارش هستید، روغن را به حمام آب اضافه کنید. خیساندن در نمکهای Epsom یا دریای مرده برای پوست خارش توصیه می شود. حتما زمان حمام خود را تا 15 دقیقه محدود کنید و بلافاصله مرطوب کنید.

سعی کنید کرم ها یا مرطوب کننده های خود را در یخچال قرار دهید. این می تواند احساس سوزش را که اغلب همراه با خارش ایجاد می شود، تسکین دهد.


سلامت پوست سر



اجتناب از استفاده از شامپو حاوی عطر و الکل. این محصولات می توانند پوست سر را خشك كنند و بدتر شدن و یا حتی باعث بروز بیشتر فوران ها شوند. هنگام شستن موهای خود، ملایم و جلوگیری از خراشیدن یا تمیزکاری پوست سر.

نرم کننده مقیاس حاوی سالیسیلیک اسید می تواند به تسکین پلاک پسوریازیس  کمک کند.

 

اجتناب از استرس

 


استرس موجب زخم شدن می شود زیرا بدن شما با استرس از طریق التهاب مقابله می کند. سیستم های ایمنی افراد مبتلا به پسوریازیس، بسیاری از مواد شیمیایی را آزاد می کنند که در اثر عفونت و یا آسیب آزاد می شوند.

اگر پسوریازیس باعث استرس و اضطراب شما می شود با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است قادر به ارائه پیشنهادات برای مقابله با استرس باشند. آنها همچنین می توانند شما را به یک متخصص بهداشت روانی مانند یک روانشناس یا کارمند اجتماعی راهنمایی کنند.

تمرین مدیتیشن یا یوگا، تمرین یا صرف وقت برای انجام کارهایی که از آن لذت می برید نیز می تواند میزان استرس خود را کاهش دهد. شما ممکن است مفید باشد برای ارتباط با دیگران که پسوریازیس هستند. برای یک گروه حمایت از پسوریازیس با بیمارستان محلی خود و یا برای یک نفر در منطقه خود جستجو کنید.


رژیم سالم

 


یک رژیم غذایی مغذی بخورید

محققان یک پیوند تایید رژیم غذایی و پسوریازیس را پیدا نکرده اند. با این حال، شواهد نشان می دهد که آنچه که می خورید، خطر ابتلا به پسوریازیس را افزایش می دهد و تاثیرات آن را برای کسانی که پسوریازیس دارند، پاسخ می دهد.

یک مطالعه 2011 که در نشریه "آکادمی پوست و درمانی" منتشر شده است گزارش داد که یک شاخص توده بدنی بالاتر (BMI) باعث کاهش اثربخشی درمان پسوریازیس می شود. یک مطالعه اخیر که در مجلات بریتانیایی منتشر شده است نشان می دهد که بیماران دارای اضافه وزن یا چاق کاهش شدت پسوریازیس خود را با رژیم غذایی و ورزش کاهش می دهند. این نشان می دهد که خوردن یک رژیم سالم که سبب کاهش وزن می شود می تواند به کاهش شدت آکنه کمک کند.

با توجه به NPF، مکمل های غذایی یا غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به پسوریازیس کمک کنند. اسیدهای چرب امگا 3 با کاهش التهاب مرتبط است.

برخی از منابع امگا 3 عبارتند از:

مکمل های روغن ماهی
ماهی های چرب مانند ماهی آزاد و ساردین
آجیل و دانه ها
سویا
روغن های گیاهی

قبل از افزایش مقدار روغن ماهی در رژیم غذایی، با پزشک خود صحبت کنید. مقدار بالا ممکن است خون را نابود کند و برای افرادی که از تهیه کننده های خون استفاده می کنند توصیه نمی شود.

منتشر کننده: های سلامت