تغذیه و تناسب اندام

مزایای سلامت زغال اخته

سه شنبه , 18 اردیبهشت 1397پرنیت خبر
مزایای سلامت زغال اخته

زغال اخته تازه و آب طبیعی آن کم کالری است آنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته همچنین باعث تولید کلاژن شده و پوست را سفت و جوان نگه می دارد. زغال اخته در حالت طبیعی خوش طعم و کم کالری است. 100 گرم از این میوه به صورت تازه به زحمت 46 کالری دارد. می توانید این میوه را به کیک ها، مافین ها و بیسکویت ها اضافه کرده و علاوه بر افزایش طعم آن ارزش غذایی شان را نیز بالا ببرید. ‌

مزایای سلامت زغال اخته


با توجه به مزایای سلامت زغال اخته و چگونگی بهره مندی آنها چه نظری دارید؟ در اینجا هفت عنصر برتر سلامت زغال اخته وجود دارد.این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.

آنتی اکسیدان بالا
کمک به مبارزه با سرطان
افزایش وزن از دست دادن وزن
تقویت سلامت مغز
کاهش التهاب
هضم پشتیبانی
ارتقا سلامت قلب



1.  آنتی اکسیدان بالا



آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که با رادیکال های آزاد مضر مبارزه می کنند و منجر به سلامتی بسیاری می شوند. در واقع، آنتی اکسیدان ها نه تنها از آسیب سلول جلوگیری می کنند بلکه از انواع مختلف بیماری های مزمن مانند سرطان، بیماری های قلبی و دیابت محافظت می کنند.

زغال اخته یکی از بهترین منابع آنتی اکسیدان ها است. یک مطالعه در چین ظرفیت آنتی اکسیدانی زغال اخته، تمشک و توت فرنگی را مقایسه کرد و دریافت که اکواریوم نه تنها دارای بالاترین ظرفیت آنتی اکسیدان است، بلکه شامل بسیاری از انواع خاص آنتی اکسیدان ها، از جمله فنل ها، فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها است.

زغال اخته وحشی به خصوص در آنتی اکسیدان ها زیاد است. به عنوان مثال، مطالعه ای در مجله تغذیه بریتانیا نشان داد که تکمیل شرکت کنندگان با پودر زیتون وحشی باعث افزایش سطح آنتی اکسیدانی سرم به میزان 5/8 درصد پس از یک ساعت می شود

دیگر غذاهای آنتی اکسیدان برتر شامل شکلات تیره، توت گجایی، گردو، گل میخک و دارچین است.

 

2. کمک به مبارزه با سرطان



تحقیقات اخیر کشف برخی از یافته های قابل توجه در توانایی زغال اخته برای محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان است.

به عنوان مثال، مطالعهی آزمایشگاهی در سال 2010 نشان داد که عصاره زغال اخته قادر به مهار رشد و گسترش سلولهای سرطانی پستان است و عصارههای زردآلو از عوامل بالقوه سرطانی است .مطالعات دیگر حیوانی از مرکز سرطان سرخ در دانشگاه لوئیزویل، موش های مبتلا به سرطان سینه با استفاده از پودر زغال اخته را درمان کردند و دریافتند که حجم تومور را 40 درصد کاهش می دهد.

به همین ترتیب، مطالعه آزمایشگاهی 2007 نشان داد که آب سبزیجات کم بوش، رشد سرطان های مختلف، از جمله معده، پروستات، روده و سلول های سرطانی را کاهش می دهد.

اگر چه این نتایج امیدوار کننده است، مطمئن شوید که انواع توت ها همراه با مقدار زیادی از میوه ها و سبزیجات دیگر برای به حداقل رساندن قابلیت بالقوه سرطان مبارزه با رژیم غذایی خود استفاده کنید.

 


3.  از دست دادن وزن



نگاهی به مشخصات تغذیه زغال اخته نگاه کنید و به زودی می توانید ببینید که چرا این توت مواد غذایی بسته بندی شده عالی است اگر شما به دنبال کاهش وزن هستید. این کالری کم است اما 3.6 گرم فیبر را در فنجان فراهم می کند، که تا 14 درصد از نیازهای روزانه فیبر روزانه خود را با یک وعده به ارمغان می آورد.

فیبر به آرامی از طریق دستگاه گوارش شما حرکت می کند، باعث افزایش ساییدگی می شود و به شما کمک می کند طول عمر بیشتری در کاهش وزن داشته باشید.

مطالعات متعدد حیوانی تأثیرات مثبت زغال اخته را در کاهش وزن تایید کرده اند. به عنوان مثال، مطالعه حیوانی که در مجله PLoS One منتشر شد، دریافت که آب سبزیجات از چاقی در موشهای تغذیه شده با رژیم غذایی با چربی بالا جلوگیری می کند.مطالعات دیگر حیوانی که توسط مرکز قلب و عروق و برنامه پزشکی جامع میشیگان انجام شده است نشان داد که مصرف قرقره با کاهش چربی شکم در موش های چاق همراه بود.

مطمئن باشید که زغال اخته را با یک رژیم غذایی مغذی، و مقدار زیادی فعالیت بدنی ترکیب کنید تا سبب کاهش وزن حتی بیشتر شود.

 

4. تقویت سلامت مغز



یکی از مهمترین مزایای سلامت زغال اخته، توانایی آن در افزایش سلامت مغز است. مطالعات زیادی انجام شده است که نشان می دهد خوردن زغال اخته می تواند حافظه و شناخت را بهبود بخشد.

در یک مطالعه اخیر 2016 که در مجله تغذیه اروپا منتشر شد مصرف نوشیدنی زردآلو به منظور بهبود عملکرد شناختی در مقایسه با پلاسبو در 21 کودک افزایش یافت. مطالعات دیگر نشان داد که مصرف آب وحشی هرج و مرج روزانه به مدت 12 هفته قادر به بهبود حافظه افراد مسن بود

علاوه بر این، زغال اخته با آنتی اکسیدان ها بارگذاری می شود که می تواند مغز را از آسیب های رادیکال آزاد محافظت کند و سالخوردگی سالم مغز را تقویت کند.

علاوه بر زغال اخته، دیگر غذاهای مغزی که می توانند به بهبود حافظه و تمرکز کمک کنند شامل آوکادو، چغندر، سبزیجات برگ سبز و گردو هستند.

 


5. کاهش التهاب



اگر چه التهاب یک پاسخ ایمنی طبیعی است که بدن شما را از بیماری و آسیب می کند، التهاب مزمن در ریشه بسیاری از بیماری ها است. در واقع، التهاب به طیف وسیعی از شرایط، از جمله سرطان، بیماری های خود ایمنی، بیماری قلبی و حتی افسردگی کمک می کند

با توجه به محتوای آنتی اکسیدانی بالای آن، زغال اخته اثبات ضد التهاب قابل توجهی در بدن دارد. مطالعات آزمایشگاهی 2014 حتی حاکی از آن است که پلی فنول های موجود در زغال اخته به کاهش فعالیت چند نشانگر التهاب کمک می کند. به همین ترتیب، مطالعه حیوانی که در مجله داروسازی و فارماکولوژی نیز منتشر شد، دریافتند که عصاره ی زغال اخته در کاهش تورم در موش ها موثر بوده است.

کرفس، کلم بروکلی، آناناس، کلم و کلم بروکلی تنها چند غذای ضد التهابی است که باید در رژیم غذایی مبارزه با بیماری ها قرار گیرند.

 

6. پشتیبانی هضم



با 3.6 گرم فیبر در هر فنجان، از جمله یک خدمت یا دو زغال اخته، می تواند به نیازهای فیبری شما برسد و همچنین به ترویج منظم و هضم سالم کمک کند.

هنگامی که شما فیبر می خورید، آن را از طریق دستگاه گوارش بی حرکت می کند و به طور مداوم به مدفوع اضافه می کند. در واقع، یک تجزیه و تحلیل در مجله جهانی گاسترواندرولوژی به نتایج پنج مطالعه نگاه کرد و دریافت که افزایش مصرف فیبرهای رژیمی باعث افزایش میزان دفعات مدفوع در افراد مبتلا به یبوست می شود.

زغال اخته خود را با مقدار زیادی آب، فعالیت بدنی و سایر غذاهای با فیبر بالا مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل ها و دانه ها ترکیب کنید تا سیستم گوارش شما کارآمد باشد.


7. سلامت قلب را ارتقا دهید



شکی نیست که یک قلب سالم جزء کلیدی سلامت عمومی است. قلب شما مسئول انتقال خون از طریق بدن است تا بافتهایتان را با اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و زنده ماندن فراهم کند.

متأسفانه بیماری قلبی عروقی یکی از علل اصلی مرگ است که حدود 5/31 درصد از کل مرگ و میر در ایالات متحده را تشکیل می دهد. تری گلیسیرید بالا، افزایش کلسترول و افزایش فشار خون، تنها بعضی از عوامل اصلی خطر بیماری قلبی است که می تواند فشار بر قلب شما ایجاد کند و کار را سخت تر کند.
مطالعات نشان می دهد که خوردن زغال اخته می تواند به کاهش بعضی از عوامل خطر برای بیماری های قلبی کمک کند. برای مثال، مطالعه ای در سال 2015 نشان داد که خوردن زغال اخته روزانه هشت هفته سبب کاهش فشار خون و سفتی شریان در 48 زن می شود. مطالعه دیگری در مجله تغذیه گزارش داد که مکمل زغال اخته منجر به کاهش بیشتر در فشار خون و کلسترول LDL اکسید شده، دو عامل عمده خطر بیماری قلبی، در مقایسه با یک گروه کنترل است.

البته، مزایای سلامتی زغال اخته در بیماری های قلبی محدود است مگر اینکه با یک رژیم متعادل، یک شیوه زندگی سالم و ورزش منظم ترکیب شود.

 

منتشر کننده: های سلامت