تغذیه و تناسب اندام

فواید و خواص گیلاس برای سلامت بدن

شنبه , 22 اردیبهشت 1397پرنیت خبر
فواید و خواص گیلاس برای سلامت بدن

گیلاس میوه کوچک،گرد و ملین است که در هنگام چیدن به رنگ قرمز یا سیاه می باشد و دارای یک هسته است. در واقع  در طبیعت سه نوع گیلاس به رنگ های قرمز،سیاه،صورتی یافت می شود. گیلاس ها را همیشه رسیده می چینند زیرا پس از چیدن به خوبی رشد نمی کنند و شما می توانید آن را تنها 1 تا 3 روز به خوبی نگهداری نمایید.‌

فواید و خواص گیلاس برای سلامت بدن

 

نام علمی گیلاس (avium prunus) و از خانواده (Rosaceas) می باشد .درخت گیلاس بدون خار و دارای میوه گوشت دار و محتوی یک هسته است.

گیلاس میوه کوچک،گرد و ملین است که در هنگام چیدن به رنگ قرمز یا سیاه می باشد و دارای یک هسته است. در واقع  در طبیعت سه نوع گیلاس به رنگ های قرمز،سیاه،صورتی یافت می شود.

گیلاس ها را همیشه رسیده می چینند زیرا پس از چیدن به خوبی رشد نمی کنند و شما می توانید آن را تنها 1 تا 3 روز به خوبی نگهداری نمایید.این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.

 

استفاده از گیلاس:

 

گیلاس ها را بهتر است تازه تازه پس از چیدن از درخت تناول کرد.اغلب از گیلاس، مربا و یا ژله درست می کنند زیرا نمی توان آن را به صورت تازه ذخیره و نگه داری کرد،ولی می توان آن ها را فریز کرد؛البته بهتر است که اول هسته های آن در آورده شود.

 

فواید گیلاس:

 

بر طبق آخرین و بهترین اخبار به دست آمده مشخص گردیده که گیلاس ها منبع غنی آنتی اکسیدان ها هستند.گیلاس ها غذای متذاولی در عصر حجر بوده اند و باستان شناسان بقایای هسته های گیلاس را در بسیاری از غارها و صخره های مسکونی ماقبل تاریخ یافته اند.

گیلاس شیرین یک میوه فصلی است که امروزه به غیر از مصرف تازه  ی آن،می توان به خوبی از میوه خشک آن و یا به صورت آب میوه استفاده کرد.

گروه های گیاه شناختی زیر مجموعه درخت گیلاس شامل: درختان آلو،هلو،بادام و زردآلو است و نه تنها از میوه درخت گیلاس،بلکه از شکوفه ها و چوب آن نیز استفاده می گردد.

برای این که ارزش این گیاه را بدانیم کافی است بگوییم تمام قسمت های این میوه یعنی :گوشت،دم هسته ،برگ و ساقه ی آن در طب و صنعت استعمال دارد.

همه ی ما از مصرف گیلاس تازه در یک روز گرم تابستانی لذت می بریم؛این میوه دارای چربی کم و فیبر زیاد است و اگر شما درمان های گیاهی را قبول داشته باشید،بدانید که گواتر مزمن با خوردن گیلاس تا حد زیادی کنترل می شود.و همچنین مانند یک عامل تخلیه و زهکشی در مجاری ادرار و لوله های هاضمه کار می کند و سنگ ها را از بین می برد ومصرف آن در حد مناسب به مبتلایان به دیابتت و ورم مفاصل توصیه می شود زیرا میوه ای است که نشاسته ی کمی دارد و قندش برای افراد دیابتی زیان بار نیست (البته باز هم تاکید می شود که اگر به میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه مصرف شود)

گیلاس همچنین مسکن اعصاب بوده،ملین است،خون را پاک و معده را نیز تمیز می کند و جوشانده ی دم گیلاس برای دفع سنگ های مثانه و تمییز کردن مجاری ادرار در طب تجربی مصرف دائم دارد.

 

ارزش تغذیه ای گیلاس

 

هر 100 گرم گیلاس (حدود 14 عدد گیلاس متوسط ) دارای این ترکیبات است:

انرژی 72/06 کیلو کالری                                                                      چربی 0/69 گرم

رطوبت 80/ 74گرم                                                                             کلسیم 14/71 میلی گرم

کربوهیدرات16 /60 گرم                                                                        آهن0 /38 میلی گرم

 

ویتامین آ21 /47 RE                                                                            فیبر1 /87 گرم

اسید فولیک 4/12 میلروگرم                                                                    فسفر 19/12میلی گرم

پتاسیم 223/5 میلی گرم                                                                         منیزیوم 11/76 میلی گرم

ویتامین ث7 /06میلی گرم                                                                       و دیگر مواد معدنی

 

راهنمایی های تغذیه ایی:

 

چربی اشباع شده در گیلاس بسیار کم است .کلسترول ندارد(مانند سایر گیاهان) سدیم ندارد،فیبر خوراکی بالایی دارد،از ویتامین C بالایی برخوردار است.

 

خواص درمانی و غذایی گیلاس :

 

مجاری ادراری و لوله ی گوارشی را ضد عفونی می کند.

برای افراد دیابتی مضر نیست زیرا قند آن از نوع سوربیتول است که 70 درصد آن در بدن لنسان بدون اینکه به گلوکز تبدیل شود ، صرف تولید انرژی می شود.

گیلاس شیرین ملین خوبی است و یبوست را رفع می کند.

طبیعتی سرد دارد و مصرف زیاد آن باعث نفخ معده می شود.

اعصاب را آرام می کند.

معده را ضد عفونی می کند.

سموم بدن را دفع می کند و خون را تصفیه می کند.گیلاس شیرین  برای رفع یبوست و آلبالوی ترش برای رفع اسهال مفید است.

خوردن گیلاس برای افرادی شرائین،ناراحتی کبد و مکل جمع شدن گاز در روده ها را دارند،موثر و مفید است.

گیلاس باید به خوبی جویده شود تا به راحتی هضم شود.

خوردن گیلاس بعد از غذا باعث سو هاضمه و نفخ می شود،چون از هضم سریع غذا جلوگیری می کند .به همین دلیل توصیه می شود که بعد از غذا مصرف نشود.

خوردن گیلاس قبل از غذا شخص را سیر می کند و جلوی اشتهای اورا می گیرد و در عین حال او را چاق نمی کند .بنبراین افراد چاقی که می خواهند لاغر شوند،می توانند گیلاس را قبل از غذا مصرف کنند.البته نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

جوشانده برگ گیلاس در شیر ،ملین خوبی است.

در طب سنتی معتقدند که گیلاس برای رفع خشکی حلق و ریه مفید است.

عصاره گیلاس یک ضد باکتری علیه فساد و پوسیدگی دندان است.در بررسی ها مشاهده شده است که عصاره گیلاس سیاه تا 89 درصد فعایت آنزیم های عامل تشکیل پلاک دندان زا متوقف می کند.

درگذشته پزشکان از گیلاس سیاه برای معالجه سنگ کلیه و ناراحتی های کیسه صفرا استفاده می کردند.

منتشر کننده: های سلامت