بیماری ها

10 مورد از بهترین غذا برای نارحتی معده

پنج شنبه , 27 اردیبهشت 1397پرنیت خبر
10 مورد از بهترین غذا برای نارحتی معده

تقریبا هر کس یک بار ناراحتی معده را تجربه می کند. نشانه های رایج عبارتند از تهوع، سوء هاضمه، استفراغ، التهاب، اسهال یا یبوست. دلایل بالقوه زیادی برای تخریب معده وجود دارد و درمان ها بسته به علت اصلی متفاوت است. خوشبختانه انواع غذاها می توانند باعث بهبود ناراحتی معده شوند و به شما کمک کنند تا سریعتر احساس بهبودی کنید.‌

 

10 مورد از بهترین غذا برای نارحتی معده



تقریبا هر کس یک بار ناراحتی معده را تجربه می کند.

نشانه های رایج عبارتند از تهوع، سوء هاضمه، استفراغ، التهاب، اسهال یا یبوست.

دلایل بالقوه زیادی برای تخریب معده وجود دارد و درمان ها بسته به علت اصلی متفاوت است.

خوشبختانه انواع غذاها می توانند باعث بهبود ناراحتی معده شوند و به شما کمک کنند تا سریعتر احساس بهبودی  کنید.

در اینجا 10مورد از بهترین غذا برای معده ناراحت هستند.این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.

 


1. زنجبیل می تواند تهوع و استفراغ را کاهش دهد



تهوع و استفراغ علائم شایع ناراحتی معده است.

زنجبیل، یک ریشه غذایی خوراکی معطر با گوشت زرد روشن، به عنوان یک درمان طبیعی برای هر دو این عارضه استفاده می شود .

زنجبیل را می توان از خام، پخته، آب گرم و یا به عنوان یک مکمل لذت برد و در همه اشکال مؤثر است .

اغلب زنان مبتلا به بیماری صبحگاهی، نوع تهوع و استفراغ می توانند در طول بارداری رخ دهند.

بررسی 6 مطالعات شامل بیش از 500 زن باردار دریافت که مصرف 1 گرم زنجبيل روزانه 5 بار کمتر از تهوع و استفراغ در دوران بارداری بود.

زنجبیل برای افرادی که تحت شیمی درمانی یا جراحی قرار می گیرند نیز مفید است، زیرا این درمان ها می تواند حالت تهوع و استفراغ را تهدید کند.

مصرف 1 گرم زنجبیل روزانه قبل از انجام شیمی و یا جراحی، می تواند به میزان قابل توجهی کاهش شدت این علائم را داشته باشد.

زنجبیل حتی می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای بیماری حرکت استفاده شود. هنگامی که قبل از آن مصرف می شود، می تواند به کاهش شدت علائم تهوع و سرعت بهبودی کمک کند.

چطور این کارها کاملا درک نشده است، اما فرض بر این است که زنجبیل سیگنال سیستم عصبی را در معده تنظیم می کند و سرعت آن را کاهش می دهد که موجب کاهش تهوع و استفراغ می شود .

زنجبيل به طور كلي در نظر گرفته شده است، اما ممكن است كبد سوزش، درد معده و اسهال در دوزهاي بالاتر از 5 گرم در روز رخ دهد.


 

2. بابونه می تواند باعث کاهش استفراغ و ناراحتی روده شود



بابونه، گیاهی با گل سفید، درمان سنتی برای ناراحتی معده است.

بابونه می تواند خشک شود و به یک چای تزئین شود یا به صورت مکمل به صورت دهان تزریق شود.

از لحاظ سنتی، بابونه برای انواع مشکلات روده، از جمله گاز، سوء هاضمه، اسهال، تهوع و استفراغ مورد استفاده قرار گرفته است .

با این حال، با وجود استفاده گسترده از آن، تنها تعداد محدودی از مطالعات، اثربخشی آن را در مورد شکایت های گوارشی دارند.

یک مطالعه کوچک نشان داد که مکمل های بابونه شدت استفراغ را پس از درمان های شیمیایی کاهش می دهد، اما معلوم نیست که آیا اثر مشابهی بر سایر انواع استفراغ دارد.

یک مطالعه حیوانی نشان داد که عصاره بابونه باعث کاهش اسهال در موش ها می شود و باعث کاهش اسپاسم روده و کاهش میزان ترشح آب در مدفوع می شود، اما تحقیقات بیشتر برای بررسی این موضوع در مورد انسان ها ضروری است.

بابونه نیز معمولا در مکمل های گیاهی استفاده می شود که باعث اختلال در متابولیسم، گاز، التهاب و اسهال و همچنین کولیک در نوزادان می شود.

با این حال، از آنجا که بابونه در بسیاری از گیاهان دیگر در این فرمول ها ترکیب شده است، معلوم نیست که آیا اثرات مفید بابونه یا ترکیبی از گیاهان دیگر است.

اگر چه اثرات تسکین دهنده روده بابونه به طور گسترده به رسمیت شناخته شده است، تحقیقات تا کنون نشان نداده است که چگونه آن را برای تسکین ناراحتی معده کمک می کند.


بابونه یک درمان معمول برای معده و ناراحتی روده است اما تحقیقات بیشتر برای درک چگونگی کارکرد آن لازم است.

 


-3نعناع می تواند علائم سندرم روده تحریک پذیر را کاهش دهد



برای برخی افراد، ناراحتی معده از طریق سندرم روده تحریک پذیر ایجاد می شود، یا IBS. IBS یک بیماری مزمن روده است که می تواند درد معده، نفخ، یبوست و اسهال را ایجاد کند.

در حالی که IBS می تواند برای مدیریت مشکل باشد، مطالعات نشان می دهد که نعناع نعنا ممکن است به کاهش علائم ناراحت کننده کمک کند.

مصرف کپسول های روغن نعناع در روز حداقل دو هفته می تواند موجب کاهش درد معده، گاز و اسهال در بزرگسالان مبتلا به IBS شود.

محققان بر این باورند که روغن نخود فرنگی با آرامش بخش کردن ماهیچه های دستگاه گوارش، کاهش شدت اسپاسم روده ای که می تواند باعث درد و اسهال شود .

در حالی که پژوهش امیدوار کننده است، مطالعات بیشتری نیاز به تعیین اینکه آیا برگ چای نعناع یا چای نعناع دارای اثرات مشابهی هستند .

نعناع برای اکثر مردم ایمن است، اما برای افرادی که دارای ریفلاکس، فتق هیاتال، سنگ کلیه یا اختلالات کبد و کیسه صفرا هستند، توصیه نمی شود، زیرا ممکن است این شرایط بدتر شود .


نخود فرنگی، به ویژه هنگامی که به عنوان روغن نعناع نعناع مصرف می شود، ممکن است به کاهش درد معده، التهاب، گاز و اسهال برای کسانی که سندرم روده تحریک پذیر دارند کمک کند.



4. شیرین بیان می تواند باعث کاهش سوء هاضمه شود و می تواند به پیشگیری از زخم معده کمک کند

 


شیرین بیان یک درمان محبوب برای سوء هاضمه است و همچنین ممکن است از زخم های معده معدوم جلوگیری کند.

به طور سنتی، ریشه شیرین بیان تمام شد. امروزه، آن را به عنوان مکمل به نام شیرینی پزی (Degliacyrrhizinated licorice) (DGL) مورد استفاده قرار می دهد.

DGL نسبت به ریشه شیرین بیان منظم ترجیح داده می شود چون دیگر حاوی گلیسیریزین نیست که یک ماده شیمیایی طبیعی در شیرینی است که می تواند باعث عدم تعادل مایع، فشار خون بالا و سطوح پتاسیم در هنگام مصرف در مقادیر زیاد شود.

مطالعات حیوانی و لوله آزمایش نشان می دهد که DGL درد و ناراحتی معده را کاهش می دهد با کاهش التهاب معده و افزایش تولید موکوس برای محافظت از بافت ها از اسید معده مفید است.

این ممکن است مخصوصا برای افراد مبتلا به ناراحتی معده ناشی از اسید معده یا ریفلاکس اسید مفید باشد.

مکمل های DGL همچنین ممکن است به کاهش درد معده و سوء هاضمه از زخم معده ناشی از رشد بیش از حد باکتری های شناخته شده به عنوان H. pylori کمک کنند.

مطالعات متعدد نشان داده است که مکمل های DGL می توانند رشد بیش از حد H. pylori را کاهش دهند، نشانه ها را کاهش می دهند و حتی بهبود زخم معده را افزایش می دهند.

به طور کلی، شیرین بیان یک گیاه تسکین دهنده برای دستگاه روده است و می تواند به کاهش التهاب و عفونت ها کمک کند که ممکن است موجب ناراحتی معده شود.


ریشه شیرین بیان دگلیسیریزین (DGL) می تواند برای کاهش درد معده و سوء هاضمه ناشی از زخم یا ریفلاکس اسید باشد.

 

5. روغن کتان باعث کاهش یبوست و درد معده می شود



Flaxseed، همچنین به نام linseed شناخته می شود، یک بذر کوچک و فیبری است که می تواند به تنظیم حرکات روده و رفع یبوست و درد شکمی کمک کند.

یبوست مزمن به صورت کمتر از 3 حرکت روده در هر هفته تعریف می شود و اغلب با درد و ناراحتی شکمی همراه است

علائم ناراحتی یبوست را از بین ببرید.

بزرگسالانی که تحت بالینی قرار می گیرند، حدود یک اونس (4 میلی لیتر) روغن زیتون در روز را برای دو هفته مصرف کرده و حرکات روده ای بیشتری داشته و بهتر از مداخلات مدفوع بوده اند .

مطالعه دیگری نشان داد که افرادی که کلوچه کتان را می خورند هر روز 30 درصد بیشتر از هر هفته مصرف داروهای خامه را مصرف می کردند .

مطالعات حیوانی مزایای بیشتری از دانه کتان را در بر داشت، از جمله جلوگیری از زخم معده و کاهش اسپاسم روده، اما این اثرات هنوز در انسان تکرار شده است.


غذای کتان و روغن کتان می تواند به تنظیم حرکات روده کمک کند و یبوست را در انسان کاهش دهد. مطالعات حیوانی نشان می دهد که آنها همچنین ممکن است از زخم معده و اسپاسم روده جلوگیری کنند، اما تحقیقات بیشتری لازم است.



6. پاپایا می تواند گوارش را بهبود بخشد و برای زخم ها و انگل ها مفید باشد



پاپایا، همچنین به نام Pawpaw شناخته می شود، یک میوه گرمسیری شیرین و پرتقال است که گاهی اوقات به عنوان یک درمان طبیعی برای سوء هاضمه استفاده می شود.

پاپایا حاوی پاپائین، یک آنزیم قدرتمندی است که پروتئین ها را در مواد غذایی که می خورید را تجزیه می کند و آنها را آسان تر برای هضم و جذب می کند .

بعضی از مردم آنزیم های کافی برای تولید غذا به طور کامل هضم نمی کنند، بنابراین مصرف آنزیم های اضافی، مانند پاپائین، ممکن است به کاهش علائم سوء هاضمه کمک کند.

تحقیقات زیادی در مورد مزایای پاپائین انجام نشده است، اما حداقل یک مطالعه نشان داد که به طور مرتب مصرف کنسانتره پاپایا در بزرگسالان باعث یبوست و نفخ شدن می شود

پاپایا نیز در برخی از کشورهای غربی آفریقا به عنوان یک درمان سنتی برای زخم معده استفاده می شود. تعداد محدودی از مطالعات حیوانی این ادعاها را پشتیبانی می کنند، اما تحقیقات انسانی بیشتر مورد نیاز است .

در نهایت، دانه های پاپایا نیز از طریق دهان به منظور از بین بردن انگل های روده ای که می توانند در روده زندگی می کنند و باعث ناراحتی شدید شکم و سوء تغذیه شوند، گرفته شده است.

مطالعات متعدد نشان داده است که دانه ها واقعا خواص ضد انگلی دارند و می توانند تعداد انگل هایی را که در مدفوع بچه ها منتقل شده اند افزایش دهند.


کنسانتره پاپایا ممکن است به کاهش یبوست، التهاب و زخم معده کمک کند، در حالی که دانه ها ممکن است برای از بین بردن انگل های روده مفید باشند.

 


7. موز سبز به کاهش اسهال کمک می کند

 



معده ناراحتی ناشی از عفونت یا مسمومیت غذایی اغلب همراه با اسهال است.

جالب توجه است، مطالعات متعدد نشان داده است که دادن موزهای پخته شده و سبز به کودکان مبتلا به اسهال می تواند به کاهش میزان، شدت و طول مدت اپیزود کمک کند.

در واقع، یک مطالعه نشان داد که اضافه کردن موز سبز پخته شده تقریبا چهار برابر موثرتر در حذف اسهال از یک رژیم غذایی برنج است .

اثرات ضد افسردگی موز سبز به علت نوع خاصی از فیبر موجود در آن است که به عنوان نشاسته مقاوم شناخته می شود.

نشاسته مقاوم در برابر انسان نمی تواند هضم شود، بنابراین آن را از طریق دستگاه گوارش تمام راه به روده بزرگ، بخش نهایی روده ادامه می دهد.

در حالی که این نتایج قابل توجه است، مطالعات بیشتری لازم است تا ببینیم که موزهای سبز در بزرگسالان اثرات ضد عفونی مشابهی دارند.

علاوه بر این، از آنجایی که نشاسته های مقاوم به قارچ ها به عنوان یک رسوب موز تبدیل می شوند، شناخته نمی شود که آیا موزهای رسی حاوی نشاسته مقاوم به اندازه کافی برای اثرات مشابه هستند


ناراحتی  معده گاهی اوقات می تواند همراه با اسهال باشد. موز سبز حاوی نوعی فیبر است که نشاسته مقاوم در برابر آن است، که در کاهش این نوع اسهال در کودکان بسیار موثر است. تحقیقات بیشتر در بزرگسالان مورد نیاز است.

 

8. غذاهای غنی از پروبیوتیک می توانند جنبش روده را تنظیم کنند

 



گاهی باعث ناراحتی معده می شود که باعث ایجاد اختلال در نوع یا تعداد باکتری های روده می شود.

خوردن غذاهای غنی از پروبیوتیک ها، باکتری هایی که برای روده شما مناسب هستند، ممکن است به اصلاح این اختلال و کاهش نشانه های گاز، نفخ و یا حرکات نامنظم روده کمک کند .

مواد غذایی حاوی پروبیوتیک که به سلامت روده کمک می کند عبارتند از:

ماست: مطالعات متعددی نشان داده است که خوردن ماست حاوی کودهای زنده و فعال باکتری می تواند هر دو یبوست و اسهال را از بین ببرد .
پاستوریزه: پودر کاکائو می تواند به کاهش اسهال مرتبط با آنتیبیوتیک کمک کند و همچنین ممکن است به کاهش یبوست کمک کند.
کافیر: نوشیدن 2 فنجان (500 میلی لیتر) کبد در روز برای یک ماه می تواند به افرادی که دارای یبوست مزمن هستند، به طور منظم حرکت روده را تجربه کنند .

سایر مواد غذایی حاوی پروبیوتیک شامل میسو، ناتو، تمپوه، نارنج، کیمچی و کامبوچا هستند، اما تحقیقات بیشتری لازم است تا تعیین کنند که چگونه روی سلامت روده تاثیر می گذارد.

غذاهای غنی از پروبیوتیک، به ویژه محصولات لبنی تخمیر شده، ممکن است به تنظیم حرکات روده کمک کرده و از یبوست و اسهال کمک بگیرند.

 

9. کربوهیدراتهای کاهنده می توانند به راحتی درد معده را کاهش دهند.

 


کربوهیدراتهای Bland مانند برنج، بلغور جو دوسر، کراکر و نان تست اغلب برای افراد مبتلا به ناراحتی معده توصیه می شوند.

در حالی که این توصیه رایج است، شواهد کمی برای نشان دادن این است که آنها در واقع به کاهش علائم کمک می کنند.

با این حال، بسیاری از مردم می گویند که این غذاها زمانی که احساس خوبی ندارید، آسان تر می شوند .

در حالی که کربوهیدراتهای مضر ممکن است در طی یک بیماری بیشتر شاد باشند، مهم است که در اسرع وقت رژیم غذایی خود را دوباره گسترش دهید. محدود کردن رژیم غذایی خود را بیش از حد ممکن است شما را از گرفتن مقدار کافی از ویتامین ها و مواد معدنی بدن شما نیاز به درمان داشته باشد.


بسیاری از مردم با ناراحتی معده پیدا کردن کربوهیدراتهای مضر را راحت تر از سایر مواد غذایی تحمل می کنند، اما شواهد کمی برای نشان دادن این است که آنها در واقع از بین بردن علائم هستند.



10. پاک کردن مایعات با الکترولیت ها می تواند از کم آبی جلوگیری کند

 



هنگامی که یک معده ناراحت با استفراغ یا اسهال همراه است، تبدیل شدن به آب آشامیدنی آسان است.

استفراغ و اسهال بدن شما را از دست دادن الکترولیت ها، مواد معدنی که حفظ تعادل مایع بدن خود را حفظ می کنند و سیستم عصبی خود را به درستی کار می کنند.

کمبود آب بدن و خسارات الکترولیتی معمولا با نوشیدن مایعات شفاف و خوردن غذاهایی که به طور طبیعی حاوی الکترولیت ها هستند، مانند سدیم و پتاسیم، می توانند از بین بروند.

آب، آب میوه، آب نارگیل، نوشیدنی های ورزشی، سوسن ها و کراکرهای سدیم راه های عالی برای بازگرداندن ناپایداری مایعات و عدم تعادل الکترولیت ها در ارتباط با کم آبی بدن خفیف است .

اگر آب کم آب شدید باشد، نوشیدن یک محلول آبرسانی مجدد حاوی نسبت ایده آل آب، قندها و الکترولیتها ممکن است لازم باشد


خوردن مایعات کافی و دفع الکترولیت های از دست رفته برای افرادی که دچار استفراغ یا اسهال می شوند بسیار مهم است.



نکات آخر



غذاهای زیادی وجود دارد که می تواند باعث تخریب معده شود.

گیاهان و ادویه جات مانند زنجبیل، بابونه، نعناع و شیرین بیان دارای خواص معطر طبیعی هستند، در حالی که میوه ها مانند پاپایا و موز سبز می توانند هضم را بهبود بخشند.

اجتناب از غذاهای بالا FODMAP به برخی افراد کمک می کند تا گاز، نفخ و اسهال را از بین ببرند، در حالی که غذاهای پروبیوتیک مانند ماست و کفیر می توانند به تنظیم حرکات روده کمک کنند.

هنگامی که یک معده ناراحت با استفراغ یا اسهال همراه است، مطمئن شوید که الکترولیت ها را هیدراته کرده و دوباره پر کنید. شما همچنین ممکن است کربوهیدرات های نرم را پیدا کنید که به راحتی نگه دارید.

در حالی که معمولا زمانیکه یک معده ناراحت کننده را تجربه می کنید، خوردن این غذاها به شما کمک می کند که احساس خوبی داشته باشید و در مسیر بهبودی قرار بگیرید.

 

منتشر کننده : های سلامت