مادرانه

تولد طبیعی در مقابل سزارین؛ جوانب مثبت و منفی

دوشنبه , 21 خرداد 1397پرنیت خبر
تولد طبیعی در مقابل سزارین؛ جوانب مثبت و منفی

عده زیادی از مادرانی که برای اولین بار باردار شده اند از ترس درد حین زایمان به سزارین پناه می برند، غافل از این که پس از عمل باید درد زیادی تحمل کنند. ضمن این که هر بار جراحی سزارین به ایجاد چسبندگی هایی داخل شکم منجر می گردد که سرانجام باعث دردهای مزمن طولانی در سال های بعد می شود.‌

تولد طبیعی در مقابل سزارین؛ جوانب مثبت و منفی



نوزادان می توانند به دو طریق وارد این دنیا شوند: زنان باردار می توانند تولدطبیعی  یا سزارین داشته باشند، اما هدف نهایی هر دو روش تحویل دادن ایمن یک کودک سالم است.این مطلب توسط های سلامت تهیه شده است.

در برخی موارد، بخش های  سزارین به دلایل پزشکی برنامه ریزی می شوند که باعث می شود زایمان طبیعی بیش از حد خطرناک باشد. یک زن ممکن است پیش از این متوجه شود که به بخش سزارین نیاز دارد و آن را برنامه ریزی می کند زیرا او انتظار دارد دوقلوها یا چندتایی دیگر داشته باشد یا اینکه ممکن است یک بیماری پزشکی مانند دیابت یا فشار خون بالا داشته باشد. زایمان سزارین نیز ممکن است پیش از زمان برنامه ریزی شود زیرا ممکن است یک زن باردار عفونتی داشته باشد که میتواند در طی زایمان به همراه نوزادش مانند ویروس HIV یا تبخال تناسلی عبور کند و یا در دوران بارداری مشکلات جفتی را تجربه کند.

زایمان سزارین نیز ممکن است در شرایط خاصی نظیر انتقال کودک بسیار بزرگ به یک مادر با یک لگن کوچک، یا اگر کودک در موقعیت پایین قرار دارد و تلاش برای تبدیل نوزاد به این موقعیت قبل از تولد، ضروری باشد.

گاهی اوقات تصمیم یک متخصص زنان و زایمان برای انجام زایمان سزارین غیر برنامه ریزی شده است و به دلایلی اضطراری انجام می شود، زیرا سلامتی مادر، کودک یا هر دو آنها در معرض خطر است. این ممکن است به دلیل مشکل در دوران بارداری یا قبل از زایمان رسیده باشد، مثل اینکه اگر کار به آرامی اتفاق می افتد یا اگر کودک اکسیژن کافی نداشته باشد، ممکن است خطری رخ دهد.
 

 

جنبه های تولد طبیعی برای مادر



 داشتن زایمان طبیعی یک فرآیند طولانی است که می تواند جسورانه  و خسته کننده باشد و برای مادر سخت است. اما یکی از مزایای داشتن تولد طبیعی این است که مدت اقامت در بیمارستان کوتاهتر و زمان بهبودی در مقایسه با زایمان سزارین است.


زنانی که زایمان طبیعی دارند، از جراحی بزرگ و خطرات مرتبط با آن، از جمله خونریزی شدید، زخم، عفونت، واکنش به بیهوشی و درد طولانی مدت جلوگیری می کنند. و از آنجا که مادر جراحی انجام نداده است، او می تواند کودک خود را نگه دارد و کودک زودتر از شیر مادر تغذیه کند.

 


مضرات تولد طبیعی برای مادر



در طی زایمان طبیعی، خطر ایجاد کمبود ویتامین B1 در پوست و بافت اطراف واژن وجود دارد، در حالی که جنین از طریق کانال تولد حرکت می کند. اگر کشش و پاره شدن شدید باشد، یک زن ممکن است بخیه بیاورد یا این می تواند موجب ضعف یا صدمه به عضلات لگن شود که عملکرد ادرار و روده او را کنترل می کند.

برخی مطالعات نشان داده اند که زنان دارای زایمان طبیعی به احتمال زیاد دارای مشکلات روانی یا بی اختیاری ادراری نسبت به زنان دارای زایمان سزارین هستند. آنها هنگام سرفه، عطسه کردن یا خندیدن نیز ممکن است نسبت به ادرار نشت کنند.

بعد از زایمان طبیعی، یک زن همچنین ممکن است درد طولانی در ناحیه شکم، ناحیه بین واژن و مقعد داشته باشد.

 


جوانب مثبت و منفی تولد طبیعی برای نوزاد



بعضی از مزایا برای نوزادانی که به صورت طبیعی متولد می شوند، این است که مادر با تماس زودهنگام با نوزاد خود، از زنی که تحت عمل جراحی قرار دارد، زودتر تماس می گیرد و می تواند زودتر شیردهی را آغاز کند.

 در طول زایمان طبیعی ، عضلات درگیر در این فرآیند بیشتر از مایع موجود در ریه های نوزادان فشرده می شوند که مفید است زیرا باعث می شود نوزادان کمتر در معرض مشکلات تنفسی در هنگام تولد قرار گیرند. نوزادانی که به صورت طبیعی متولد می شوند، دوز زودرس باکتری های خوب را نیز از طریق کانال تولد مادر خود می برند که می تواند سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت کند و از روده های خود محافظت کند.


.
جوانب مثبت سزارین برای مادر



اگر یک زن واجد شرایط دریافت زایمان طبیعی باشد، بنابراین مزایای زیادی برای داشتن زایمان سزارین وجود ندارد.

با این حال، اگر یک زن باردار می داند که او به زایمان سزارین نیاز دارد، تولد جراحی می تواند پیش از آن برنامه ریزی شده باشد ، وآن  راحت تر و قابل پیش بینی تر از تولد طبیعی است .

 


جوانب منفی زایمان سزارین برای مادر



یک زن که زایمان سزارین دارد معمولا در بیمارستان مدت طولانی تری بستری  می شود، به طور متوسط ​​دو تا چهار روز در مقایسه با یک زن  که زایمان طبیعی دارد،در بیمارستان است. داشتن زایمان سزارین نیز باعث افزایش خطر ابتلا به مشکلات جسمی پس از زایمان می شود، مانند درد و عفونت در محل برش و درد طولانی مدت.

از آنجا که یک زن تحت عمل جراحی قرار می گیرد،  زایمان سزارین  شامل افزایش خطر ابتلا به سرماخوردگی و افزایش خطر ابتلا به عفونت می شود. روده یا مثانه می تواند در طول عمل جراحت کند یا ممکن است یک لخته خون ایجاد شود.

یک مطالعه بررسی شده است که زنانی که زایمان سزارین داردند نوزادشان دیرتر از نوزادی که طبیعی متولد شده است از شیر مادر تغذیه می کند.

دوره بهبودی پس از زایمان سزارین نیز طولانی تر است زیرا یک زن ممکن است درد و ناراحتی بیشتری در شکم داشته باشد، زیرا پوست و اعصاب که در اطراف جراحت جراحی قرار دارند، نیاز به زمان برای بهبودی دارند، اغلب حداقل دو ماه.

طبق یک مطالعه فرانسوی، زنانی که زایمان سزارین دارند سه برابر بیشتر نسبت به زایمان طبیعی ، به علت بیشتر لخته شدن خون، عفونت و عوارض ناشی از بیهوشی، میمیرند.


 

جوانب مثبت و منفی زایمان سزارین  برای نوزاد

 

نوزادانی که از طریق زایمان سزارین  متولد می شوند خطر ابتلا به آسم را تا 12 سال افزایش می دهند و خطر ابتلا به چاقی را تا 5 سالگی افزایش می دهند.

نوزادان متولد شده توسط بخش سزارین ممکن است بیشتر در معرض مشکلات تنفسی در هنگام تولد و حتی در دوران کودکی مانند آسم باشند.

 در طول  زایمان سزارین ، یک خطر کوچک وجود دارد که یک کودک بتواند در طی عمل جراحی برداشته شود. به دلایلی که هنوز معلوم نیست، برخی مطالعات همچنین نشان دادند که ارتباط بین نوزادانی که از زایمان سزارین دریافت شده اند و خطر ابتلا به چاقی را به عنوان کودکان و بزرگسالان افزایش می دهند. یک توضیح احتمالی این است که زنان دارای چاقی یا دیابت حاملگی احتمال بیشتری دارند که زایمان سزارین داشته باشند.

 

تولد سزارین: خطرات و منافع چیست؟




زایمان سزارین یا طبیعی؛ بهترین گزینه کدام است؟

 


اگر هیچ مشکلی در دوران بارداری یا زایمان وجود نداشته باشد، تولد طبیعی ایمن تر از تولد سزارین است. این برای بارداری فعلی شما و برای هر حاملگی آینده درست است، چرا که عوارض با زایمان سزارین شایع تر است. تولد طبیعی نیز برای باروری آینده شما بهتر است.

 سزارین شامل عمل جراحی بزرگ در ناحیه شکم و لگن شما می شود و گاهی اوقات عوارض و مجددا پذیرش به بیمارستان نیز اتفاق می افتد.

با این حال، برای اولین سزارین عوارض جدی، به ویژه اگر برنامه ریزی شده است، نادر است، وبرای شما مناسب و سالم است.

گاهی اوقات زایمان سزارین برای صرفه جویی در زندگی مادر یا کودک مورد نیاز است، و در این صورت بی خطر ترین گزینه است. اگر کار شما ایجاد شده است و هنوز پیشرفت نکرده است، ممکن است لازم باشد سزارین را نیز در نظر بگیرید.

در بعضی موارد، پزشک ممکن است به شما در انتخاب بین القاء و داشتن سزارین کمک کند. داشتن کار القا شده می تواند منجر به مداخلات بیشتر، مانند تولد کمک بخشی و یا فورسپس، و همچنین این خطرات را به همراه داشته باشد. بنابراین شما و دکتر شما باید این خطرات را در برابر خطرات سزارین وزن کنید.

زمان هایی وجود دارد که تصمیمی روشن نیست. این امر به شما و دکتر شما بستگی دارد تا خطرات و مزایای داشتن سزارین را محاسبه کنید و تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما مناسب است. این ممکن است قبل از اینکه شما به علت زایمان، یا در حالی که شما در کار هستید، پیشی بگیرد، بنابراین دانستن حقایق ممکن است به شما در آماده سازی کمک کند.

 


خطر زایمان سزارین چیست؟

 


درد



بعد از عمل، به مدت چند ساعت به بهبود تسکین نیاز خواهید داشت و زمان بیشتری برای بهبودی خواهد داشت تا اینکه اگر تولد ساده طبیعی دارید. شما احتمالا درد زخم خود را برای چند روز اول و ناراحتی در شکم خود حداقل در هفته اول یا بعد از عمل، در حالی که بدن شما بهبود می یابد احساس درد می کنید.

سزارین ممکن است برخی از فعالیت های روزانه شما را تحت تاثیر قرار دهد. حدود یک تا ده زن ناراحتی شکمی دارند که چند ماه پس از عمل جراحی ادامه دارد.


خون ریزی



شما خون بیشتری را با زایمان سزارین از دست خواهید داد. اکثر خونریزی ها در زمان عمل جراحی انجام می شود بنابراین توسط پزشک شما مدیریت می شود. با این وجود یکی از خطرات اصلی تولد سزارین خونریزی بیش از انتظار می رود در طی این روش. خونریزی بسیار سنگین غیرعادی است، اما ممکن است به این معنی باشد که شما نیاز به انتقال خون دارید. این ممکن است ترسناک باشد، اما شما در جای مناسب برای سرعت عمل قرار می گیرید.



عفونت



حدود یک نفر در 12 زن عفونت را پس از داشتن یک زایمان سزارین دریافت می کند، بنابراین قبل از اینکه به جراحی بروید، یک دوز آنتی بیوتیک را برای کاهش خطر خود خواهید داشت.

سه عفونت اصلی عبارتند از:

عفونت زخم شما علائم شامل قرمزی و ترشحات، بدتر شدن درد در زخم و جداسازی زخم است. اگر دچار دیابت یا اضافه وزن یا چاقی هستید احتمالا بیشتر اتفاق می افتد.


عفونت رحم (رحم) به نام آندومتریت. علائم شامل خونریزی شدید، خونریزی نامنظم، ترشح بد بو یا تب بعد از تولد است.


عفونت مجاری ادراری به علت کاتتریسازی داشتن یک لوله نازک برای خالی کردن مثانه). علائم عبارتند از درد کم در شکم یا کشاله ران، درجه حرارت بالا، سردی و سردرگمی. )



لخته خون



هر جراحی شانس خود را برای ایجاد لخته شدن خون افزایش می دهد، و این می تواند جدی باشد، بسته به محل لخته شدن لگن. اگر لخته در ریه ها (آمبولی ریوی) قرار بگیرد، حتی می تواند تهدید کننده زندگی باشد. علائم عبارتند از سرفه یا تنگی نفس، یا درد و تورم. اگر بعد از سزارین شما هر یک از این علائم را متوجه شوید، با پزشک خود تماس بگیرید.





چسبندگی



سزارین خطر ابتلا به چسبندگی را در شما ایجاد می کند. چسبندگی باندی از بافت اسکار است که می تواند اعضای بدن را در شکم خود به یکدیگر و یا در داخل دیواره شکم شما ایجاد کند.

دشوار است بگویم که دقیقا چقدر زنان تحت چسبندگی پس از یک زایمان سزارین قرار دارند، چرا که اغلب نشانه های آن را ایجاد نمی کنند، اما احتمال دارد که حدود یک تا چهار زن که سزارین داشته باشند چسبندگی داشته باشند. با این حال، میزان چسبندگی سزارین بیشتری را به وجود می آورد.

چسبندگی می تواند دردناک باشد، زیرا حرکات اندام های داخلی شما را محدود می کند. اگر چه این شایع نیست، اگر گاهی اوقات آنها را به اعضای همسایه فشار می دهند یا آنها را بلوک می کنند، گاهی اوقات می توانند به مشکلات انسداد روده و باروری منجر شوند.

 

اثر بیهوشی



اکثر سزارین ها با یک اپیدورال یا نخاعی انجام می شود تا شکم خود را خنثی کند، زیرا از داشتن بیهوشی عمومی بهتر است. اما داشتن هر گونه بیهوشی یک خطر کوچک است. پس از اپیدورال یا نخاع، ممکن است شما داشته باشید:

سردرد شدید. این مسئله بین یک تا 100 و یکی از 500 زن تاثیر می گذارد و احتمال بیشتری دارد اگر بیش از یک نوع بی حسی منطقه ای را پیش از تولد داشته باشید.
آسیب عصبی اگر چه این به ندرت اتفاق می افتد و معمولا تنها چند روز یا چند هفته طول می کشد. آسیب دائمی عصب بسیار نادر است.



آیا باید بعد از سزارین نگران عوارض جدی باشم؟

 


حدود یک تا ده زن باید بعد از سزارین بخاطر عوارض، مدت زمان زیادی را صرف یک واحد وابسته به وابستگی کنند. در یک واحد وابستگی به بالا، کارکنان بیمارستان می توانند مراقبت های یک به یک بیشتر از شما داشته باشند که ممکن است در یک بخش عادی داشته باشید. کودک شما می تواند با یک واحد وابستگی بالا با شما باقی بماند.

خوشبختانه، عوارض جدی نادر هستند، اگرچه سه یا بیشتر از سزارین داشته اند. این شامل:

آسیب به روده یا مثانه شما. این اتفاق در حدود یک زن در 1000 اتفاق می افتد.
آسیب به لوله هایی که کلیه ها را به مثانه وصل می کنند. این بسیار نادر است و حدود سه در 10،000 زن اتفاق می افتد.


خطر نیاز به درمان بیشتر بعد از سزارین نیز کوچک است، اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پس از سزارین به مراقبت شدید مراجعه کنید. این اتفاق می افتد به حدود نه در هر 1000 زن.
داشتن یک عمل اضطراری برای برداشتن رحم (هیسترکتومی). این اتفاق می افتد به حدود هفت در 1000 زن.
نیاز به جراحی بیشتر در تاریخ بعد. این اتفاق می افتد به حدود پنج در 1000 زن.



پس از سزارین خطر ابتلا به نوزاد من چیست؟

 


کودک شما احتمالا کاملا خوب است، در طول و بعد از سزارین. بعضی از نوزادان ممکن است به مشکلات تنفسی برسند. این مشکلات معمولا جدی نیست، اما بعضی اوقات نوزادان نیاز به مراقبت ویژه ای دارند تا به آنها کمک کند تا بهبود یابد.

اگر کودک شما زودرس است و با سزارین متولد شده، مشکلات تنفسی بیشتر است.

حدود یک نفر در 50 نوزاد به طور تصادفی با اسکنر دکتر رد می شود، اما معمولا بدون هیچ گونه صدمه ای بهبود می یابد.

نوزادان متولد سزارین به احتمال زیاد نیاز به اقامت در بخش مراقبت های نوزادان بیشتر از نوزادانی که به طور واژینال متولد شده اند.

در بلند مدت، زایمان سزارین ممکن است خطر ابتلا به آسم را در دوران کودکی افزایش دهد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است خطر ابتلا به اضافه وزن نیز کمی افزایش یابد اما برای درک این پیوند لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود.

 

آیا داشتن سزارین بر حاملگی های آینده تاثیر می گذارد؟

 


احتمالا هنگامی که یک سزارین داشته اید، احتمال بیشتری دارید که سزارین دیگری در حاملگی های آینده داشته باشید. اما این همیشه ثابت نیست.

داشتن سزارین باعث افزایش خطر ابتلا به پلاکتی (placenta praevia) می شود. داشتن جفت نازک دروغی در حاملگی های آینده، خطر ابتلای شما به جفت شدن جفت را افزایش می دهد (به خصوص اگر دو یا چند سزارین داشته باشید). این عوارض می تواند سبب از دست دادن مقدار زیادی خون در هنگام تولد شود، نیاز بیشتری به انتقال خون و احتمالا هیسترکتومی دارد.

خطر کمی از زخم در رحم شما وجود دارد که در حاملگی یا تولد آینده (پارگی رحم) باز می شود، گرچه این غیر معمول است. در مورد یک مورد از 200 زن که سزارین قبلی را تجربه کرده اند، هنگام تلاش برای یک VBAC تجربه می کنند. اطمینان حاصل کنید که ماما ماموریت شما را برای پیشرفت و مدت کار شما نظارت خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که شانس این اتفاق کوچک است.

متأسفانه، و به دلایلی که هنوز درک نمی کنیم، اگر سزارین داشته باشید، احتمال تولد نوزاد در حاملگی در آینده نیز افزایش می یابد، گرچه هنوز هم غیر معمول است. زایمان زودرس بر چهار زن مبتلا به زایمان سزارین اثر می گذارد، در مقایسه با دو نفر از 1000 زایمان که به زایمان طبیعی داده می شود.

 

پس از زایمان سزارین چه چیزی باید بدانم؟

 


خبر خوب این است که اگر شما مناسب، سالم و بدون اضافه وزن هستید، احتمالا به خوبی از سزارین شما بهبود پیدا می کند. گاهی اوقات عوارض، مانند خونریزی و عفونت، می تواند باعث بهبودی تر شدن ریکاوری شود و باعث می شود بیمارستان طولانی تر شود. به همین دلایل حدود چهار نفر از هر 100 زن نیز به بیمارستان منتقل می شوند.

ممکن است شما داستان های ترسناکی درباره افسردگی پس از زایمان را شنیده باشید یا اینکه بعد از سزارین شیر دادن به آن دشوار است. سعی نکنید این نگران باشید که شما اگرچه افسردگی پس از زایمان در زنان مبتلا به سزارین شایع تر از زنانی که زایمان طبیعی داشتند است اما، میزان آن ها مشابه است.

اگر می خواهید نوزادتان را شیر بدهید ، ابتدا از مشاور ماما یا مشاور تغذیه بخواهید به شما کمک کند  ممکن است شما نیاز به حمایت بیشتر از یک زن که تولد طبیعی داشت، داشته باشید ، مانند کمک فیزیکی برای گرفتن نوزادتان در موقعیت مناسب. با این حال، هنگامی که شما شروع به کار کرده اید، شانس موفقیت شما همانند مادری است که  زایمان طبیعی داشته است.

 

مزایای تولد سزارین چیست؟


اگر پزشک شما به سزارین توصیه کرده است که سزارین داشته باشد، می توانید بدانید که این احتمالا امن ترین راه برای تولد نوزاد شما و زایمان شما خواهد بود.

داشتن سزارین برنامه ریزی شده نیز بدان معنی است که شما می دانید چه زمانی نوزاد شما متولد شود.

شما درد انقباضات را برای مقابله با آن ندارید و شما نباید نگران نابود شدن در ناحیه بین واژن و عبور مجدد (پروینوم) باشید.

ممکن است هنوز ناراحتی هایی را تجربه کنید که ممکن است از تولد واژن حاصل شود، اما یک سزارین برنامه ریزی شده ممکن است احتمال کمتر زیر را داشته باشد:

درد از کبودی یا بخیه به واژن و پروینوم شما.


خونریزی شدید در چند روز اول پس از تولد


نگرانی در هنگام سرفه کردن یا خندیدن (بی اختیاری استرس)، هرچند این موضوع هنوز در مورد یک مورد در 25 زن سه ماه پس از سزارین تاثیر می گذارد.


بارداری می تواند کف لگن شما را تضعیف کند. بنابراین مهم است که تمرینات کف لگن را در دوران بارداری و همچنین پس از آن انجام دهید، با این حال به شما تولد داده شده است. هنگامی که دکتر شما به شما تمام داده است، می توانید این تمرین پس از زایمان برای هسته و لگن  را امتحان کنید.

 

منتشر کننده: های سلامت