سبک زندگی سالم

کودک آزاری – چیزهایی که باید بدانید

سه شنبه , 29 خرداد 1397پرنیت خبر
کودک آزاری – چیزهایی که باید بدانید

کودک آزاری ، آزار جنسی کودکان ، تجاوز به کودکان کلماتی هستند که این روزها هر ثانیه و ساعت با مضامین مختلف در شبکه های اجتماعی در مورد آن صحبت می شود. اخباری فاجعه بار به صورت روزانه از انواع و اقسام اذیت و آزار جنسی کودکان دست به دست می چرخد. ظاهرا کودک آزاری زخمی کهنه در این سرزمین بوده که تازه سر باز کرده...‌

کودک آزاری – چیزهایی که باید بدانید

 

سوءاستفاده کودک چیست؟

 


چهار نوع از سوء استفاده از کودکان وجود دارد که به کودک آسیب می رساند:

سوء استفاده فیزیکی

سوء استفاده جنسی

سوء استفاده عاطفی

بی توجهی .

 

کودک آزاری ، آزار جنسی کودکان ، تجاوز به کودکان کلماتی هستند که این روزها هر ثانیه و ساعت با مضامین مختلف در شبکه های اجتماعی در مورد آن صحبت می شود. اخباری فاجعه بار به صورت روزانه از انواع و اقسام اذیت و آزار جنسی کودکان دست به دست می چرخد. ظاهرا کودک آزاری زخمی کهنه در این سرزمین بوده که تازه سر باز کرده.این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.

 

اطلاعاتی که در مورد کودک آزاری باید بدانیم؟

 

کودک آزاری ها به خصوص کودک آزاری های جنسی در جامعه ما افشا نمی‌شود، این مسله باعث حادتر شدن این موضوع شده است.
80% کودک آزاری ها در موقعیت های دونفره اتفاق می افتد.
60% کودکان توسط کسانی آزار دیدند که مورد اعتماد افراد خانواده بوده اند و به طور طولانی با کودک تعامل داشته اند.
90% موارد؛ کودک یا خانواده ،فرد مهاجم را از قبل می‌شناختند.

 

اما برای مقابله با کودک آزاری چه باید کرد؟

 

آموزش های متناسب با سن کودک می‌تواند ازسه سالگی آغاز گردد، این آموزش‌ها می‌تواند در مورد نقاط ممنوعه بدن و نحوه برخورد با افرادی که این قوانین را رعایت نمی‌کنند باشد. بهترین نحوه آموزش به کودکان خردسال داستان‌ها هستند. دوتا کتاب “بدن من مال خودمه” و “تپلی:به بدن من دست نزن” و کتاب “هیس بی هیس” را می‌توانید به والدینی که بچه های نوزاد دارند هدیه دهید.
توجه داشته باشید که احترام به ملکیت کودک بر بدنش باید از خود خانواده و اطرافیان شروع شود. قبل از بغل کردن و یا بوسیدن کودک از او اجازه بگیرید تا کودک درک کند بر بدن خودش مالکیت دارد و از اطرافیان هم بخواید که از کودک اجازه بگیرند.
سعی کنید با کودک خود رابطه موثری داشته باشید. ایجاد فضای امن برای گفتگو، به دور از سرزنش تاثیرگذار خواهد بود. این فضا کمک خواهد کرد تا کودکان در مورد کم اهمیت ترین مسایل نیز با شما صحبت کنند. زیرا یکی از ترفندهای کودک آزارها تشویق و تهدید کودک به سکوت است.


کودک آزاری را گزاش دهید:

شماره های ضروری 110 و 123 و نحوه ی تماس گرفتن با این شماره ها را به کودک آموزش دهید.
به نحوه برخورد با همه کودکان حساس باشیم و اگر در همسایگی خود کودکی وجود دارد که مورد آزار و اذیت قرار میگیرد به 123 (اورژانس اجتماعی) اطلاع دهید.
از مسئولین بخواهیم هرچه زودتر لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را تصویب نمایند. تا بیش از این فرصت آزار رساندن به کودکان سرزمینمان را به مهجامین ندهیم.

لطفا اطلاعات خود را از کودک آزاری و شیوه های پیشگیری از آن و همچنین آموزش موارد لازم به کودکان بالا ببرید. این روزها قدرت شبکه اجتماعی باعث انتقال سریع اطلاعات و آگاهی سریعتر مردم شده است ، از ویدیوها و آموزش هایی که در این خصوص ارائه می شود غافل نشوید.

 

سوء استفاده از کودکان و نادیده گرفتن



سوء استفاده از کودک شایع است. مهم است که خطرات سوء استفاده از فرزندتان را درک کنید و آن را کاهش دهید و خود را با علائم سوء استفاده آشنا کنید.

هر ساله حدود 3 میلیون مورد آزار و اذیت و سوء استفاده از کودکان شامل تقریبا 5.5 میلیون کودک گزارش شده است. اکثر موارد گزارش شده به خدمات محافظتی کودک شامل بی توجهی و پس از سوء استفاده جسمی و جنسی است. در میان اطفال مورد آزار و اذیت، همپوشانی قابل ملاحظه ای وجود دارد که بسیاری از آنها از سوء استفاده های فیزیکی، سوء استفاده جنسی و / یا غفلت رنج می برند.

سوءاستفاده جنسی از هرگونه فعالیت جنسی است که کودک نمیتواند آن را درک کند یا رضایت دهد. این شامل اعمال مانند لطافت، تماس دهانی و تناسلی و مقاربت جنسی و مقعدی است. همچنین شامل نمایشگزاري، فضولي و مواجهه با پورنوگرافي است. مطالعات نشان داده اند که تا یک تا چهار دختر و یک تا هشت پسر پس از 18 سالگی مورد سوء استفاده جنسی قرار می گیرند.

بدرفتاری فیزیکی هنگامی رخ می دهد که بدن یک کودک در اثر ضربه زدن، لگد زدن، تکان دادن، سوختن یا نشان دادن نیروی دیگر مجروح شود. یک مطالعه نشان می دهد که حدود 1 مورد از 20 کودک در طول زندگی آنها مورد آزار و اذیت فیزیکی قرار گرفته است.

 


عوامل خطر سوء استفاده و نادیده گرفتن



اغلب سوء استفاده از کودک در خانواده اتفاق می افتد. عوامل خطر شامل افسردگی والدین یا سایر مسائل مربوط به سلامت روان، سابقه خانوادگی سوء استفاده از کودکی و خشونت خانگی است.

غفلت از کودکان و سایر اشکال بدرفتاری نیز در خانواده های فقیرنشین و در بین والدینی که نوجوان هستند یا از مواد مخدر یا الکل مصرف می کنند، رایج تر است. بیشتر بچه ها توسط یک مراقب یا کسی که می شناسند مورد سوء استفاده قرار می گیرند و از سوی یک غریبه به خارج از خانه سوء استفاده می شود.

غفلت کودک می تواند شامل بی توجهی فیزیکی (عدم ارائه غذا، لباس، پناهگاه و یا سایر نیازهای فیزیکی)، بی توجهی عاطفی (عدم ارائه عشق، راحتی یا محبت) یا بی توجهی پزشکی (عدم ارائه مراقبت های پزشکی مورد نیاز). سوءاستفاده روانی یا عاطفی از همه موارد فوق است، اما همچنین می تواند به سوء استفاده از کلام مرتبط باشد، که می تواند به خود ارزش و رفاه احساسی کودک آسیب برساند.

 


علائم و نشانه ها



هنگامی که یک کودک مورد آزار قرار گرفته است، همیشه آسان نیست. بچه هایی که مورد اذیت واقع شده اند اغلب می ترسند به کسی بگویند، زیرا فکر می کنند آنها مورد سرزنش قرار می گیرند یا هیچکس به آنها اعتقاد ندارد. گاهی اوقات آنها آرام می مانند، زیرا افرادی که آنها را مورد آزار و اذیت قرار می دهند، کسی است که خیلی دوست دارد یا به خاطر ترس یا هر دو.

والدین نیز تمایل دارند علائم و نشانه های سوء استفاده را نادیده بگیرند، زیرا نمی خواهند با حقیقت مواجه شوند. این یک اشتباه جدی است. کودکانی که مورد تجاوز قرار گرفته اند نیاز به حمایت و درمان ویژه را در اسرع وقت دارند. هر چه طولانی تر او را مورد سوء استفاده قرار می دهد یا برای مقابله با اوضاع به سر می برد، سخت تر است که کودکان بتوانند از لحاظ جسمی و ذهنی به درستی بهبود یابند.

هیچ رفتاری وجود ندارد که به نوع خاصی از سوءاستفاده یا غفلت کودک مربوط باشد. در اینجا یک لیست کوتاه از علائم فیزیکی و تغییرات رفتاری در کودکان است که ممکن است با سوء استفاده یا غفلت روبرو شوند:

 


علائم فیزیکی



هر گونه آسیب (کبودی، سوزش، شکستگی، آسیب شکمی یا سر) که قابل توضیح نیست
عدم اضافه وزن یا افزایش ناگهانی وزن قابل توجه
درد ناحیه یا خونریزی
یک بیماری منتقله از راه جنسی

تغییرات دیگری که باید موجب نگرانی شود:

رفتار ترسناک (کابوس، افسردگی، ترس های غیر معمول)
درد شکم، رطوبت (به خصوص اگر کودک قبلا آموزش دیده است)
تلاش برای فرار کردن
رفتار جنسی شدید که برای سن کودکی نامناسب است
تغییر ناگهانی اعتماد به نفس
سردرد یا معده بدون علت پزشکی
ترس غیر طبیعی، افزایش کابوس
شکست در مدرسه
رفتار بسیار منفعلانه یا تهاجمی
رفتار ناخوشایند مهربانانه یا برداشت اجتماعی
اشتهای بزرگ و سرقت مواد غذایی



پیامدهای بلندمدت



در اغلب موارد، کودکان مورد سوء استفاده یا نادیده گرفته شده از سلامت روانی بیشتر نسبت به آسیب های فیزیکی رنج می برند. سوء استفاده و غفلت احساسی و روحی، کودک را از ابزارهایی که برای مقابله با استرس مقابله می کنند، نادیده می گیرند و مهارت های جدیدی را برای تبدیل شدن به انعطاف پذیر، قوی و موفق می دانند. بنابراین کودکانی که مرتکب شده یا نادیده گرفته میشوند ممکن است واکنشهای گسترده ای داشته باشند و حتی ممکن است افسرده یا رفتار خودکشی، بیقراری یا خشونت آمیز شوند. وقتی او بزرگتر می شود، ممکن است از مواد مخدر یا الکل استفاده کند، او به عنوان یک بزرگسال ممکن است با مشکلات زناشویی و جنسی، افسردگی و یا رفتار خودکشی روبه رو شود.

همه بچه های مورد آزار و شکنجه واکنش های شدید ندارند. معمولا جوانتر از کودک، هرچه طول ادامه سوءاستفاده ادامه پیدا می کند و رابطه ی کودک با سوء استفاده کننده نزدیک تر می شود، اثرات سلامت روان بیشتر خواهد بود. یک رابطه نزدیک با یک بزرگسال بسیار حمایت کننده می تواند انعطاف پذیری را افزایش دهد و برخی از تاثیرات را کاهش دهد.

 


کمک گرفتن



اگر شما معتقدید فرزندتان مورد آزار قرار گرفته است، بلافاصله از کودک متخصص اطفال و یا یک سازمان حفاظت کننده محلی کمک بگیرید. پزشکان قانونی مجبور به گزارش همه موارد مشکوک سوء استفاده یا بی توجهی به مقامات دولتی هستند. پزشک متخصص اطفال همچنین هر گونه آسیب یا شرایط پزشکی را شناسایی و درمان خواهد کرد، توصیه یک درمانگر و ارائه اطلاعات لازم به محققین. در صورت لزوم پزشک همچنین ممکن است در دادگاه شهادت دهد تا برای محافظت قانونی از کودک یا پیگرد قانونی شخصی که مظنون به سوءاستفاده یا غفلت باشد، حمایت قانونی شود.

اگر کودک شما مورد آزار قرار گرفته باشد، ممکن است تنها کسی باشد که بتواند به او کمک کند. دلیل خوبی برای تاخیر در گزارش دادن سوء ظنهای سوء استفاده شما وجود ندارد. رد کردن مشکل تنها وضعیت را بدتر می کند، به طوری که امکان سوءاستفاده یا غفلت را به سمت عدم کنترل و کاهش شانس فرزندتان برای سلامت جسمی و روحی و رفاه مطلوب کاهش دهد.

در هر مورد سوء استفاده یا غفلت، ایمنی کودک نگرانی اصلی است. او باید در یک محیط امن و بدون پتانسیل برای ادامه سوء استفاده و غفلت قرار گیرد.

 


جلوگیری از سوء استفاده و نادیده گرفتن



دلایل اصلی بدرفتاری فیزیکی و روانی کودکان در خانواده اغلب احساسات والدینی از انزوا، استرس و ناامیدی است. والدین نیاز به حمایت و اطمینان بیشتری دارند تا فرزندانشان مسئولیت پذیر باشند. آنها باید آموزش دهند که چگونه احساسات خود را از سرخوردگی و خشم  کنار بگذارند. آنها همچنین نیازمند همراهی دیگران هستند که در طول بحران گوش خواهند داد و کمک خواهند کرد.

نظارت شخصی و مشارکت در فعالیت های فرزندتان بهترین راه برای جلوگیری از سوء استفاده جنسی و جنسی خارج از خانه است. توجه دقیق به گزارشات کودک خود و واکنش به تجربیات خود در مراقبت از کودک و مدرسه داشته باشید. همیشه اگر فرزندتان به شما می گوید که او مرتکب اشتباه شده است یا اگر تغییری ناگهانی ناگهانی در رفتار داشته باشد، همیشه تحقیق کنید.

اگر چه شما نمی خواهید کودک خود را بترسانید، می توانید به برخی از قوانین اساسی ایمنی در یک روش غیر تهدید آمیز آموزش دهید. او را آموزش دهید تا فاصله خود را از غریبه ها دور نگه دارید تا از سرزمین نا آشنا از شما سرزنش نکنید، وقتی که کسی از او می خواهد کاری را علیه اراده او انجام دهد و همیشه به شما بگوید اگر کسی او را صدمه زد یا احساس بدی به او دست داد ، به شما بگوید.


یاد آوردن



باز می گوییم، ارتباط دوطرفه با فرزندتان بهترین شانس را برای شما فراهم می کند که در هنگام مشکلی که  پیش می آید راحت با آن مقابله کنید. تاکید می کنیم که او در مورد سوء استفاده یا سایر حوادث گیج کننده به شما می گوید که در معرض مشکلات قرار نگرفته است. تاکید می کنیم که شما باید این را بدانید تا بتوانید او را امن نگه دارید و اگر او به شما می گوید که او هیچ مشکلی ندارد ,بدانید که مشکلی هست. به جای تدریس او که توسط خطر محاصره شده است، او را آموزش دهید که او قدرتمند و توانمند است و می تواند بر شما اعتماد کند تا او بتواند در مورد آن به شما بگوید.

 

منتشر کننده: های سلامت