سبک زندگی سالم

گرمازدگی؛علائم و درمان آن

شنبه , 23 تیر 1397پرنیت خبر
گرمازدگی؛علائم و درمان آن

گرمازدگی موقعیتی حادّ و تهدید کننده زندگی است که در این حالت سیستم تنظیم کننده دمای بدن ، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حدّ گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت ، از کار می افتد.درحالت گرمازدگی بدن نمی تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، در نتیجه دمای بدن خیلی افزایش می یابد که می تواند اندام های اصلی را تخریب کند.‌

گرمازدگی؛علائم و درمان آن

 


گرمازدگی چیست؟
 


گرمازدگی موقعیتی حادّ و تهدید کننده زندگی است که در این حالت سیستم تنظیم کننده دمای بدن ، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حدّ گرما در بدن و یا وجود هر دو حالت ، از کار می افتد.درحالت گرمازدگی بدن نمی تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، در نتیجه دمای بدن خیلی افزایش می یابد که می تواند اندام های اصلی را تخریب کند.این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.



شرایط اضطراری گرما زدگی  چیست؟



شرایط اضطراری گرمازدگی بحران های بهداشتی ناشی از قرار گرفتن در معرض هوای داغ و خورشید است. گرما زدگی دارای سه مرحله هستند: سرگیجه های گرما، خستگی گرمایی و گرمایشی. همه سه مرحله اضطراری گرمازدگی جدی هستند.

اگر در فصل تابستان زندگی می کنید و در فصل تابستان ورزش می کنید، باید بدانید چگونه علائم اضطراری گرمازدگی را مهار کنید. درمان در مراحل اولیه این بیماری می تواند مانع از سکته گرم شود. سکته گرم ممکن است مرگبار باشد یا عوارض مادام العمر باشد.

 به بخش اورژانس بروید اگر بیماری گرما زدگی باعث استفراغ، تشنج  شود.

 


علائم و نشانه های گرما زدگی چیست؟


 حرارت

گرفتگی های حرارتی مرحله اول گرما زدگی است.  معمولا زمانی اتفاق می افتد که از لحاظ جسمی در گرما فعالیت می کنید، اما اگر شما فعال نباشید، می توانید آنها را نیز ایجاد کنید.

التهاب گرما به خصوص در کودکان ، افراد سالخورده ، افراد دارای اضافه وزن و افرادی که الکل مصرف کرده اند، بیشتر شایع است. درد و تنگی عضلات علائم سرفه های گرما است.



علائم گرمازدگی عبارتند از:



گرفتگی عضلات
سرگیجه
سردرگمی خفیف
ضربان قلب سریع یا تنفس
سردرد
تحریک پذیری
تشنگی شدید
حالت تهوع یا استفراغ
پوست رنگپریده
عرق کردن شدید
حرارت دادن


با گرمازدگی، ممکن است تمام علائم خستگی گرما وجود داشته باشد، به علاوه:


دمای بدن بیش از 104 درجه فارنهایت
رفتار غیر منطقی یا توهمات
گیجی
سریع و تنفس کم عمق
ضعف
تشنج
از دست دادن هوشیاری
پوست خشک

فردی که حرارت دهان را تجربه می کند ممکن است  پوست  بسیار خشک داشته باشد.


چرا گرما زدگی اتفاق می افتد؟


موارد اضطراری گرما معمولا زمانی اتفاق می افتد که فرد در آب و هوای گرم بیش از حد تمرکز داشته باشد. محدود بودن یا به دام انداختن در مکان هایی که باعث گرم شدن می شود، مانند یک خودرو، باعث ایجاد گرما زدگی می شود.

موارد اضطراری گرما زدگی در موارد زیر رایج است:

افرادی که اضافه وزن دارند
افرادی که الکل مصرف کرده اند
افراد مسن تر
کودکان

این عوامل خطر ناشی از مشکل تنظیم دمای بدن داخلی است.

 


بزرگسالان سالمند و اورژانس های گرما



در طول یک دوره گرم آب و هوا، افراد مسن که تنها به تنهایی زندگی می کنند، در معرض خطر گرما زدگی هستند.

مطالعه 739 مرگ و میر ناشی از گرما در شیکاگو در سال 1995 نشان داد که افراد مسن تر که تنها به تنهایی زندگی می کردند اما با دوستان و خانواده هایشان ارتباط برقرار می کردند احتمال بیشتری برای جلوگیری از اضطراب گرمایی کشنده داشتند.

اگر منطقه شما درجه حرارت بالا را تجربه میکند،  به طور مرتب در بزرگسالان سالخورده بررسی کنید و اگر میتوانید، برای کمک به آنها از وسایل سرمایشی استفاده کنید.

 

کودکان و موارد اضطراری گرما زدگی



کودکان به ویژه در معرض آسیب پذیری در شرایط اضطراری گرما زدگی قرار دارند. اگر آنها در آب و هوای گرم بازی می کنند، ممکن است بسیار سرگرم کننده باشند، آنها نشانه های هشدار دهنده را تشخیص نمی دهند. کودکان را به طور مرتب بررسی کنید و اطمینان حاصل کنید که مقدار زیادی آب بنوشند.

کودکان نیز می توانند از بیماری های مرتبط با گرما زدگی زمانی که در اتومبیل یا وسایل نقلیه دیگر مانند اتوبوس مدرسه باقی مانده اند، می میرند. هرگز یک کودک را تنها در یک ماشین نگذارید حتی اگر فکر می کنید که به اندازه کافی گرم نیست که به آنها صدمه بزند. همیشه اتوبوس یا کارپول را چک کنید تا مطمئن شوید هیچ کس پشت سرش نباشد.

 


چگونه گرما زدگی درمان می شود؟



شما می توانید به خود یا دیگران در معرض اضطراری گرمایی کمک کنید، به ویژه در دو مرحله اول، گرفتگی و خستگی. به یاد داشته باشید این سه چیز مهم:

با اورژانس تماس بگیرید یا اگر  گرما باعث استفراغ، تشنج یا ناخودآگاه شود، به بخش اورژانس بروید.


در صورت استفراغ یا از دست دادن هوشیاری، فرد را خنک کنید.


هرگز نوشیدنی حاوی الکل یا کافئین را به کسی که گرمازدگی را تجربه می کند، ارائه ندهید.


اگر شما یا کسی که در معرض گرفتگیهای شدید  گرمازدگی قرار دارد، باید:



نور خورشید دور شوید  به یک منطقه خنک تر بروید
به آرامی عضلات گرفتگی عضله را ماساژ دهید.
کشیدن عضله به آرامی.
هر 15 دقیقه نوشیدن آب سرد


عوارض احتمالی موارد اضطراری گرما



اکثر مردم در هر مرحله از اورژانس در چند روز بهبود می یابند. با این حال، اندام های حیاتی مانند مغز شما ممکن است در طوفان گرما بوجود آیند. این می تواند منجر به آسیب دائمی شود.


چگونه می توان  گرما زدگی را پیشگیری کرد؟



استراحت تا آنجا که ممکن است.
پوشیدن لباس های شیک و روشن رنگی.
اغلب آب بنوشید
اجتناب از الکل


در اینجا چند توصیه برای جلوگیری از گرمازدگی توصیه شده است:

 

استفاده از عناب و شکر

 

برای رفع گرمازدگی بهتر است عناب را در آب جوشانده و با کمی شکر به صورت خنک میل کنید. همچنین خوردنی‌های سرد و‌ تر مانند گل بنفشه، خاکشیر، هندوانه و تخم خیارین (خیار، کدو، هندوانه و خربزه) نیز توصیه می‌شود. البته بهترین دارو برای رفع گرمازدگی دم کرده عناب و زرشک است که همراه با مقداری شکر میل می‌شود.

 

استفاده از خاکشیر یخ زده و شربت آب لیمو

 

استفاده از خاکشیر یخ زده و شربت آب لیمو برای جلوگیری از گرمازدگی موثر است. برای جلوگیری از اسهال و تأثیر خنکی، خاکشیر باید به شکل یخ زده یا همراه خرده یخ مصرف شود، در غیر این صورت ملین و اسهال آور است.

 

با توجه به گرمی و آلودگی هوا، مصرف آب لیمو نیز به دلیل داشتن ویتامین C که دارای خاصیت ضدعفونی‌کننده است، توصیه می‌شود و نیاز است هر دو روز یک بار، یک عدد لیمو در آب مصرفی استفاده شود.

 

استفاده از تـخم شـربتی

 

تخم شربتی در حقیقت دانه گیاه ریحان است که به علت داشتن ترکیبات لعاب دار به صورت محلول در آب (شربت) استفاده می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب، به صورت ژله‌ای در می‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد. تخم شربتی در طب سنتی ایران به عنوان رفع کننده التهابات دستگاه تناسلی و مجاری ادرار کاربرد بسیار داشته است.

 

استفاده از بـه لیــمــو

 

به لیمو گیاهی به صورت درختچه است که از برگ آن استفاده می‌شود. این گیاه از قدیم در طب سنتی ایران به عنوان آرام بخش، ضد تشنج، ادرارآور، رفع کننده سرگیجه و تپش قلب مورد استفاده بوده و در حال حاضر نیز از آن استفاده می‌شود.

 

استفاده از هندوانه

 

هندوانه یک میوه تابستانی لطیف، آبدار، خنک کننده، آرام بخش و مسکن التهابات درونی است که اصولا برای رفع عطش در اوج گرمای تابستان مصرف می‌شود و مورد پسند بسیاری از مردم است.

 

طبیعت هندوانه سرد و‌ تر است و برای افراد گرم مزاج بسیار مطلوب است. مربای پوست هندوانه برای رفع حرارت بدن، رفع تشنگی و گرمازدگی بسیار مفید است.

 

استفاده از گلاب برای افراد گرمازده

 

بنابر اعلام دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران، برای معالجه اشخاص گرمازده، بهترین راه خوراندن گلاب همراه با مقداری یخ است، به قدری که باعث استفراغ شده و صفرا را خارج کند. نوشیدن گلاب خنک، گرمی درون را از بین می‌برد و بدن را تقویت میکند. بوییدن گلاب برای تقویت قلب و رفع بیهوشی و تقویت حواس باطنی مفید است.

 

چند نکته مهم درباره گرمازدگی

 

هنگام گرمازدگی از گرفتن دوش آب سرد به جهت ایجاد شوک، از قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر به دلیل ایجاد عفونت‌های تنفسی و از نوشیدن سریع مایعات بسیار سرد به جهت به هم خوردن وضعیت سیستم ایمنی و گوارشی بدن خودداری کنید.

 

با استفاده از حوله خنک در بدن فرد گرمازده، وی را به حالت طبیعی بازگردانید. میوه هایی مانند آلبالو، خیار و هندوانه نقش به سزایی در تنظیم درجه حرارت بدن دارند.

 

از آنجا که فرد گرمازده اشتهای زیادی برای خوردن آب سرد و یخ دارد، باید وی را تشویق کرد تا به تدریج و آهسته مایعات را بنوشد تا معده وی دچار تحریک و درد نشود.

 

منتشر کننده: های سلامت