زیبایی

6 ویتامین برای رشد مو

شنبه , 20 مرداد 1397پرنیت خبر
6 ویتامین  برای رشد مو

ظاهر مو نقش مهمی در ظاهر فیزیکی و خودکفایی افراد دارد، به طوری که می تواند از دست دادن ریزش مو ناخوشایند باشد، به ویژه هنگامی که به نظر نمی رسد چیزی است که می توانید در مورد آن انجام دهید. اما آیا می دانستید که ویتامین ها برای رشد مو وجود دارد؟ در واقع، تغذیه نامناسب، از جمله کمبود ویتامین، عامل مهمی در ریزش مو است. ‌

6 ویتامین  برای رشد مو 

 

 


 ظاهر مو نقش مهمی در ظاهر فیزیکی و خودکفایی افراد دارد، به طوری که می تواند از دست دادن ریزش مو ناخوشایند باشد، به ویژه هنگامی که به نظر نمی رسد چیزی است که می توانید در مورد آن انجام دهید. اما آیا می دانستید که ویتامین ها برای رشد مو وجود دارد؟ در واقع، تغذیه نامناسب، از جمله کمبود ویتامین، عامل مهمی در ریزش مو است. این روش های ریزش مو طبیعی برای رفع ریشه مشکل، مانند تنظیم سطح هورمون شما و یا مبارزه با استرس اکسیداتیو که با سن افزایش می یابد.این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.

کمتر از 45 درصد از زنان با سر و صدای زیادی مواجه می شوند در حالیکه اکثریت مردان از طریق نوعی از ریزش مو در طول عمر خود از بین می روند. صنعت مراقبت از مو می داند که مصرف کنندگان تمایل بیشتری به نگاه کردن به جوانی دارند، اما بیشتر از همیشه، به طور مداوم محصولات جدیدی را ارائه می دهند که قصد افزایش رشد مو را دارند. قبل از اینکه شما پول خود را برای محصول دیگری که ممکن است ناامید نشود، مصرف کنید، ابتدا ابتدا با استفاده از این ویتامین ها برای رشد مو (یا ویتامین های موی که گاهی اوقات آنها را می خوانید) را امتحان کنید.


6 ویتامین ها برای رشد مو

 

حقیقت این است که ریزش مو یک فرایند پیچیده است که شامل مکانیزم های مختلف ژنتیکی، هورمونی و محیطی است. درست مانند پوست ما، فولیکول مو در معرض پیری ذاتی و بیرونی است. عوامل ذاتی شامل مکانیزم های ژنتیکی و اپیزیونیک ما هستند و عوامل بیرونی عبارتند از سیگار کشیدن و اشعه ماوراء بنفش.

گاهی اوقات از دست دادن مو به علت کمبود ویتامین نیز وجود دارد. خوشبختانه، کمبود می تواند با افزودن غذاهای غنی از ویتامین به رژیم غذایی یا استفاده از مکمل ها اصلاح شود. برخی از ویتامین ها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که به مبارزه با عوامل بیرونی ریزش مو کمک می کند و بعضی از ویتامین ها باعث کاهش سطح هورمون های بدن می شوند، یکی دیگر از عوامل موثر بر رشد مو.

 

اگر موهایتان را به طور طبیعی ضخیم کنید، این موهای سالم مو را امتحان کنید.

 

1. روغن ماهی

 

روغن های غنی از انواع مختلف اسید چرب به طور گسترده در هر دو مطالعات حیوانی و انسان برای ارزیابی اثرات بر سلامت پوست و مو مورد استفاده قرار گرفته است. چربی های امگا 3 باعث تغذیه مو، ضخیم شدن مو و کاهش التهاب می شود که می تواند منجر به ریزش مو شود، به همین دلیل است که روغن ماهی از مویی بهره می برد و یکی از شش ویتامین بالا برای رشد مو است.
یک مطالعه 2015 که در نشریه پوست و زیبایی پوست منتشر شده، اثرات یک مکمل شش ماهه با امگا 3، امگا 6 و آنتی اکسیدان ها را بر ریزش مو ارزیابی کرد. در مطالعه به صورت تصادفی، تطبیقی، 120 زن سالم با الگوی ریزش مو زنانه شرکت کردند. نقطه پایانی اولیه تغییرات در تراکم مو در عکس های استاندارد شده بود و نقطه پایانی ثانویه شامل تغییر در درصد فولیکول های مو و میزان رشد مو در موها بود.

پس از شش ماه درمان، ارزیابی عکس پیشرفت فوق العاده ای در گروه تکمیلی نشان داد. رشد مو در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافته و 89.9 درصد از شرکت کنندگان کاهش ریزش مو و همچنین بهبودی در قطر مو (86 درصد) و تراکم مو (87 درصد) را گزارش کردند. 

خوردن غذاهای امگا 3 مثل ماهی قزل آلا، ماهی خال خالی، ماهی تن ماهی، ماهی سفید، ساردین، زرده تخم مرغ، گردو، تخم مرغ و ناتو برای کاهش التهاب و ترشح هورمون ها. اگر غذاهای امگا 3 به اندازه کافی مصرف نکنید، یک تا دو کپسول یا یک قاشق غذاخوری از یک مکمل غذایی روغن ماهی را به میزان لازم برای کاهش التهاب که باعث اختلالات مو می شود، مصرف کنید. اگر قبلا داروهایی مانند خون آشام را مصرف کرده اید، از جمله آسپیرین، قبل از استفاده از روغن ماهی به تهیه کننده خدمات بهداشتی خود بگوئید زیرا ممکن است خونریزی را افزایش دهد.


2. روی

 

ترکیبات رویی دهان برای درمان اختلالاتی نظیر تلگنگ فلووویوم و آلوپسی آرئاتا، فرمهای ریزش مو، از آنجا که روی از سلامت فولیکول مو موثر است استفاده می شود. روی یک عامل ضروری برای آنزیم های متعدد است و در فعالیت فولیکول مو نقش مهمی ایفا می کند. روی همچنین یک مهار کننده قوی رگهای فولیکول مو است و باعث بهبودی فولیکول مو میشود. مطالعات نشان می دهد که برخی از بیماران مبتلا به آلوپسی آئورتا دارای کمبود روی هستند و درمان سولفات روی روی دهان به عنوان یک درمان موثر عمل می کند.

در یک مطالعه 2013، محققان نقش نقش روی در هر یک از چهار نوع از ریزش مو، از جمله آلوپسی آرئاتا، ریزش موی مردانه، ریزش موی زن و تلگود فلوویوم را بررسی کردند. در تمامی بیماران ریزش مو، میانگین سرم روی به طور معنی داری کمتر از گروه کنتر ل بود. تجزیه و تحلیل هر گروه نشان داد که تمام گروه های ریزش مو به طور معنی داری نسبت به غلظت روی، به ویژه گروه آلوپسی آئاتا، کمتر است. داده ها به فرضیه اختلالات متابولیسم روی منجر شده و نقش کلیدی در ریزش مو را بازی می کنند.

مطالعه ای که در سال 2009 در Annals of Dermatology منتشر شد، اثرات درمانی روی مکمل خوراکی خوراکی را برای 12 هفته در 15 بیمار مبتلا به آلوپسی آرئاتا که سطوح سرمی روی بالایی دارند، مورد بررسی قرار داد. مکمل گلوکونات روی (50 میلی گرم) خوراکی به بیماران آلوپسی آرئاتا بدون هیچگونه درمان دیگر داده شد. سطوح سرمی روی قبل و بعد از مکمل روی اندازه گیری شد و سپس برای مقابله با اثرات درمانی از یک مقیاس 4 نقطه ای از رشد مو استفاده شد.
بعد از درمان سطح سرمی روی به میزان قابل توجهی افزایش یافت و اثرات درمانی مثبت در 9 مورد از 15 بیمار (66.7 درصد) مشاهده شد. محققان نتیجه گرفتند که مکمل روی باید به بیماران مبتلا به آلوپسی آئورتا که دارای سطح سرمی سرم هستند و حتی می تواند برای درمان بیمارانی که نتایج روش های درمانی سنتی را تجربه نکرده اند، حتی بتواند به درمان adjuvant تبدیل شود. به همین دلیل روی یکی از مهمترین ویتامین ها برای رشد مو است. 

 


3. ویتامین B-Complex (بیوتین و B5)

 

بیوتین و پانتوتنیک اسید (ویتامین B5) به عنوان درمان های جایگزین برای ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرند. Biotin با استفاده از بازسازی موهای زائد مو از آسیب بیش از حد شامپو، قرار گرفتن در معرض آفتاب، خشک کردن و اتو کردن موها، موثر است. ویتامین B5 غده فوق کلیه را پشتیبانی می کند که به رشد مو کمک می کند.

مطالعات 2011 منتشر شده در مجله بریتانیا مجله دانشکده پزشکی توانایی ترک ترکیبی از پانتنول، آنالوگ الکل پانتووتنیک اسید را بررسی کرد تا بتواند بر روی قطر و رفتار الیاف موی سر و صورت فرد تاثیر بگذارد. درمان به طور قابل توجهی افزایش قطر فردی، الیاف سرپایی پایینی موجود. این همچنین الیاف مو را ضخیم تر کرده و قابلیت انعطاف پذیری را افزایش می دهد، به این ترتیب موها قادر به مقاومت در برابر زور بدون شکستن می شوند.

نشانه اصلی کمبود بیوتین ریزش مو است. کمبود آن ممکن است ناشی از سیگار کشیدن، اختلال در عملکرد کبد یا حتی حاملگی باشد. تحقیقات نشان می دهد که تعداد قابل توجهی از زنان کمبود بیوتین را در دوران بارداری طبیعی ایجاد می کنند، زیرا سلول های به سرعت در حال جدا شدن جنین در حال رشد نیاز به بیوتین برای سنتز کربوکسیلاس های ضروری و بیوتینیلینگ هیستون دارند. محققان نتیجه گیری می کنند که تغییرات قابل توجه در نشانگرهای متابولیسم بیوتین در دوران بارداری و شیردهی نشان می دهد که مصرف بیوتین از پیشنهادات فعلی بیشتر است تا نیازهای این مواد تولید مثل را برآورده کند.
برای جلوگیری از ریزش مو و افزایش ریزش مو، یک لیتر ویتامین B را به صورت روزانه مصرف کنید یا بیوتین و ویتامین B5 را به طور جداگانه دریافت کنید. خوردن بیوتین و ویتامین B5 از قبیل تخم مرغ، گوشت گاو، مرغ، آووکادو، حبوبات، آجیل و سیب زمینی نیز کمک می کند تا از کمبود و کمک به رشد مو کمک بگیرید.

 

4. ویتامین C

 

شواهد تجربی نشان می دهد که استرس اکسیداتیو نقش مهمی در روند پیری دارد. گونه های واکنش پذیر اکسیژن یا رادیکال های آزاد مولکول های بسیار واکنشی هستند که می توانند به طور مستقیم به غشاهای ساختاری سلولی، چربی ها، پروتئین ها و DNA آسیب برسانند.

با افزایش سن، تولید رادیکال های آزاد افزایش می یابد و میزان آنزیم های آنتی اکسیدانی که از بدن کاهش می یابد، منجر به آسیب ساختارهای سلولی و پیری مو می شود. با کار کردن به عنوان یک آنتی اکسیدان، ویتامین C از استرس اکسیداتیو است که سبب افزایش مو و ریزش مو می شود. 

برای جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد و محافظت از موها از پیری، غذاهای ویتامین C مانند پرتقال، فلفل قرمز، کلم بروکلی، بروکلی، توت فرنگی، گریپ فروت و کیوی را پر کنید. اگر به مکمل نیاز دارید، 500-1000 میلی گرم ویتامین C دو بار در روز به عنوان آنتی اکسیدان مصرف کنید.

 

5. آهن

 

مطالعات متعددی ارتباط بین کمبود آهن و ریزش مو را مورد بررسی قرار داده اند و برخی معتقدند کمبود آهن ممکن است به آلوپسی آرئاتا، آلوپسی آندروژنیک، تلژوژن فلوویوم و ریزش موی پرفیوژن مربوط باشد. 

محققان دانشگاه علوم پزشکی ایران در رابطه با وضعیت بدن و انواع مختلف ریزش مو مورد مطالعه قرار گرفتند. آنها یک مطالعه مورد-شاهدی تحلیلی را انجام دادند تا مشخص شود که آیا اختلال ریزش موی تلگراف در زنان بین 15 تا 45 ساله با کمبود آهن همراه است - 30 زن مبتلا به ریزش موی تلگرافی مواجه شده اند با 30 زن بدون ریزش مو.

محققان دریافتند که از 9 بیمار مبتلا به کم خونی فقر آهن، 8 نفر از مبتلایان به این بیماری مواجه بودند. میانگین فریتین (یک پروتئین در بدن که به آهن وابسته است) در افراد مبتلا به اختلال ریزش موی تلگودال نسبت به افراد بدون ریزش مو به طور قابل توجهی پایین تر بود. مطالعه نشان می دهد که زنان مبتلا به کمبود آهن در معرض خطر بالای ریزش مو هستند و سطح فريتین سرم پایین تر یا مساوی 30 میلی گرم / میلی لیتر به شدت با ریزش موی Telogen مرتبط است. 

برای تقویت رشد مو، غذاهای غنی از آهن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. خوردن مقدار زیادی از اسفناج، گوشت خوک سوئیس، سبزیجات گردویی، زرده تخم مرغ، استیک گوشت گاو، لوبیای دریایی و لوبیا سیاه. از آنجائیکه کمبود آهن ممکن است منجر به ریزش مو شود، اطمینان حاصل شود که میزان توصیه شده روزانه خود را با خوردن مقدار زیادی غذای غنی از آهن و مصرف مولتی ویتامین روزانه به دست بیاورید.

با این حال، از مصرف بیش از حد آهن مراقبت کنید. این می تواند بیش از حد آهن ایجاد کند و باید اجتناب شود. بیماران که به درمان جایگزین آهن پاسخ نمی دهند باید آزمایش های بیشتری انجام دهند تا علل دیگر علل کمبود آهن و ریزش مو را مشخص کنند.

 

6. ویتامین D

 

فولیکولهای مو بسیار حساس به هورمون هستند و ویتامین D یک هورمون است که نقش مهمی در هوموستازیس کلسیم، تنظیم ایمنی و تمایز رشد سلول دارد. در جهان علمی، شناخته شده است که آلوپسی آئورتا معمولا در بیماران مبتلا به کمبود ویتامین D، ریتم مقاوم در برابر ویتامین D و یا جهش گیرنده ویتامین D وجود دارد. 

تحقیقات نشان می دهد که سطح کافی ویتامین D در انواع بیماری های خودایمنی، از جمله آلوپسی آرئاتا دخالت دارد. در یک مطالعه مقطعی 86 بیمار مبتلا به آلوپسی آرئاتا، 44 بیمار مبتلا به ویتیلیگو و 58 بیمار سالم انجام شد. سطح سرمی ویتامین D 25-هیدروکسی ویتامین در بیماران مبتلا به آلوپسی آریاتا به طور معنی داری کمتر از بیماران مبتلا به ویتیلیگو و افراد سالم بود. علاوه بر این، همبستگی معکوس معنی داری بین شدت بیماری و سطح سرمی 25 (OH) D در بیماران مبتلا به آلوپسی مشاهده شد.

محققان نتیجه گرفتند که بیماران غربالگری آلوپسی آره آتا برای کمبود ویتامین D به دلیل امکان مکمل این بیماران با ویتامین D ارزش دارند 

قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید بهترین راه برای جذب ویتامین D است و شما می توانید بدن خود را با خورشید سم زدایی کنید. در حدود 10 تا 15 دقيقه در خورشيد قرار دهيد تا حدود 10 هزار واحد ويتامين D را جذب کنيد. استفاده موضعي ويتامين D در بازسازي اختلالات چرخه موي در بيماران مبتلا به آلوپسي آرئات نيز نقش دارد. برای افزایش ویتامین D خود را با منابع غذایی، غذاهای غنی از ویتامین D مانند چاودار، ماهی خال مخالی، ماهی قزل آلا، ماهی قزل آلا، ماهی صورتی، ماهی شمشاد، قارچ ماتیک و قارچ پورتبلا را مصرف کنید.


گیاهان و غذاها برای رشد مو

 

اگر چه ویتامین ها، دو محصول دیگر نمی تواند به بهبود رشد مو کمک کند. اسانس رزماری استفاده شده از موضعی می تواند به طور طبیعی ضخیم شدن مو، همانطور که آب آلوئه ورا و ژل می تواند باشد. با استفاده از اینها همراه با ویتامین های بالا برای رشد مو، و مطمئن شوید که موهای کامل تر و ضخیم تر ببینید.

 

اسانس رزماری

 

اعتقاد بر این است که روغن رزماری هنگامی که روی پوست سر قرار می گیرد، باعث افزایش متابولیسم سلولی می شود که رشد مو را تحریک می کند. تحقیقات سال 2013 در دانشگاه کینکی در ژاپن نشان داد که عصاره برگ رزماری باعث بهبودی رشد مو در موش هایی شده است که اختلالات رشد مو ناشی از درمان تستوسترون را تجربه کرده است. 

یک مطالعه انسانی که در سال 2015 انجام شد، اثربخشی بالینی روغن رزماری را در درمان آلوپسی آندروژنیک مورد بررسی قرار داد. بیماران مبتلا به آلوپسی آدرنژنتیک به مدت 6 ماه با روغن رزماری یا منوکسیدیل (2 درصد) تحت درمان قرار گرفتند. مینوکسیدیل یک دارو است که برای تحریک رشد مو و آستیگماتیک آهسته استفاده می شود.

پس از شش ماه درمان، هر دو گروه افزایش قابل توجهی در تعداد مو داشته است. با این وجود، خارش پوست سر بیشتر در گروه مینوکسیدیل دیده می شود. مطالعه نشان می دهد که روغن رزماری همانند داروهای رشد مو با اثرات جانبی کمتری مانند خارش پوستی موثر است . 

سعی کنید این رزماری، Cedarwood و Safe Hair Thickener برای معکوس کردن علائم ریزش مو را تجربه کنید.

آب آلوئه ورا و ژل

آلوئه ورا دارای خواص تغذیه ای و تنوع ویتامین ها و مواد معدنی است که به حفظ موهای شما کمک می کند. مزایای آلوئه ورا برای قرن ها شناخته شده است زیرا آلوئه ورا شامل خواص بهداشتی، زیبایی، دارویی و مراقبت از پوست است. این پوست را نرم و لطیف می کند و محیط ایده آل برای رشد مو را فراهم می کند.

شما می توانید ژل آلوئه ورا را مستقیما به پوست سر اضافه کنید یا آن را به یک شامپو ملایم و طبیعی اضافه کنید. برای به دست آوردن آلوئه ورا در داخل، نیمی از یک فنجان آب آلوئه ورا را دو بار در روز بخورید. خواص درمانی باعث بهبود سلامت پوست شما می شود.

در سال 2012 که در آناتومی و سلول زیست شناسی منتشر شده است، ژل آلوئه ورا کاهش التهاب و اثرات زخم پس از جراحی بر روی موش ها را به اثبات رساند. نه تنها آلوئه ورا ترویج بسته شدن سریع زخم، بلکه باعث افزایش رشد مو در هنگام بریدن شد.

گزارش شده است که آلوئه ورا اثر محافظتی در برابر آسیب تابشی به پوست دارد که می تواند منجر به ریزش مو شود. پس از تجویز ژل آلوئه ورا، یک پروتئین آنتی اکسیدان به نام فلوتونیایین تولید می شود که در پوست ایجاد می شود که باعث انقباض رادیکال های آزاد و جلوگیری از سرکوب ناشی از UV می شود. 

از آنجا که خواص ضد باکتری و ضد قارچ آلوئه ورا نیز کمک می کند، شوره سر از بین می رود - مناسب افرادی که مایل به داشتن موهای کامل هستند و می خواهند بدانند چگونه از شوره سر خلاص شوند - و آنزیم های ژل می توانند پوست سر سلول های مرده را از بین ببرند و سبب بازسازی پوست بافت اطراف فولیکول های مو.


چه چیزی رشد مو را متوقف می کند؟

 

مو به عنوان یک عنصر مهم در ظاهر فردی در نظر گرفته می شود و تاثیر روانشناختی ریزش مو منجر به تغییرات مضر در اعتماد به نفس و خود ارزش می شود. این نیز بر تعداد زیادی از افراد تاثیر می گذارد، زیرا 50 درصد از مردان از طریق ریزش موی ژنتیکی تا 50 سالگی تحت تاثیر قرار می گیرند. در زنان، علت اصلی ریزش مو قبل از 50 سالگی تغذیه ای است که 30 درصد آن تحت تاثیر قرار می گیرد. علت اصلی ریزش مو برای زنان به نظر می رسد مغازه های کمبود آهن است، اما تصحیح این اختلالات می تواند ریزش بیش از حد مو را در عرض چند ماه متوقف کند.

عوامل موثر بر رشد مو عبارتند از:

    تغذیه نامناسب
    تغییرات هورمونی
    سابقه خانوادگی
    داروها
    پرتو درمانی
    بارداری
    اختلالات تیروئید
    کم خونی
    بیماری های خود ایمنی
    سندرم تخمدان پلی کیستیک
    شرایط پوستی (مانند پسوریازیس و درماتیت سبوره)
    فشار
    کاهش وزن قابل توجه
    آسیب فیزیکی
انواع از دست دادن مو

ریزش مو مردانه - ریزش موی مردانه نیز به عنوان آلوپسی آندروژنی شناخته شده است. این شایع ترین نوع از دست دادن مو در مردان است و یکی از علل عمده ژنتیک یا داشتن سابقه خانوادگی طاسی است. تحقیقات نشان می دهد که این ترکیب با آندروژن ها همراه است، که برای تنظیم رشد مو تلاش می کند

ریزش مو در زنان - الگوهای ریزش مو یا التهاب در زنان زمانی اتفاق می افتد که فولیکول های مو در طول زمان کوچک می شوند. به طور معمول، هر بار فولیکول موی معمولی ریخته می شود، سپس با مویی که برابر با اندازه است جایگزین می شود. برای زنان مبتلا به الگوی ریزش مو، ریزش موی تازه و نازک تر است. فولیکول های مو با کاهش در این روش شروع می شوند و در نهایت رشد می کنند. این می تواند ناشی از پیری، تغییرات در میزان آندروژن (هورمون مردانه) یا سابقه خانوادگی طاسی در مردان یا زنان باشد .


ویتامین های گیاهی برای رشد مو

 

    یکی از مهمترین عوامل ریزش مو، تغذیه نامناسب است و منجر به کمبود ویتامین می شود.
    مطالعات نشان می دهد که زنان مبتلا به کمبود آهن در معرض خطر بالای ریزش مو هستند و سطح فریتین سرم کمتر از 30 میلی گرم / میلی لیتر است که به شدت با ریزش موی Telogen مرتبط است. سطوح پایین سرم خون نیز به موارد آلوپسی آرئاتا مرتبط است.
    روغن های غنی از انواع مختلف اسید چرب به طور گسترده در هر دو آزمایش حیوانی و انسان برای ارزیابی اثرات بر روی سلامت پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که شواهد قوی وجود دارد که از ویتامین های خاص برای رشد مو پشتیبانی می کند.
    آسیب های رادیکال آزاد می تواند باعث پیری مو شود، و ویتامین C می تواند به محافظت از پوست سر و فولیکول های منصفانه از این مهار کننده رشد مو کمک کند.
    بیوتین و پانتوتنیک اسید (ویتامین B5) به عنوان درمان های جایگزین برای ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرند. بیوتین بازسازی موهای زائد و ویتامین B5 از غدد فوق کلیه حمایت می کند.
    تحقیقات نشان می دهد که سطح کافی ویتامین D در انواع بیماری های خودایمنی، از جمله آلوپسی آرئاتا دخالت دارد.
 

منتشر کننده: های سلامت