تغذیه و تناسب اندام

اثر شیر و فراورده های آن در پیشگیری از سرطان

یکشنبه , 1 مهر 1397پرنیت خبر
اثر شیر و فراورده های آن در پیشگیری از سرطان

پروتئین های موجود  در شیر به خصوص کازئین,که حدود 80 درصد از پروتئین های شیر گاو را به خود اختصاص داده است,خاصیت ضد سرطانی به شیر بخشیده است.به علاوه این نوع پروتئین ,سیستم ایمینی بدن را تقویت می کند‌

اثر شیر و فراورده های آن در پیشگیری از سرطان

 

های سلامت : اسفنگولیپیدها از دیگر ترکیبات ضد سرطان در شیر و فراورده های آن بوده که از ابتلا به سرطان روده ی بزرگ پیشگیری میکنند.اسفنگولپیدها نقش عمده ای در رشد و تمایز سلولی دارند.اسفنگومیلین یکی از فراوان ترین اسفنگولپیدهای شیر را به خود اختصاص می دهد,که نقش عمده ای در رشد وتمایز سلولی دارد.میزان اسفنگومیلین موجود در شیر با تغییرات فصلی تغییر خواهد کرد.از آنجا که اسفنگولپیدها در غشای سلول ها قرار گرفته اند و در ذرات چربی متمرکز نشده اند,تمام انواع شیر از جمله شیر بدون چربی,شیرکم چربی و شیر پرچرب همگی منابع خوبی از این ماده ی شیمیایی هستند.

نکته:

 

اسفنگولپید چیست؟

 

اسفنگولیپید یکی از لیپیدهای مرکب است که در بدن جانوران به خصوص در غشای سلول وجود دارد.

در اسفنگولیپیدها الکل آمین داری که به الکل اسفنگوزینی معروف اند با اسید چرب استر می‌شوند. (هسته سرامیدی). اسفنگومیلین بیش از ۸۵٪ اسفنگولیپیدهای بدن انسان را تشکیل می‌دهد.

این ترکیبات برای اولین بار در سال ۱۸۷۰ از مغز استخراج شدند. انواع آن سرامیدها، اسفنگومیلین، گلیکواسفنگولیپیدها و سرامیدهای دارای اینوزیتول می‌باشد.

 

محققان معتقدند اسفنگولپیدهای موجود در شیر سلول هایی را که در مرز سرطانی شدن هستند,به سلول ههای طبیعی تبدیل می کنند.

ترکیب ضد سرطانی دیگری که در شیر و فراورده های آن وجود دارد,اسید بوتوریک است.این اسید,نوعی اسید چرب کوتاه زنجیره است,که به مقدار مناسبی در شیر وجود دارد.اسیدبوتیریک تکثیر بیش از حد سلول های روده بزرگ را مهار ,و در نتیجه چرخه ی سلولی را تنظیم می کند.تحقیقات ثابت کرده اند که این اسید چرب از تهاجم سلول های سرطانی جلوگیری می نمایند.اسید بوتریک علاوه بر اینکه در شیر وجود دارد,به دنبال تخمیر فیبر ,توسط باکتری های لوله گوارش نیز تولید می شود.

پروتئین های موجود  در شیر به خصوص کازئین,که حدود 80 درصد از پروتئین های شیر گاو را به خود اختصاص داده است,خاصیت ضد سرطانی به شیر بخشیده است.به علاوه این نوع پروتئین ,سیستم ایمینی بدن را تقویت می کند.

پروتئین WHEY نوعی دیگر از پروتئین های موجود در شیر است که این نوع پروتئین نیز خاصیت ضد سرطانی دارد.چراکه این پروتئین غنی از اسیدهای آمینه ی گوگورددار مانند سیستئین و متیونین است.این اسید های آمینه پیش ساز گلوتاتیونین در بدن می باشند.گلوتاتیونین خاصیت آنتی اکسیدانی داشته که سلول های بدن را از تهاجم رادیکال های آزاد مصون می دارد.

به طور کلی دریافت 1200 میلی گرم کلسیم از منابع غذایی به خصوص شیر 10 -15 میکروگرم ویتامین D در طول روز ,از ابتلا به سرطان روده ی بزرگ جلوگیری می کند.تمام افراد به ویژه آن هایی که سابقه ی خانوادگی ابتلا به این نوع سرطان را دارند,باید حتما در طی روز به مقدار کافی از شیر و فراورده های آن مصرف کنند.

 

منتشر کننده: های سلامت