تغذیه و تناسب اندام

مزایای چای سیاه

دوشنبه , 2 مهر 1397پرنیت خبر
مزایای چای سیاه

چای جایگاه بالایی در خانواده های ایرانی دارد. چای سیاه در شمال کشور کشت شده و به بازار ارئه می شود و این چای یکی از بهترین نوع چای در سراسر جهان می باشد. قصد داریم در ادامه در رابطه با فواید باورنکردنی این گیاه صحبت کنیم.‌

مزایای چای سیاه

 

چای جایگاه بالایی در خانواده های ایرانی دارد. چای سیاه در شمال کشور کشت شده و به بازار ارئه می شود و این چای یکی از بهترین نوع چای در سراسر جهان می باشد. قصد داریم در ادامه در رابطه با فواید باورنکردنی این گیاه صحبت کنیم.این مطلب توسط سامانه های سلامت تهیه شده است.

 

 

مزایای عمده سلامت چای سیاه عبارتند از: ارزش تغذیه ای آن، منافع ضد سرطان، مزایای گوارشی، اثرات مفید بر سلامت پوست و مو و ...

 

ارزش تغذیه ای چای سیاه حاوی موارد زیر است:

 

کافئین

آمینو اسید

کربوهیدرات ها

پروتئین ها

پتاسیم

مواد معدنی عمده و مواد معدنی

منگنز

فلوراید

پلی فنل ها

 

چای سیاه همچنین حاوی کاتچین ها (آنتی اکسیدان های قوی در چای که با سلول های سرطانی مبارزه می کنند و به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک می کند)، تانن ها (ترکیبات شیمیایی طبیعی که چای سیاه و شراب قرمز دارند)، گوانین (محرک طبیعی) و زانتی (یک محرک طبیعی دیگر، شبیه به کافئین).

 

چای سیاه و سلامت قلب و عروق


چای سیاه در آنتی اکسیدان ها مانند فلاونوئیدها فراوان است. این آنتی اکسیدان ها نشان داده اند که خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد. آنها این کار را با جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول LDL و جلوگیری از آسیب در جریان خون و دیواره های شريانی انجام می دهند. علاوه بر این، فلاونوئیدهای چای سیاه میتواند موجب افزایش وازودیل شدن کرونر و کاهش لخته شدن شود، و منگنز آن ممکن است خطر بیماری قلبی عروقی را با کمک عملکرد عضلات قلبی کاهش دهد.

 

پیشگیری از سرطان

 

شاید مهمترین مزایای سلامتی چای، مزایای ضد سرطان است. در حالی که بیشتر مطالعات روی چای سبز انجام شده است، شواهد رو به رشدی وجود دارد که چای سیاه نیز در پیشگیری از سرطان نقش دارد.

به نظر می رسد که پلی فنل ها در چای باعث جلوگیری از تشکیل سرطان های بالقوه در بدن می شوند. این امر به ویژه در مورد نوع خاصی از سرطان، مانند سرطان تخمدان، سرطان ریه، سرطان پروستات، سرطان کولورکتال و سرطان مثانه صادق است. برخی مطالعات نشان می دهد که چای سیاه ممکن است به جلوگیری از سرطان معده، سرطان پروستات، سرطان سینه و سرطان دهان (به ویژه برای کسانی که از محصولات تنباکو استفاده می کنند) کمک کند.

 

چای سیاه و بهداشت دهان و دندان

 

تحقیقات نشان داده است که چای سیاه ممکن است سرطان دهان را کاهش دهد. علاوه بر این، پلی فنول های چای و تانن ها باعث کشتن و جلوگیری از باکتری هایی می شوند که باعث پوسیدگی دندان ها می شوند و به طرز چشمگیری باعث کاهش باکتری های دهانی می شود که موجب نفس بدی می شوند.

 

مزایای گوارشی چای سیاه

 

 چای سیاه بیماری های معده و روده را تسکین می دهند، به طور کلی به هضم کمک می کنند و فعالیت روده را کاهش می دهند (برای افرادی که مبتلا به اسهال هستند مفید می باشند).

 

چای سیاه و سلامت پوست

 

نوشیدن چای سیاه برای پوست به سه دلیل مفید است. اول، پوست را با ویتامین B2، C و E تغذیه می کند، با مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم و روی، و پلی فنول های ضروری و تانن ها. دوم اینکه کافئین و بعضی از اجزای شیمیایی دیگر می توانند ویروس های دهانی را از بین ببرند و از عفونت های پوستی (و جوش) جلوگیری می کنند. سوم، چای سیاه نشان دهنده کاهش "چین و چروک " و علائم پیری زودرس است.

 

چای سیاه و سلامت مو

سطح بالای آنتی اکسیدان ها و کافئین در چای سیاه هر دو به سلامت مو کمک می کند. کافئین یک هورمون است که باعث ریزش مو (به نام DHT یا دی هیدروتستوسترون می شود) را کاهش می دهد، در حالی که آنتی اکسیدان ها باعث رشد موهای سالم می شوند. با این حال، کافئین اضافی ممکن است رشد مو را افزایش دهد، بنابراین مراقب باشید که آن را از دست ندهید.

منتشر کننده:های سلامت