سبک زندگی سالم

چگونه ترس کودک از مدرسه را درمان کنیم؟

شنبه , 10 شهریور 1397پرنیت خبر
 چگونه ترس کودک از مدرسه را درمان کنیم؟

با شروع فصل بازگشايي مدارس بسياري از مادراني كه فرزندانشان براي اولين بار به مدرسه مي روند، با مساله وجود ترس از مدرسه در كودكانشان مواجه هستند. اگر چه ترس از مدرسه ممكن است در كودكان دوره هاي مختلف تحصيلي وجود داشته باشد، ولي كودكان كلاس اول نوع ترس شان با كودكان دوره هاي ديگر متفاوت است. بعضي از آنان تقريبا دچار جدايي از والدين به خصوص مادرشان هستند‌

چگونه ترس کودک از مدرسه را درمان کنیم

 

 

 

 های سلامت :

با شروع فصل بازگشايي مدارس بسياري از مادراني كه فرزندانشان براي اولين بار به مدرسه مي روند، با مساله وجود ترس از مدرسه در كودكانشان مواجه هستند. اگر چه ترس از مدرسه ممكن است در كودكان دوره هاي مختلف تحصيلي وجود داشته باشد، ولي كودكان كلاس اول نوع ترس شان با كودكان دوره هاي ديگر متفاوت است. بعضي از آنان تقريبا دچار جدايي از والدين به خصوص مادرشان هستند

 

براي از بين بردن اضطراب در كودكان چه بايد كرد؟

 

قدم اول به عهده والدين است. پرهيز از وابسته كردن كودك به خود و عدم ايجاد تلقين هاي روحي مضر در كودكان زير 6 سال كه ناشي از اضطراب جدا شدن از پدر و مادر است و ايجاد يك روحيه مستقل براي ايجاد آمادگي در كودك در مواجهه با كودكستان و مدرسه و...از اقدامات اوليه اي هستند كه بايد توسط والدين اجرا شوند. همچنين والدين نبايد تجارب و بازخوردهاي منفي خود را به كودك انتقال دهند.

در سنين ابتدايي از ترساندن بچه ها، ايجاد رعب و وحشت از معلم، تشبيهات "اگر بچه خوبي نباشي به معلم ات مي گويم كه تو را در كلاس حبس كند"خودداري كنند. خاطرات، يادواره ها و تجارب مثبت، شاد و جالب خود را با معلمان دوره ابتدايي با كودكان در ميان بگذارند، از معلم ها با القاب خوب ياد كنند،پيش از آغاز مدرسه آنها را با مسئولين، معلمان و جو مدرسه آشنا كرده و به هيچ وجه به خاطر ضعف در فهم يا انجام تكاليف، آنها را تنبيه يا توبيخ نكنند.

همچنين والدين نبايد بچه ها را در دوران ابتدايي به خود وابسته كنند و براي جلوگيري از انزوا طلبي و دوري گزيني سعي كنند از معلمان در منزل استفاده نكنند و آنها را تا مي توانند در محيط هاي آموزشي و حضوردر جمع قرار دهند.

براي هر چه بيشتر كاهش ترس از مدرسه در كودكان بايد سعي شود در هر مقطع از وجود كارشناسان روان شناسي و مشاوره به طور دائم در مدرسه ابتدايي و راهنمايي استفاده شود. مشاور با ايجاد روابط عاطفي پايدار مي تواند كودكان را جهت ورود به مقاطع مختلف آماده كند و شيوه برخورد با مسائل و مشكلات عاطفي و آموزشي را به آنها بياموزد و در آخر اين كه ايجاد يك محيط آموزشي سالم و شاد نيز از ديگر عوامل ايجاد اشتياق به مدرسه رفتن در كودكان است.

 

منبع: https://www.mehrnews.com/